Aktivering, träning & erfarenheter om hundar

S

Sommartjejen

Hej!

Jag är en 17-årig tjej som har en högställd Jack Russell Terrier vid namn Hugo som nyligen blev ett år gammal och som jag hoppas ska bli en riktig hejare på agility. Jag har även förhoppningar om att han ska kunna tävla i lydnad. Dock är det väl allmänt känt att Terriers inte är världens mest lydiga hundar. Är det någon som har några tips eller är det helt enkelt bara att fortsätta kämpa och hoppas på det bästa?

Terriers behöver ju väldigt mycket aktivering och de blir inte trötta bara för att man leker med dem och motionerar dem i flera timmar, utan de behöver aktivering av hjärnan på varierande sätt. Hugo är otroligt duktig på sök, den lilla agilityn vi tränat och småtrick/konster som rulla runt, sitta fint, vacker tass, gimme five, gimme ten och nu senast ett freestyletrick. Jag planerar även snarast att lära honom att vinka.

Vad jag undrar över är hur man kan lära hunden att aktivera sig själv då man är hemma och gör ingenting? Hugo kommer nämligen väldigt ofta fram till oss när vi sitter och tittar på tv på kvällen och krafsar på en för att han vill leka, trots att jag tycker att han blir aktiverad.

Han är med pappa på jobbet som arbetsledare i stockholm på dagarna och får vara med på äventyr där. När han kommer hem brukar jag leka med honom/träna trick/gå ut i trädgården och träna hoppning på agilityhindret och agilitytunneln. Det senaste är slalom, vi har slalompinnar på tomten och Hugo tycker att det är kul men fattar inte alls utan följer bara efter godisen mellan pinnarna, medan jag klickar med klickern i varje sväng. Men detta är en väldigt ny träning som vi fortsätter kämpa med! Vi ska dessutom gå en kurs nu i vinter på tre gånger med drygt en månad mellan varje kurstillfälle då vi enbart kommer att träna slalom. Kursen kräver att vi tränar hemma på det man kommit överens om med instruktören.

Han är med andra ord ganska bra aktiverad (tycker jag bestämt :grin:) men trots det kommer han med de små tassarna och krafsar på en! :confused:

Under de tidigare kurser vi gått har Hugo haft väldigt svårt att lyssna. Hur ska man kunna göra det när det finns så många roliga hundar lixom!? :eek: Hugo älskar alla hundar oavsett om de brottar ner honom och sätter sig på honom, morrar och visar tänderna eller är stora och läskiga, det spelar ingen roll, hund som hund, eller hur!! :rofl:

Vi har även en drygt 12-årig katt som är väldigt pigg och glad men som inte gillar Hugo alls, vilket är ett problem då Hugo älskar henne högt och gärna vill leka med henne. Det bästa vore om Hugo fick sig en dask på nosen så att han blev rädd för henne, detta har dock inte hänt. Katten har en hel källare dit hunden inte kan komma på egen hand, men hennes mat befinner sig på övervåningen, där äver Hugo finns. Hur gör man för att katten ska acceptera hunden och kunna ligga i knät i soffan och gosa avslappnat hunden ska lämna katten ifred?

Jag undrar även hur man ska få hunden att komma oavsett vad, hur man blir roligare än storningsmomenten med mera. :D

Jag har med andra ord lite allmänna frågor om hundens självaktivering, lydnad, störningsmoment under träningen med mera. Hoppas även att detta kan bli en tråd där man kan utbyta erfarenheter om de små liven :rofl:
 
Sv: Aktivering, träning & erfarenheter om hundar

Passivitetstränar ni?

Aktivering i all ära men hunden måste också lära sig att ta det lugnt och göra ingenting.
Lär in "gå och lägg dig" eller dylikt.
 
Sv: Aktivering, träning & erfarenheter om hundar

Att passivitetsträna var precis min tanke med. Det är lätt att glömma bort bland alla goda intentioner om att aktivera sin hund. Det är faktiskt otroligt viktigt för hundens välmående att den kan varva ner o släppa o ha det bra. Besvara inte alltid tasskrafset med ny rolig aktivitet när du vet att han haft en bra dag. Han ska lära sig att följa familjens rytm också. Låter som en trevlig prick du fått tag på.

Lycka till!
 
Sv: Aktivering, träning & erfarenheter om hundar

Hej!

Jag är en 17-årig tjej som har en högställd Jack Russell Terrier vid namn Hugo som nyligen blev ett år gammal och som jag hoppas ska bli en riktig hejare på agility. Jag har även förhoppningar om att han ska kunna tävla i lydnad. Dock är det väl allmänt känt att Terriers inte är världens mest lydiga hundar. Är det någon som har några tips eller är det helt enkelt bara att fortsätta kämpa och hoppas på det bästa?

Klart det är möjligt. Var påhittig och variera din träning och lägg värde i att jobba upp bra belöningar så kommer du alldeles säkert kunna snärja din terrier lite mer. :laugh:

Terriers behöver ju väldigt mycket aktivering och de blir inte trötta bara för att man leker med dem och motionerar dem i flera timmar, utan de behöver aktivering av hjärnan på varierande sätt. Hugo är otroligt duktig på sök, den lilla agilityn vi tränat och småtrick/konster som rulla runt, sitta fint, vacker tass, gimme five, gimme ten och nu senast ett freestyletrick. Jag planerar även snarast att lära honom att vinka.

Vad jag undrar över är hur man kan lära hunden att aktivera sig själv då man är hemma och gör ingenting? Hugo kommer nämligen väldigt ofta fram till oss när vi sitter och tittar på tv på kvällen och krafsar på en för att han vill leka, trots att jag tycker att han blir aktiverad.

Om han är aktiverad som du säger så tycker jag absolut att han ska kunna ta det lugnt istället. Jag hade ignorerat alternativt visat hunden vart man kan ligga ned och vila.

Han är med pappa på jobbet som arbetsledare i stockholm på dagarna och får vara med på äventyr där. När han kommer hem brukar jag leka med honom/träna trick/gå ut i trädgården och träna hoppning på agilityhindret och agilitytunneln. Det senaste är slalom, vi har slalompinnar på tomten och Hugo tycker att det är kul men fattar inte alls utan följer bara efter godisen mellan pinnarna, medan jag klickar med klickern i varje sväng. Men detta är en väldigt ny träning som vi fortsätter kämpa med! Vi ska dessutom gå en kurs nu i vinter på tre gånger med drygt en månad mellan varje kurstillfälle då vi enbart kommer att träna slalom. Kursen kräver att vi tränar hemma på det man kommit överens om med instruktören.

När man låter hunden följa en godis så har den oftast bara den i huvudet så tänk på att försöka använda det som belöning istället för ledpinne kanske? Visa heldre med handen eller liknande och klicka när han gjort rätt - belöna. (om det fortfarande följer kursplanen?)[/COLOR]

Han är med andra ord ganska bra aktiverad (tycker jag bestämt :grin:) men trots det kommer han med de små tassarna och krafsar på en! :confused:

Under de tidigare kurser vi gått har Hugo haft väldigt svårt att lyssna. Hur ska man kunna göra det när det finns så många roliga hundar lixom!? :eek: Hugo älskar alla hundar oavsett om de brottar ner honom och sätter sig på honom, morrar och visar tänderna eller är stora och läskiga, det spelar ingen roll, hund som hund, eller hur!! :rofl:

Du kan alltid börja störningsträna. Ett exempel kan vara att träna ett beteende hunden verkligen kan, tex sitt, och sen kräver man mer avancerade saker ur det beteendet allt eftersom han utvecklas.

Vi har även en drygt 12-årig katt som är väldigt pigg och glad men som inte gillar Hugo alls, vilket är ett problem då Hugo älskar henne högt och gärna vill leka med henne. Det bästa vore om Hugo fick sig en dask på nosen så att han blev rädd för henne, detta har dock inte hänt. Katten har en hel källare dit hunden inte kan komma på egen hand, men hennes mat befinner sig på övervåningen, där äver Hugo finns. Hur gör man för att katten ska acceptera hunden och kunna ligga i knät i soffan och gosa avslappnat hunden ska lämna katten ifred?

Jag hade nog motat bort hunden när jag ägnat katten sin kvalitètstid faktiskt. :)

Jag undrar även hur man ska få hunden att komma oavsett vad, hur man blir roligare än storningsmomenten med mera. :D

Rekommenderar att lära in inkallningen enligt Inkis metod. Hon beskriver den noggrant i Allmänlydnadsboken. En väldigt enkel metod som sällan skapar missförstånd. De terriers jag känner som är inlärda enligt Inkis inkallning har köpt konceptet rakt av.

Jag har med andra ord lite allmänna frågor om hundens självaktivering, lydnad, störningsmoment under träningen med mera. Hoppas även att detta kan bli en tråd där man kan utbyta erfarenheter om de små liven :rofl:


tiotiotiotiotio
 
Sv: Aktivering, träning & erfarenheter om hundar

I sin angelägenhet om att se till att hunden är välaktiverad så är det jätteviktigt att inte glömma den minst lika viktiga biten att kunna vara passiv! Ingen hund kan ha roligt jämt och inne vill jag att hundarna framförallt ska vara lugna och avkopplade, rasa av sig och aktiverar oss gör vi framförallt ute.

Med en jack russell har du i princip ingen gräns uppåt för hur mycket stimulans hunden hänger med på. Det enda som har en chans att få våra hundar riktigt trötta är en heldags jakt, vanlig vardagsaktivering som sök, lydnad, agility, promenader osv kommer aldrig i närheten... de skulle kunna hålla på hela dagarna och ändå inte vara "nöjda" såtillvida att de inte har lust/ork att göra något mer... passa dig därför för att fylla unghundens dagar med alltför mycket stimulans och därmed den ständiga förväntan att något ska hända! Jobbigt både för hunden och dig själv i längden.
 
Sv: Aktivering, träning & erfarenheter om hundar

Tack så mycket för alla jättebra råd!! :bow:
 
Sv: Aktivering, träning & erfarenheter om hundar

Förutom de tips du redan fått, så försök hitta ett gäng andra att träna med. Ovärderligt med sällskap, inte minst som perfekt hjälp för att hunden ska lära sig hålla fokus på dig trots andra hundar i närheten.

Vet inte riktigt hur svårt katten och hunden har för varandra. Kanske överväga att ställa maten i källaren också? Eller är det bara vid gos det blir problem?
 
Sv: Aktivering, träning & erfarenheter om hundar

Gällande lydnad så fortsätt kämpa bara =) Att lära in lydnadsmoment är ju egentligen ingen skillnad mot att lära in tricks.
Läste dock någonstans (minns inte vart, kan det ha varit lydnadsboken?) att man ofta själv ändrar attityd. Tricks är mer som lek och skoj, medan det blir mer allvar och tråkigare inställning när man tränar lydnad. Det stämmer så väl! Men det behöver inte vara så.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 330
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 305
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 230
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp