Fixa lutande golv i hus, kostnad?

strawberrysylt

Trådstartare
Någon som har erfarenhet?

Ska höra med firma/or också förstås, men vill höra erfarenheter och tankar.

Scenario; ett äldre hus, ca 100 år gammalt, har satt sig, golvet på nedervåningen lutar ut från murstocken. Detta upplevs störande, men är troligtvis inte farligt för huset. Rör sig kanske om... 50 kvm att fixa (fast bäst vore väl att "rikta" hela huset). Vad skulle detta kunna kosta och vilka olika tillvägagångssätt hade kunnat användas?

Tack (Blir troligtvis inte detta huset, men vill isf lära mig för framtiden).
 
Rikta inte huset. Det riskerar att gå sönder då.
Jag har ett 80 år gammalt hus och kommer att spackla i våg för att att sedan lägga på en ny parkett uppepå det hela.
 
Rikta inte huset. Det riskerar att gå sönder då.
Jag har ett 80 år gammalt hus och kommer att spackla i våg för att att sedan lägga på en ny parkett uppepå det hela.

Åh... Ja, är det rikta jag menar? Tänker om jag använde ordet fel, men alltså lyfta det så det blir rakt?
Åh... Tack för tipset...
Ja, nåt sånt här jagbockså tänkt på, bara fixa uppepå (eller ja, bryta upp golvet får man ju göra, men...) känns ju enklare.
 
Mina föräldrar använde något som heter Nivell när de rättade alla golv. Då hade de öppet till trossbotten. Dyrt men nu är golven raka så nu upplevs väggar och fönster som sneda :D

Åh, tack ska kolla på det. Haha, åh... i detta huset lutar en vägg redan... fast det är inte lika störigt.
Har du nån aning om vad det kostade?
 
Frågan är vad som orsakar lutningen?
Är syllstock rutten så kan man lyfta huset och byta den. Är det golvbjäklag som är dåligt kan man ta upp golvet och åtgärda den vägen?

Sen är frågan vad den bakomliggande orsaken är. Dålig avrinning på utsidan som lätt kan åtgärdas? Plast på olämpliga ställen som lett till instängd fukt och röta som gör att man kan behöva riva ut mer eller göra om "felrenoveringar" om man ska göra det långsiktigt bra?

Timmerstomme eller någon annan sorts konstruktion? Hur mycket ändringar och efterinstallationer som inte följer tanken i husets grundteknik?

Eller är det kanske bara gamla sättningar, utan att något är skadat? Då kan det vara lika bra att inte göra något alls om inte lutningen är ohanterlig att leva med.
 
Frågan är vad som orsakar lutningen?
Är syllstock rutten så kan man lyfta huset och byta den. Är det golvbjäklag som är dåligt kan man ta upp golvet och åtgärda den vägen?

Sen är frågan vad den bakomliggande orsaken är. Dålig avrinning på utsidan som lätt kan åtgärdas? Plast på olämpliga ställen som lett till instängd fukt och röta som gör att man kan behöva riva ut mer eller göra om "felrenoveringar" om man ska göra det långsiktigt bra?

Timmerstomme eller någon annan sorts konstruktion? Hur mycket ändringar och efterinstallationer som inte följer tanken i husets grundteknik?

Eller är det kanske bara gamla sättningar, utan att något är skadat? Då kan det vara lika bra att inte göra något alls om inte lutningen är ohanterlig att leva med.
Dessutom - vad är det för jordarter huset står på? Här är det lera, lera, lera. Vi bor mellan två fd lertäkter till tegelbruk. Alla hus lutar mer eller mindre. :D
 
Frågan är vad som orsakar lutningen?
Är syllstock rutten så kan man lyfta huset och byta den. Är det golvbjäklag som är dåligt kan man ta upp golvet och åtgärda den vägen?

Sen är frågan vad den bakomliggande orsaken är. Dålig avrinning på utsidan som lätt kan åtgärdas? Plast på olämpliga ställen som lett till instängd fukt och röta som gör att man kan behöva riva ut mer eller göra om "felrenoveringar" om man ska göra det långsiktigt bra?

Timmerstomme eller någon annan sorts konstruktion? Hur mycket ändringar och efterinstallationer som inte följer tanken i husets grundteknik?

Eller är det kanske bara gamla sättningar, utan att något är skadat? Då kan det vara lika bra att inte göra något alls om inte lutningen är ohanterlig att leva med.

Huset är besiktat och det står inget om såna fel (liiiiite förhöjd fuktvärde i grunden, troligen pga saknad fuktspärr, men inget mer). Ja, absolut är något fel blir det större ingrepp.
Jag hade inte behövt göra något alls, jag upplever det inte störande alls, men...
 
Huset är besiktat och det står inget om såna fel (liiiiite förhöjd fuktvärde i grunden, troligen pga saknad fuktspärr, men inget mer). Ja, absolut är något fel blir det större ingrepp.
Jag hade inte behövt göra något alls, jag upplever det inte störande alls, men...
Där beror det ju mycket på vilken byggnadsteknik som är använd från början och hur efterhandsmodifierad den är om det alls ska vara fuktspärr eller inte i ett gammalt hus. Besiktningar tenderar att utgå ifrån moderna tekniker och kan ibland vara missvisande för gamla hus om man inte har för avsikt att göra om dem till moderna funktionssätt. Där får man se lite till hur en har för avsikt att hantera huset och vad som är adekvat i förhållande till det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 295
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
10 948
Senast: MissFideli
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 129
Senast: Raderad medlem 6459
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 382
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp