Fjällvandring med minihund

Ainon

Trådstartare
Nu är vi tillbaka från våran fjällvandring. Vi startade i Nikkaluokta och var ute i 5 dagar och mellan 5-8h vandring per dag.

Kan helt klart säga att Uno trippa på piggast av oss tre :D
Många flinande fick vi dock av andra vandrare speciellt de med stora hundar som aldrig trodde han skulle orka, tji fick de när han var piggare än deras hundar i slutet av dagen :cool: och hans tassar höll medans de större tyngre hundarna fick tassproblem...

I början av turen, mot Kebne.
28968052.jpg


Första dagen var det rent ut sagt kokhett, gassande sol och väldigt höga gradtal. Doppade Uno i bäckarna lite då och då så att han inte blev för varm. Helt klart klarade han dock vädret betydligt bättre än de stora hundarna såsom schäfrar och retrivrar vilka såg ut som om de skulle stupa medans Uno friskt struttade på. Stora öron, kort päls och lätt kropp underlättar :)
28968058.jpg


Tälta gjorde vi, notera den lilla saken på den gröna jackan.
28968061.jpg


Ibland regnade det lite lätt, men vi hade himla tur med vädret.
Uno gick i sele och flexikoppel som jag fäst vid ryggsäckens magband, himla smidigt (då det råder strikt koppeltvång).
28968082.jpg


Över spångarna gick bra att gå, behövde bara bära honom över hängbroarna (då hålen i gallrena var lika stora som hans tassar) och över de stora vaden.
28968083.jpg


forts nästa inlägg
 
Senast ändrad:
Sv: Fjällvandring med minihund

Dricka i bäckarna fick man göra, även fast man ibland fick sträcka sig långt ner.
28968084.jpg


Himla fint var det iaf, nästa år kommer det att bli en lite längre tur med vovven, kanske Abisko-Nikkaluokta eller så blir det Norge, nu vet jag att han orkar och att hans tassar håller (med hjälp av daglig insmörjning med försvarets hudsalva)
28968074.jpg
 
Sv: Fjällvandring med minihund

härliga bilder:D, vi, sambon och jag (läs jag) planerar att åka i spetember upp till kilpisjärvi och fjällvandra, eller jag och hundarna går på dagsturer och sambon är vid sjön och fiskar
 
Sv: Fjällvandring med minihund

Åh, vad härligt! Är precis själv hemma från en liknande tur, dock utan hund.
 
Sv: Fjällvandring med minihund

Ahhhh vilka fina bilder. Vad härligt ni verkar ha haft det. Jag vill också fjällvandra :)
 
Sv: Fjällvandring med minihund

Det var underbart :)

Kan absolut rekomendera att vandra med voffsen, vill man inte tälta så ska tydligen alla STF fjällstugor ha ett hundrum. Där vi bodde sista natten (spöregnade så vi skippade tältet en natt) hade de tom speciella hundfiltar, matskålar och grejer till vovven :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 892
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Jag har sån enorm ångest inför morgondagens veterinärbesök. Min herre är en gamling på 11 år. Han är väldigt pigg och kry för sin ålder...
Svar
9
· Visningar
5 265
Senast: Åsa A
·
S
Hundträning Hej! Jag är en 17-årig tjej som har en högställd Jack Russell Terrier vid namn Hugo som nyligen blev ett år gammal och som jag hoppas...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp