Rädd hund

Rouise

Trådstartare
blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg

Min fina fina vän dras med en hel del rädslor och det är så humla svårt ibland att hantera, vi har lyckats med så mycket, avdramatiserat så mycket, han har växt, blivit stabilare och säkrare, blivit bättre på så många plan men ibland känns uppförsbacken så himla brant!

Ett tag var det cyklar vi mötte/körde om oss på promenad, men det har vi jobbat bort: från livrädd och kasta sig ifrån cyklar så långt kopplet räcker till ingen eller yttepytte liten reaktion? Nu är stora skräcken rullskidor och inlines med stavar. Ja och sparkcyklar även om dom går bättre och bättre. (Att springa bredvid cykeln när husse eller matte är på är dock inte farligt utan bara roligt och har alltid varit)

I förra lägenheten blåste balkongdörren upp och smällde i balkongräcket vilket resulterade i en stressad hund så fort balkongdörren var öppen, tog hela sommaren för honom att kunna vara avslappnad i vardagsrummet när balkongen var öppen men det gick med mycket arbete!

Stallet och hästarna har varit kämpigt i perioder, han fick en stöt av elstaketet och då förblev han stressad där några veckor, sen gick det över och ett år senare blir har rejält skrämd av en häst som slår hysteriskt i boxväggen (ingen av mina utan en häst på besök) då höll stressen i sig i nån timme där den dagen även efter att hästen åkt hem till sig och det således var lugnt i stallet och veckorna efter var han stressad i stallet från det att vi kom till det att vi åkte men det avtog sakta och nu klarar han inte av att hästarna för liv och vill inte vara inne i stallet nått gärna samtidigt som hästarna, värst är det på jobbet där vi har en häst som sparkar vid fodring. MEN med mycket jobb och tålamod så tycker han numera om att vara i stallet där jag har mina privata hästar som han känner och som inte väsnas på det viset. OCH nu på sensommaren kändes det som en riktig seger då han blev så avslappnad att han började lägga sig och sova ute i gräset utanför stallet, något som han aldrig gjort innan så vi har gått så fantastisk mycket framåt.

I många fall avreagerar han lika fort som han reagerar typ om vi tappar något som låter mycket, samma när vi mötte cyklar, han blir rädd men när cykeln försvann avreagerade han direkt men så är det dom där grejerna som sitter kvar: balkongdörren, stallet etc.

Och nu när jag är så nöjd över min fina hund som gjort sådana fina framsteg med alla sina rädslor och växt något så enormt så kommer nästa grej: köket.

Sedan i lördags så blir han sjukt stressad av köket och rädd( står i vardagsrummet och skakar och flåsar som en tok rädd) alternativt springer och gömmer sig i sovrummet. Jag har ingen aning om vad som utlöst detta och var från början inne på att det hela var smärtrelaterat men han äter, kissar,skiter,dricker, sover som han ska och är pigg och som vanligt på promenader och aktiviteter.
Men så igår hade jag nån känsla av att det var köket som han var rädd för, han var väldigt stressad igår, skakade som ett asplöv när han satt tryckt mot mig vid köksbordet eller själv i vardagsrummet, när vi sedan satt oss i vardagsrummet för att äta lägger han sig bredvid min sambo och flåsar rejält och oroligt i säkert 40min. idag fick jag mer ledtrådar, när jag pyssla på i köket med disk osv låga han i vardagsrummet, ville inte vara med mig i köket men var avslappnad. Strax efter att jag satt på spisen går jag och tittar till honom ock då låg han i vardagsrummet och skakade. Idag höll inte stressen i sig lika länge som igår men han var upprörd hela tiden jag lagade mat och en stund medan jag åt

Jag blir så ledsen, för Legos skull och det känns så himla motigt just nu, även om jag är säker på att vi tar oss igenom denna grej också men Gud jag känner mig så uppgiven!

Vet inte exakt vad jag vill med tråden, skriva av mig kanske, få lite tankar från andra kanske som också tampas med rädslor, lite pepp?
 
Tråkigt när det blir så många rädslor. Men man får göra som du har gjort, försöka åtgärda en i taget.

Det där med köket. Du säger han var/är rädd hela tiden du lagar mat och en stund därefter. Vilken typ av spis har du? Vissa induktionshällar kan låta när man har dem igång, även grytorna/kastrullerna kan ge ljud ifrån sig. Det kan vara så svagt att du inte hör det. Prova att spela in ljud när du har spisen igång o kastruller/grytor/stekpannor på. Spela sen upp det med hög volym. Hörs det inget "oljud" så måste det vara något annat som stör honom. Hörs det "oljud" så försök konstatera om det är spisen eller något redskap du använder på den.
 
Åh, jag vet inte om jag kan komma med råd då ni verkar ha jobbat fram ett bra sätt att övervinna rädslor och era problemområden skiljer sig från våra. Så ni kommer säkert ta er igenom köksrädslan också!

Alice rädslor grundar sig i människorädsla (och dålig uppväxt) vilket gjort att hon från början var extremt stressad i nya miljöer där det fanns människor eller när hon träffar nya människor. Efter två år tillsammans så klarar hon nya miljöer helt okej och människomöten går hyfsat för det mesta.

Men det har varit en lång och brokig väg hit och många gånger har jag gråtit och funderat över om jag ska låta henne somna in. Dels för att jag känner att jag inte orkar kämpa längre och dels för att det gör ont i mattehjärtat att hon har så mycket att kämpa med.
Jag vet ju inte hur ni jobbar med rädslorna men för oss har motbetingning varit ett stort hjälpmedel! Och att pränta in att klickern är Guds gåva till Alice. Det har till och med gått så långt att en gång när Alice var stressad och jag tog fram klickern så glömde hon att vara rädd och hoppade överlyckligt efter klickern! Tränaren jag var med sa att hon aldrig hade sett något liknande! Innan det hade jag inte tänkt på hur mycket synen av klickern påverkar henne.

Jag har också upptäckt att Alice blir mindre stressad om hon har täcke/kläder på sig. Vi var på en dressyrtävling härom veckan och Alice somnade på läktaren efter ett tag, som var full av folk! Jag inbillar mig att hennes täcke hade en lugnande effekt på henne. Det kan vara placebo, men för oss funkar det!

Vet inte om mitt svar var så mycket till hjälp.. Men försök kämpa på som vanligt! Ni har uppenbarligen tagit er över en hel del hinder och detta är bara en ny utmaning :)
 
Det där med köket. Du säger han var/är rädd hela tiden du lagar mat och en stund därefter. Vilken typ av spis har du? Vissa induktionshällar kan låta när man har dem igång, även grytorna/kastrullerna kan ge ljud ifrån sig. Det kan vara så svagt att du inte hör det.

Induktionshäll har vi så det kan absolut vara något sådant. Vi har bott här sedan september med den spisen och det var först i lördags han visade rädsla inte minsta tveksamhet mot köket innan dess dock vilket gör mig så förbryllad.

En annan tanke är att han blivit rädd när det smattrat från het olja i stekpannan eller om det stänkt på honom, inget vi har märkt vilket är märkligt då hans reaktioner brukar vara rätt stora när han blir rädd.

Ska absolut prova spela in ljud från spisen dock! Tack för tipset!
 
Jag har också upptäckt att Alice blir mindre stressad om hon har täcke/kläder på sig. Vi var på en dressyrtävling härom veckan och Alice somnade på läktaren efter ett tag, som var full av folk! Jag inbillar mig att hennes täcke hade en lugnande effekt på henne. Det kan vara placebo, men för oss funkar det!
Intressant tanke. Kedje- och bolltäcken hjälper ju på många människor, så varför inte egentligen.
 
Det enda jag har att komma med är nog egentligen ingen som helst hjälp, jag är löjligt bortskämd med att ha orädda hundar som alltid avreagerar snabbt...

Just därför funderar jag på två saker, första tanken som ploppar upp är "hur orkar ni ha en sådan hund?" Hinner ni verkligen njuta av livet med hund när den, vad det låter som här, är rädd en väldigt stor del av den vakna tiden?
Och sedan, hur mår hunden? Är det verkligen ett värdigt hundliv att gå runt och vara så otroligt rädd för så mycket, även för vissa rum i det egna hemmet?
 
Åh, jag vet inte om jag kan komma med råd då ni verkar ha jobbat fram ett bra sätt att övervinna rädslor och era problemområden skiljer sig från våra. Så ni kommer säkert ta er igenom köksrädslan också!

Alice rädslor grundar sig i människorädsla (och dålig uppväxt) vilket gjort att hon från början var extremt stressad i nya miljöer där det fanns människor eller när hon träffar nya människor. Efter två år tillsammans så klarar hon nya miljöer helt okej och människomöten går hyfsat för det mesta.

Men det har varit en lång och brokig väg hit och många gånger har jag gråtit och funderat över om jag ska låta henne somna in. Dels för att jag känner att jag inte orkar kämpa längre och dels för att det gör ont i mattehjärtat att hon har så mycket att kämpa med.
Jag vet ju inte hur ni jobbar med rädslorna men för oss har motbetingning varit ett stort hjälpmedel! Och att pränta in att klickern är Guds gåva till Alice. Det har till och med gått så långt att en gång när Alice var stressad och jag tog fram klickern så glömde hon att vara rädd och hoppade överlyckligt efter klickern! Tränaren jag var med sa att hon aldrig hade sett något liknande! Innan det hade jag inte tänkt på hur mycket synen av klickern påverkar henne.

Jag har också upptäckt att Alice blir mindre stressad om hon har täcke/kläder på sig. Vi var på en dressyrtävling härom veckan och Alice somnade på läktaren efter ett tag, som var full av folk! Jag inbillar mig att hennes täcke hade en lugnande effekt på henne. Det kan vara placebo, men för oss funkar det!

Vet inte om mitt svar var så mycket till hjälp.. Men försök kämpa på som vanligt! Ni har uppenbarligen tagit er över en hel del hinder och detta är bara en ny utmaning :)

Om inte annat var det trevlig läsning, va härligt att hon somnade på läktaren!

Vi har tränat mycket positiv förstärkning i kombination med ignorerande av reaktioner, beroende på situation. I situationer där vi vet att han avreagerar lika snabbt som han reagerar ignorerar vi helt när han blir rädd och bara fortsätter som vanligt, typ vid cyklar. Vartefter han sedan reagerar mindre och mindre på cyklar ju mer lägger vi in positiv förstärkning. Även idag får han beröm när han inte reagerar på en cykel tex.

Vid rädslor som håller i sig går vi all in med positiv förstärkning och tar itu med problemet genom att bryta ner det i små portioner tex i stallet låg fokus helt på att vistelsen skulle vara trevlig och rolig för honom hela tiden så kunde jag inte erbjuda honom det så fick han stanna hemma helt enkelt. Belöning kom för minsta lilla framsteg samt alla hans signaler och känslor som inte var rädsla.

Han svarar otroligt bra på beröm och man ser hur han blir glad och stolt när man talar om att han är duktig, han vågar mycket mer med pepp så vi kör på den linjen: nästan överdrivet kvittrande, glatt och stödjande. :)
 
Intressant tanke. Kedje- och bolltäcken hjälper ju på många människor, så varför inte egentligen.

Thundershirt och liknande har väl haft övertygade användare ett bra tag, och det bygger väl på Temple Grandins trycklåda egentligen? Har ingen aning om det verkligen kan ge rätt/tillräckligt tryck för att ha någon effekt, dock...
 
Det enda jag har att komma med är nog egentligen ingen som helst hjälp, jag är löjligt bortskämd med att ha orädda hundar som alltid avreagerar snabbt...

Just därför funderar jag på två saker, första tanken som ploppar upp är "hur orkar ni ha en sådan hund?" Hinner ni verkligen njuta av livet med hund när den, vad det låter som här, är rädd en väldigt stor del av den vakna tiden?
Och sedan, hur mår hunden? Är det verkligen ett värdigt hundliv att gå runt och vara så otroligt rädd för så mycket, även för vissa rum i det egna hemmet?

Det är inget problem att orka egentligen, rädslorna är inte alla samtidigt och inte hela tiden, största delen av sitt vakna liv är han en superglad, aktiv och kärvänlig hund. Och vi hinner njuta av att ha hund, varje dag är inte en kamp mot rädslorna utan det har varit vissa perioder och situationer.

Rädslorna i stallet är väl dom som har varit minst dryga, där har jag ju kunnat välja att inte ha han med när det inte har passat.

Balkongdörren var såklart kämpigare, men det gick rätt fort att få honom att gå från rädd till skeptisk. Skeptisk var han sedan rätt länge innan det gick över men då är det "akuta" läget över och han är inte stressad längre utan mer väljer att vara i ett annat rum, vilket inte heller är optimalt Men han är inte rädd i det skedet.när balkongdörren var stängd var allt frid och fröjd.

Köket nu känns som en uppförsbacke måste jag erkänna. Men det är isolerat till nån form av situation, min gissning är spisen. Han har ju varit i köket av och till sedan i lördags (han har ju mat och vatten där tex) utan problem det är när jag eller sambon är i köket och grejar som rädslorna kommer. Eller när vi håller på med spisen som ju är min teori. Är spisen av och han lugnat sig är köket inte heller farligt längre.

Jag som lever med min hund kan absolut säga att än är det inte dags att börja fundera på att ta bort honom, mestadelen av tiden är han bekymmerslös och glad.

Rädslorna dyker heller inte upp utan anledning, så det har alltid funnits en tydlig orsak vilket gör det lättare, måste bara hitta orsaken nu i köket.
 
Senast ändrad:
Elfel? Han kanske känner av elektricitet som "läcker".
Kan bara peppa genom att berätta om min gamla tik som var ensam hemma i vår lilla hall när en blixt slog ner i proppskåpet över henne. Hon hade försökt att tugga sig ut genom två dörrar och var efter det panikslagen vid varje liten elknäpp - termostater i element osv fick henne att börja skaka o gny. Vi lät henne gå ut varje gång. Inget pjosk utan bara - ok då går vi ut tjejen. Efter 6 månader så slutade hon bli hysterisk och efter ett år så reagerade hon fortfarande men låg lugnt kvar och litade på att det inte skulle hända något. Så det tar tid men går att träna så dom kan hantera det. Så länge man kan undvika det "farliga" ska jag väl tillägga. Fyrverkerier o dylikt är ju en annan femma.
 
Elfel? Han kanske känner av elektricitet som "läcker".
.

Det är inte alls omöjligt, elen här är lite si och så kopplat så pappa (som är elektirker) har börjat koppla om elen just i köket då hela nedervåningen inkl diskmaskin OCH tvättmasiknen gick på samma spärr (inte proppar utav vippspärrar) tidigare. Spisen är ju felkopplad på nått vis då värmen beteer sig udda i hällen.

Men att han inte reagerat tidigare? Kan det läcka bara ibland? Ska i vart fall be pappa kolla.
 
Det är i vart fall spisen som är problemet. Idag fick han sin frukost som vanligt i köket och allt var frid och fröjd. Sen provade jag slå igång spisen och då kom reaktionen direkt. Orolig och rädd och vill inte vara i köket.
Så det blev köttbulle utdelning en stund när han vågade sig in i köket och när han hejdade sig från att rusa upp på övervåningen och gömma sig.

Han blev direkt lugn igen idag när vi satte oss i vardagsrummet med kaffekoppen.
 
Åh, jag vet inte om jag kan komma med råd då ni verkar ha jobbat fram ett bra sätt att övervinna rädslor och era problemområden skiljer sig från våra. Så ni kommer säkert ta er igenom köksrädslan också!

Alice rädslor grundar sig i människorädsla (och dålig uppväxt) vilket gjort att hon från början var extremt stressad i nya miljöer där det fanns människor eller när hon träffar nya människor. Efter två år tillsammans så klarar hon nya miljöer helt okej och människomöten går hyfsat för det mesta.

Men det har varit en lång och brokig väg hit och många gånger har jag gråtit och funderat över om jag ska låta henne somna in. Dels för att jag känner att jag inte orkar kämpa längre och dels för att det gör ont i mattehjärtat att hon har så mycket att kämpa med.
Jag vet ju inte hur ni jobbar med rädslorna men för oss har motbetingning varit ett stort hjälpmedel! Och att pränta in att klickern är Guds gåva till Alice. Det har till och med gått så långt att en gång när Alice var stressad och jag tog fram klickern så glömde hon att vara rädd och hoppade överlyckligt efter klickern! Tränaren jag var med sa att hon aldrig hade sett något liknande! Innan det hade jag inte tänkt på hur mycket synen av klickern påverkar henne.

Jag har också upptäckt att Alice blir mindre stressad om hon har täcke/kläder på sig. Vi var på en dressyrtävling härom veckan och Alice somnade på läktaren efter ett tag, som var full av folk! Jag inbillar mig att hennes täcke hade en lugnande effekt på henne. Det kan vara placebo, men för oss funkar det!

Vet inte om mitt svar var så mycket till hjälp.. Men försök kämpa på som vanligt! Ni har uppenbarligen tagit er över en hel del hinder och detta är bara en ny utmaning :)

Även min ena hund är mycket lugnare när hon får täcke på sig. hon dras också med en del rädslor, bla annat tycker hon det är jobbigt att åka bil. men får hon ett täcke på sig slappnar hon av och kan till och med somna i bilen. så jag tror inte att det är placebo utan på nåt sätt fungerar det lugnande.
 
Jag vet att det här är ett kontroversiellt ämne, men har ni övervägt att prova medicinering? Du skriver att i stort funkar/mår han bra, själv får jag dock samma intryck som @RedChili av en hund som har det väldigt jobbigt. Det är ju du som känner honom såklart, vi får ju bara en liten glimt genom din beskrivning, men min tanke är att han kanske faktiskt behöver hjälp utöver vad träning kan ge.

Om man inte vill ta till "tunga artilleriet" av en eller annan anledning, kanske ni kan överväga någon form av (påstått) lugnande tillskott? Tror det är @Blandrastik som brukar ha bra koll på dessa, så *pling* så får vi se om hon dyker upp. :)
(Har för mig hon tipsat om bland annat Tryptovit tidigare, men när jag försöker googla det nu så verkar det inte finnas att få tag på? :confused:)
 
Jag förstår verkligen att du älskar din hund, och du verkar ha gjort ett hästjobb med honom. Men jag hoppas att du också försöker fundera på vad som är ett bra liv för en hund, och vad som helt enkelt är ett liv för fullt av rädslor för att det ska vara acceptabelt. Även om det inte är varje dag, eller hela tiden, så förtjänar en hund bättre än att ofta bli så panikslagen för vardagliga situationer, ljud och händelser. Psykiskt lidande är minst lika illa som fysisk smärta. Vi skulle aldrig tycka att det var okej att en hund regelbundet upplevde stark smärta till den grad att hunden hässjade och skakade.

Jag vet att det låter hårt, men jag vill ändå säga det. Självklart gör du som du vill och du känner din hund bäst. Men om jag hade varit din vän och om din hund beter sig som jag får bilden av när du beskriver honom, så hade jag föreslagit dig att ta bort honom. För hans skull.
 
Jag vet att det här är ett kontroversiellt ämne, men har ni övervägt att prova medicinering? Du skriver att i stort funkar/mår han bra, själv får jag dock samma intryck som @RedChili av en hund som har det väldigt jobbigt. Det är ju du som känner honom såklart, vi får ju bara en liten glimt genom din beskrivning, men min tanke är att han kanske faktiskt behöver hjälp utöver vad träning kan ge.

Om man inte vill ta till "tunga artilleriet" av en eller annan anledning, kanske ni kan överväga någon form av (påstått) lugnande tillskott? Tror det är @Blandrastik som brukar ha bra koll på dessa, så *pling* så får vi se om hon dyker upp. :)
(Har för mig hon tipsat om bland annat Tryptovit tidigare, men när jag försöker googla det nu så verkar det inte finnas att få tag på? :confused:)

Det är L-tryptofan jag brukar rekommendera till rädda hundar. Enklast är att ge sig in i hästbranschen för att hitta, även om det finns på hundsidan också. För hund finns Calmex och för häst Equi-calm. Tryptovit hade högsta koncentrationen av L-tryptofan, men finns inte längre i sverige. Men jag beställer det över nätet vid behov.

Till TS: I övrigt är rädslor bland det svåraste som finns att träna bort, svårt att ge tips över nätet. Jag kan bara rekommendera att ni söker upp en bra hundspykolog/tränare som kan se hunden live och framför allt se vad ni gör när hunden blir rädd.
Sen göra en utvärdering och sen ett träningsprogram, stört omöjligt att göra "nätledes".
 
Jag vet att det här är ett kontroversiellt ämne, men har ni övervägt att prova medicinering? Du skriver att i stort funkar/mår han bra, själv får jag dock samma intryck som @RedChili av en hund som har det väldigt jobbigt. Det är ju du som känner honom såklart, vi får ju bara en liten glimt genom din beskrivning, men min tanke är att han kanske faktiskt behöver hjälp utöver vad träning kan ge.

Om man inte vill ta till "tunga artilleriet" av en eller annan anledning, kanske ni kan överväga någon form av (påstått) lugnande tillskott? Tror det är @Blandrastik som brukar ha bra koll på dessa, så *pling* så får vi se om hon dyker upp. :)
(Har för mig hon tipsat om bland annat Tryptovit tidigare, men när jag försöker googla det nu så verkar det inte finnas att få tag på? :confused:)

Prova Zylkene i kombination me Adaptil. Just kombinationen ger bäst effekt. Inga biverkningar. Royal Canin har även ett foder som heter Calm.

Finns även receptbelagda medel om inte ovanstående+träningen hjälper. Till exempel Clomicalm.
 
Svarar lite allmänt. Står fast vid att än är det inte dags att fundera över att han ska få somna in. Mestadelen av tiden är han ju bra och han utvecklas fint på det stora hela. Vet att man får en helt annan bild i text så det låter såklart mycket när man radar upp det men så illa som det låter är det inte. Det handlar om vissa situationer i vissa perioder, dvs inte allt samtidigt och det har gått att lösa att han går från rädd till skeptisk relativt snabbt.

Överlag har jag mycket bra koll på när det är dags och inte, är uppvuxen med hund och häst och jag har (tyvärr) tagit tuffa beslut innan så där känner jag mig ändå trygg i att jag kan bedömma när det är dags oavsett om det handlar om psykiska eller fysiska problem. Han har ett bra hundliv som är väl värt att leva.

Inga elfel på spisen, elektriker har varit här och tittat.

Men positivt i det hela är att han har nu gått från rädd till undvikande och skeptisk, lagar vi mat ligger han i vardagsrummet eller i sovrummet inte avslppnad men inte heller rädd så som han var innan, varken flåsar eller skakar och slappnar av så fort spisen stängs av.
 
Angående lugnande så tror jag absolut det kan vara bra för skotträdda hundar vid tex nyår men jag tror inte det blir praktiskt i vår situation.

Han går inte och är rädd för spisen på heltid så att säga utan bara när den är på, vilket den ju bara är korta stunder när vi lagar mat. Och nu är ju inte tillfället då vi väljer att göra långkok. Samma var det med balkongdörren bara rädd när den är öppen annars lugn och som vanligt.

Vill igen poängtera att han inte går och är rädd dagarna i ända.
 
Angående lugnande så tror jag absolut det kan vara bra för skotträdda hundar vid tex nyår men jag tror inte det blir praktiskt i vår situation.

Han går inte och är rädd för spisen på heltid så att säga utan bara när den är på, vilket den ju bara är korta stunder när vi lagar mat. Och nu är ju inte tillfället då vi väljer att göra långkok. Samma var det med balkongdörren bara rädd när den är öppen annars lugn och som vanligt.

Vill igen poängtera att han inte går och är rädd dagarna i ända.

Fördelen med både adaptil och Zylkene är ju att han inte ens ska bli så rädd för konstiga saker. Det är inte lugnande i den mån att hunden blir trött eller annorlunda. Hunden är precis som vanligt.
Tex adaptilhalsbandet har han på sig dygnet runt. Eller om man har en adapter hemma om det mest är hemma han numer blir rädd och stressad.

Jag gav själv Zylkene till min valp/unghund när vi ensamhetstränade då hon hade lite problem med det. Upplevde bra effekt och en hjälp i träningen!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 407
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Senast: bobbbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 495
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp