Finska lapphunds tråden

Sv: Finska lapphunds tråden

Jag kan tänka mig att det inte är helt olika! Spetsar är ju en helt underbar klass för sig!
Någon som har tips på seriösa och bra kennlar man kan kika på?
 
Sv: Finska lapphunds tråden

www.slk.nu.

Där kan du kika på länkar till uppfödare och få dig en egen uppfattning :). Jag har idag väldigt dålig koll måste jag säga... men några saker som jag personligen premierar hos en uppfödare är dom som lägger upp bilder på tidigare valpar (betyder att de har bra kontakt med sina valpköpare + att du kan se hur deras resultat blir efter vissa föräldrar), meriterade föräldrar (både utställning, lydnad och annat), prcdt-testade ( = PRA-fria), de som värnar om MH tester på avkommor mm.

Sen får man ju kolla på SKK-hunddata om uppgifterna stämmer. Meriter och HD röntgen etc. :)
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Trådkap...

Hur och hur mycket aktiverar ni era finska lapphundar?

Jag har nämligen kikat på rasen lite och funderar på en någon gång i framtiden, då jag läst att de är väldigt trevliga hundar med ett bra temprament. Men så pratade jag med en hundtränare en dag och då sa den "då får du jobba massor, en finsk lapphund måste arbeta". Så stämmer detta? Att den måste arbeta med typ vall, eller kan man ha den som familjehund och köra lydnad, spår, sök och sådant?
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Trådkap...

Hur och hur mycket aktiverar ni era finska lapphundar?

Jag har nämligen kikat på rasen lite och funderar på en någon gång i framtiden, då jag läst att de är väldigt trevliga hundar med ett bra temprament. Men så pratade jag med en hundtränare en dag och då sa den "då får du jobba massor, en finsk lapphund måste arbeta". Så stämmer detta? Att den måste arbeta med typ vall, eller kan man ha den som familjehund och köra lydnad, spår, sök och sådant?

Alla hundar behöver någon sorts av aktivitet.

Läste väldigt mycket om den finska lapphunden innan jag skaffade en.
De måste ha en sorts av aktivitet, självklart, förrutom daglig rastning.
Jag cyklar några gånger i veckan med min, joggar nästan varje dag, lite lydnad och agility då och då.
De är väldigt lättlärda hundar, och roliga att jobba och ha och göra med, han försöker alltid göra sitt yttersta.

Tyvärr har min hund råkat ut för något innan jag köpte honom, vet tyvärr inte vad, väldigt rädd om sig.
Tror inte rasen är "mesiga" i sig utan det är min hund som har blivit det utan omständigheterna, men han är det bästa köpet jag gjort någonsin.:)en riktig familjehund, en pärla:)

Det enda negativa är att han fortfarande har lite valpfasoner för sig fortfarande, tar och biter i saker, ibland försöker han sno min mat :p

Jag tycker absolut du ska satsa på en finsk lapphund eller svensk lapphund om du är en aktiv person:)

Lycka till
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Trådkap...

Hur och hur mycket aktiverar ni era finska lapphundar?

Jag har nämligen kikat på rasen lite och funderar på en någon gång i framtiden, då jag läst att de är väldigt trevliga hundar med ett bra temprament. Men så pratade jag med en hundtränare en dag och då sa den "då får du jobba massor, en finsk lapphund måste arbeta". Så stämmer detta? Att den måste arbeta med typ vall, eller kan man ha den som familjehund och köra lydnad, spår, sök och sådant?


Nu är ju min inte så gammal än men vad jag förstått av rasen så är den en "aktiv sällskapshund", kräver alltså inte så extremt mycket som tex en Border collie, men tackar inte nej till lite olika aktiviteter, såväl skogspromenad som agilityträning ;) Sen så kan man ju kika lite extra i linjerna bakom den ev hund man vill ha, vill man tex öka chansen för en riktigt aktiv hund så kanske det är fördel om den har lite arbetande linjer bakom sig.

ang. reserverad som berördes tidigare i tråden.. en reserverad hund är för mig en hund som gärna hälsar men sedan är det bra, alltså inget med rädsla lr agg för då har något slagit fel.;)

Känns på nåt vis bäst att tillägga att jag ju är helt grön inom Finsk lapphund och bara berättar utifrån det jag lärt mig från dess att jag började kika på rasen tills nu när jag sitter här med en snart 6månaders valp:D
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Vad var det för människa som sa det och vad har denne för kunskap om rasen?

Som Jullis skrev så ska hunden självklart jobbas med, både mentalt och fysiskt. Jag tränade Lydnad 2-3 ggr i veckan med min tills han var 6 år, sen ville inte han ha mer "seriös" träning. Jag ville tävla så jag ställde stora krav och var väldigt petig. Tror det passar hunden att man är petig, men dom vill inte ha några superkrav.

Vissa veckor gjorde man inget annat än gick på långpromenader, vissa enstaka ggr fick han bara några korta. Vilket som passade honom (förutsatt att inte de korta promenaderna blev kontinuerliga).

Om du ska ha den som aktiv sällskapshund och göra det du skriver så tycker jag att rasen kommer passa dig utmärkt. :)

Vissa individer är reserverade (på det sätt som Kibani beskriver) och vissa är jätteglada i folk. Ytterst få är rädda eller ilskna. Jag har träffat en som är hanhundsilsk, vet om en som är rädd för det mesta och nu också hört om Jullis hund. Och jag har varit aktiv inom rasen i 12 år. ;)
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Jag har en finsk lapphunds tik som i år blir 4 år. Jag är verkligen supernöjd med mitt rasval. Nala är den trevligaste hund som man kan äga, så stolt över henne :love:. I och med att rasen inte är så vanlig så är det extra kul.

Hon är en sportig hund som älskar att vara med på gården. En riktig friluftshund som älskar naturen. Hon är självständig på ett bra sätt. Vill gärna mysa och gosa. Men kan lika gärna ligga och själv på hundgårdstaket och vakta gården. Hon är inte reserverad för fem öre, har inte träffat någon finsk lapphund som har varit reserverade (då har jag varit aktiv på utställningar bla). Hon har ett hjärta av guld och de är ju så fina alla finska lapphundar. En väluppfostrad hund som älskar att jobba.

Jag kommer alltid äga en finsk lapphund, de är verkligen perfekta hunden för mig.

Liten bildbomb:

5913516.jpg


13508285.jpg


5913548.jpg


:laugh:
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Här är en av mina bästa vänner. En finsk lapphund på 3 år. Han är min och mammas hjärta. Dock bor jag inte hemma längre så det är väl mammas hund. Min egna vovve kommer i Juli, men ingen finsk lapphund- blir inte en sådan igen trots att vi älskar våran Barras.

13131690.jpg


8519192.jpg


4229172.jpg


6269961.jpg


Mer bilder finns här.
http://www.pixbox.se/alb_show_id160721_page0.html
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Hon var verkligen vacker! :p
På vinterbilden har hon fantastisk färg! En vän till mig har en brun också och han blir så läckert brunröd som din på vintern, och så lite gulbrun på sommaren.
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Du har verkligen en fin hund, fast jag tycker varenda finsk lapphund underbara:laugh:

Min hund är inte reserverad med rädd om sig eftersom han har varit med om något som jag har skrivit tidigare i tråden, vet tyvärr inte vad men nått är det!!
Vet också att denna ras inte är reserverad, har aldrig träffat någon reserverad finsk lapphund heller.

Ska snart skaffa en finsk lapphundspojke till:p hoppas han får igång min "mes":p
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Jag har stött på en del och hört talas om en del finska lapphundar som haft lite "problem" rädda, skälliga inte så lätta som man trodde.

Vår uppfödare sa att finska lapphunden var en kanonlätt hund. Vi håller inte med om det.


Älskar min Barre ändå.
 
Sv: Finska lapphunds tråden

ooh en tråd för mig :D

min älskling daim :)
26575741.jpg


22206252.jpg


26575756.jpg


jag kör på en liten bildbomb så jag förts...
 
Sv: Finska lapphunds tråden

stolt :D
26473341.jpg


26473324.jpg


22206251.jpg

en på våran förra som vi tvärr tog bort :cry: och daim när han inte va så gammal
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Tack så mycket!

Jag gillar den bruna färgen jättemycket. Lite ovanligare än de svarta. Var helt fast bestämd att jag skulle ha en svart först men den uppfödare som vi köpte via hade en fin brun avelshane. När jag såg den så var jag helt såld på de bruna.

:laugh:
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Tack! Jag blir oxå helt salig när jag få syn på en finsk lapphund. Alla är helt underbart vackra. Nu börjar jag se fler och fler i min stad, det är kul.

Lycka till med din nya!

:laugh:
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Det är inte så lätta som man kan tro. Tycker ofta de är otroligt envisa (min är både envis och har världens bästa självförtroende). Jag har stundtals varit ganska tuff mot henne under uppfostran. Skälligheten är ju ganska vanlig. När jag är på utställningar skäller de flesta som galningar. Jag har varit supernoga med just skälligheten. Bodde i lägenhet som var lyhört när hon var valp. Det har gått bra, hon är tyst. Skäller bara om det kommer in någon på gården som hon inte känner igen (vilket jag ser som en fördel).

Svenska lapphundar avskyr jag dock de flesta. Många är ostabila och trotsiga. Nu kanske det bara jag som har träffat på knasiga hundar. De är mycket tuffare i min mening än de finska.

:laugh:
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Finska lapphunden slår alla raser utseendemässigt. Dom är så jävla vackra rent ut sagt att jag bara ryser.

Men nej nej jag tänker inte skaffa en igen. Dom är underbara på många sett men är absolut inte den lättsammaste ras. Självklart är det ju från individ till individ, men njaa de passade inte in på vad vi egentligen ville med hunden.

Men vår Barras kommer vara nr 1. Älskar honom så mycket!

8647228.jpg
 
Sv: Finska lapphunds tråden

FY FAN säger jag, vilken jävla vacker hund. Oj ne nu måste jag vårda språket.. jag som jobbar med barn o allt ^^ Men smälter. Daim..passande namn! Vem är han efter?
 
Sv: Finska lapphunds tråden

Vet att den som sa det till mig har själv funderat på en Finsk Lapphund men det slutade med att hon valde en Eurasier istället.

Men ni har bekräftat min uppfattning om hunden så mina planer på en Finsk Lapphund i framtiden finns fortfarande kvar :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 974
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 322
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 228
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 698
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp