wtf

Trådstartare
alltså, vilken jävla dator har det? av alla typ 5-6 datorer jag "känner" är det ingen som har det?

jag har alltså lånat en videokamera av min lillebror, har filmat bland annat semestern i thailand och min numer avlidne hund.. men kabeln är puts väck, ingen vet var den är..
enda uttaget från kameran är just firewire och sen nåt uttag till tv:n.

min lillebror påstår att det ska ha varit en USB-kontakt i den änden man stoppar in i datorn, men alla jag har frågat (JVC, media markt etc) säger att det inte finns nån sån kabel.
är det så, så måste vi ju ändå ha ett firewire uttag på nån av de gamla datorerna.. men jag har förstått att det finns tre olika modeller på den del som ska in i datorn?

gaaah.... hjälp mig reda ut mina problem!! jag vet inte ens vad firewire är ju :p

Sv: firewire

firewire är vanligt och inget konstigt alls.. är du säker på att du inte har firewire? för det är inget speciellt eller ovanligt. googla så ser du hur kontakten ser ut.

Ofta kan det tänkas stå 1394 ovanför porten (tekniken kallas firewire eller IEEE 1394). Porten är dessutom rätt liten i jämförelse med exempelvis USB. Precis som tomten säger så är det en rätt vanlig anslutning som många nyare (från de senaste 5 åren) datorer har, så det verkar underligt om du inte hittar någon dator som har det.

Lite allmänt så tror jag nog att det inte alls är så värst vanligt med Firewire på Windows-datorer. Mac däremot... Det går annars att köpa tilläggskort om det skulle behövas.

Jag har haft samma problem som dig. Jag har en Acer Extensa laptop utan Firewire ingång. Jag köpte mig ett **** card (glömt vad det heter) som man stoppar in i datorn och där det är ett FW hål i. Sen hokus pokus kan man koppla in videon till datorn. Gå in på närmaste datoraffär och ta lapen med dig så kan dom hjälpa dig med vad du behöver. Det vart inte alltför dyrt desutom.

jag hittade ett firewire uttag på mammas gamla dator, hoppas bara att datorn funkar :p
jag vill inte installera nåt på min dator, för jag ska bara ha över dom där filmerna och sen ska jag lämna tillbaka videokameran. vi ska köpa en egen, som funkar bättre :p

men det är ju bra att ha i tanken om det är så att nästa kamera också bara har firewire. :)

iprincip alla kameror som är vettiga har firewire.. det är iprincip en förutsättning i dagens läge med högupplösta bilder och filmer. usb är grymt LÅNGSAMT, firewire går avsevärt mycket fortare och dessutom belastar det inte cpun något såsom usb gör.. (firewire har egen processor)

jaha... där ser man!
men jag tycker det är dumt isåfall att det inte är vanligare med firewireuttag på datorerna! jag har dessutom bara en laptop, så jag vet inte hur stora ingrepp det går att göra på den heller... annars får jag väl köpa en ny dator då :p

jag har då inte haft någon bärbar genom åren (förutom min macbook air) som inte har/har haft firewire.. och det har ändå inte varit några jättedyra historier... det finns två firewire portsformat som jag känner till.. den vanliga firewire400 som är ganska stor, typ som en usb men med ett rundat hörn (kantigt dock).. och en betydligt mindre firewire800.. liten som en mini-usb ungefär..

jag har väl bara haft otur då :)
jag köpte min laptop för 1½ år sen, en toshiba.. och gubbens är ungefär lika gammal och är en fujitsu siemens. inga dyra grejer heller, mer "standard" dator liksom :)
men då vet jag vad jag ska ha på nästa dator iallafall!

lyckades iallafall väcka den gamla datorn (med firewire uttaget) och fick in filmen :)

Liknande trådar

IT & mobiler Kan nån hjälpa mig?! Jag vill föra över mina bilder och filmer som jag har på telefonen (nokia 5230) till datorn. Jag var tvungen...
Svar
8
· Visningar
1 838
Senast: lisa412
·
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 760
Senast: Araminta
·
IT & mobiler Det är så att jag har lyckats tappa bort datakabeln till min kamera. Men dock har jag kvar kablar som går från kameran till tv:n, och...
Svar
2
· Visningar
1 878
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka