Fjärrvärme i stall?

P

Prinsen

Ni som har fjärrvärme i era stall hur har ni löst värmefördelningen i stallet? Bygger eget snart och ska ha fjärrvärme och kommer inte på en lösning jag är nöjd med.:rofl:

Sv: Fjärrvärme i stall?

Borde väl fungera med tex en aerotemper, det kan man tex använda om man har en panna som står i ett annat hus och sedan lägger ned kulvert till det hus man vill värma. Används ofta tex i grisstall.

Borde väl fungera med tex en aerotemper, det kan man tex använda om man har en panna som står i ett annat hus och sedan lägger ned kulvert till det hus man vill värma. Används ofta tex i grisstall.

Det är inte problemet utan HUR JAG FÅR UT VÄRMEN I STALLET från fjärrvärmecentralen som jag har i stallet. Vill ju inte ha ett element i varje box :)
Undrar om ni dragit rör längs golvet eller i taket- men det sista är ju inte bra då värmen behövs nerifrån och upp. Hur gör man på bästa sätt?:banana:

Det är inte problemet utan HUR JAG FÅR UT VÄRMEN I STALLET från fjärrvärmecentralen som jag har i stallet. Vill ju inte ha ett element i varje box :)
Undrar om ni dragit rör längs golvet eller i taket- men det sista är ju inte bra då värmen behövs nerifrån och upp. Hur gör man på bästa sätt?:banana:

En aerotemper är ju ett sätt att få ut värmen i stallet. Det är i princip en värmefläkt men med ett vattenbatteri istället för elbatteri.

Frågan är hur mycket du vill värma stallet? Det kan ju påverka vilken lösning du väljer.

En aerotemper är ju ett sätt att få ut värmen i stallet. Det är i princip en värmefläkt men med ett vattenbatteri istället för elbatteri.

Frågan är hur mycket du vill värma stallet? Det kan ju påverka vilken lösning du väljer.

Stallet blir ca 200 kvm med 7 boxar. Och vi vill ha en temp på +6-8 grader. Kallt klimat uppe i norr och vattenkoppar som fryser är ett stort problem så det vill man undvika genom att planera fjärren så det blir på bästa sätt.

Då är det inga problem att använda en aerotemper om vi utgår från att stallet är någorlunda isolerat.

Varför inte dra in värmen som golvvärme?!
Du kommer alltid att ha torrt i boxarna, det dunstar, man måste dock ha bra ventilation.

Senast ändrad av en moderator:

Du kommer alltid att ha torrt i boxarna, det dunstar, man måste dock ha bra ventilation. Kräver visseligen ett nytt golv, men jag vet inte om du håller på att bygga eller ska in med värme i befintligt stall.

Jag tänkte tanken men vågade inte föreslå golvvärme. Fungerar det i ett häststall? Jag vet att det är ganska vanligt i kycklingstallar.

Ett problem är ju att man inte kan ha för tjockt med strö för det isolerar ju ovanför gollvärmen. Hur blir det med ammoniak tex när underlaget värms upp? Förångas mer gaser än annars?

Jag tror driftkostnaderna för golvvärme i stall kan bli höga.

Du kommer alltid att ha torrt i boxarna, det dunstar, man måste dock ha bra ventilation.

Jag vet en ny stor anlägghning för ca 70 hästar som hade golvvärme men dom blev tvugna att stänga av den då det blev för stora ammoniakhalter. Så det törs vi oss inte på...

Fördelen är ju att hela plattan blir varm och håller värmen kvar. En aerotemper värmer bara luften, vilket gör att golvplattan kyler ner.
Ang. amoniak så det var därför jag sa att det kräver bra ventilation.
Har man en aerotemper vid taket så är det ändå kallt vid golvet, har man den vid golvet så är det varmt utanför boxarna och kallt i boxarna. Det finns inget riktigt bra tycker jag.

Fördelen är ju att hela plattan blir varm och håller värmen kvar. En aerotemper värmer bara luften, vilket gör att golvplattan kyler ner.
Ang. amoniak så det var därför jag sa att det kräver bra ventilation.
Har man en aerotemper vid taket så är det ändå kallt vid golvet, har man den vid golvet så är det varmt utanför boxarna och kallt i boxarna. Det finns inget riktigt bra tycker jag.

Jo men golvvärme värmer hela plattan vilket gör att mycket energi läcker nedåt, särskilt om man isolerar pallat med strömaterial i boxarna. mer ventilation kräver även det mer energi.

Så jag tror inte riktigt på golvvärme i häststall, inte inne i boxarna i alla fall.

Varför inte undanta boxarna vid golvvärme?
Hästarna behöver ju inte golvvärme.

LIA

Precis min tanke. Dra det överallt UTOM i boxarna. Perfekt i spolspilta, sadelkammare osv.

Vattenkopparna håller du väl bäst igång med cirkulerande tempererat vatten.

Jag tror t o m att vattenkopparna klarar sig gott på den värme som finns i stallet i övrigt + den som genereras av häst och boxbädd.

LIA

Liknande trådar

Hemmet Det är +20 i (hyres)lägenheten när vi mäter temperatur en bit in, men lägenheten känns kall. Vi bor på 1a våningen och har källaren...
Svar
14
· Visningar
834
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Osäker på hur jag skal lösa det har... Sorry for min dårlig svenska skriving. Har en haflinger ponni som är strässad ved fodring. Ute... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 616
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 706
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck