Fjordavel 2011

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 232
  • Visningar Visningar 37 077
Sv: Fjordavel 2011

Ja Mimosa :laugh:
Inte för att jag har koll på henne nu längre, men jag minns henne lite från förra ägaren, men gah vad hette mamman, började ju på M det med och också musblack.
Habina? hjälp :D

Fafner är ju ett antal år sen han dog, men han stod ju i Jämtland i många år.

Åh! Redan svar! :laugh:

Jo Mimosa är så fin! Har inte hört nånting ifrån henne på jättelänge, vet att hennes dotter Malva är hos hennes förra ägare här i Jämtland, har varit dit nån sväng och hälsat på. Har tyvärr inga bilder på lilla Mimmi... Det var på den tiden man inte hade nån egen kamera. Tråkigt värre! Roligare häst fick man leta efter!

Habina? hjälp :D

Mimosa var undan stoet Mirri 2693. :laugh: Sista ägaren jag har på Mimosa är i Västerås, hon fick mycket riktigt Malva 2005 e. Hauk Thun och så stoet Krusmynta 2009 e. Leirdals Odin 260.

Musblack heter det fortfarande. ;)

Jag har också en häst efter Björkhems Fafner, snällare kille får man leta efter. Minns när vi träffade Fafner i Offerdal 1996, mysig herre som flirtade in sig hos mitt sto. :love:

Så då skulle du tycka att det är okej om de andra färgerna försvann? Som kuriosa är det ju risk för det. :crazy:

Mimosa var undan stoet Mirri 2693. :laugh: Sista ägaren jag har på Mimosa är i Västerås, hon fick mycket riktigt Malva 2005 e. Hauk Thun och så stoet Krusmynta 2009 e. Leirdals Odin 260.

Jag har också en häst efter Björkhems Fafner, snällare kille får man leta efter. Minns när vi träffade Fafner i Offerdal 1996, mysig herre som flirtade in sig hos mitt sto. :love:

:rofl: kommunikation och syftningsfel, jag är lite för ivrig på tangenterna och ser inte själv hur fel det blir sen.
Det var ju itne musblack jag funderade på vad det hette nu, utan vad Mimosas mamma hette. :D Men hette mamman Mirri? hm ja ah kanske mest Mimosa jag minns då.

Hur har det gått för fölen då? är dom visade något? (bara antar att Habina har koll jag :angel: )

Så då skulle du tycka att det är okej om de andra färgerna försvann? Som kuriosa är det ju risk för det. :crazy:

Så länge inte färgen ger någon defekt på hästen, så bryr jag mig inte speciellt mycket om färgen, nej. Men det är ju för att jag bara är intresserad av att bruka hästen. :)

Senast ändrad:

Skulle det vara helt okej att vi en dag står med enbart ljusbrunblacka fjordhästar eller är de andra färgerna en del av kulturarvet?

Nej det tycker inte jag, jag skulle personligen vilja se mera av dom andra färgerna.
Och det vore väl synd om dom försvann.

Kan man göra avkall på kvaliteten på avelsmaterialet för att bevara färger?

Kanske det måste bli så en period innan dom andra färgerna kommit i kapp ?
Alltså inte precis hur som helst, men håller inte dom ganska bra kvalite ändå ?

Ja det stämmer ju! :laugh: Mimosas mamma hette Mirri och hon (Mimosa) såldes till Västerås när jag hade henne (jag hade henne på foder på obestämd tid tills dess att hon blev såld, tror ni jag ville köpa henne eller!?). Avkomman, Malva, kom tillbaka till förra ägaren och såg hemsk ut... Efter det oroade jag halvt ihjäl mig efter lilla Mimosa men har inte hittat nånting om henne, aldrig att det slagit mig att fråga på buke... Tanken slog mig bara när jag kollade runt lite slött. :D

Någon som har en bild på Fafner? :)

Hejsan Maja!
Jag känner dom som äger mimosa om du vill kan du få namn och adress till dom om du skickar ett pm.:laugh:

Hur har det gått för fölen då? är dom visade något? (bara antar att Habina har koll jag :angel: )

Nä, att musblack heter så fortfarande var riktat åt Maja, sorry. :o

Koll har jag aldrig, men jag har en databas att kika i. :p Malva fick diplom 2008 och Krusmynta visades som ettåring med 37 poäng. Kan väl tillägga att Malva fick 36 poäng som fölunge, så det är svårt att dömma småttingarna ibland. ;)

De rödblacka hästarna har ju överlag varit av bättre kvalitet än de musblacka, men nu börjar det ju dyka upp allt fler fina musblacka också.

Själv är jag mest orolig för vitblack, finns på tok för få och för få av bra kvalitet. :(

Jag ser färgen som mycket mer än bara kuriosa, det är en lika stor del av fjordhästen som att den har kraftigt tagel eller grov kroppsbyggnad.

Om man bestämmer sig för att vilja bevara alla färgerna så tycker jag det är okej att sänka kvalitetskraven något, om man har en medveten plan hur man skall gå tillväga. Med vitblack är det ju väldigt "enkelt" egentligen, man lyckas hitta (:angel:) en snygg vitblack hingst och låter honom betäcka massvis med riktigt fina ljusbrunblacka ston...

När det gäller linjeavel/inavel... Vår ras är redan kraftigt inavlad längre bak i härstamningen, dessutom härstammar de fyra hingstlinjerna (Håkon, Håkon Jarl, Öyarblakken, Bergfast) från samma hingst.

Jag tycker att linjeavel är av ondo och är stolt över att ha ett sto som inte är linjeavlad de sista fem generationer. Jag skulle nog kunna använda en hingst som är något linjeavlad, men inte de tre sista generationerna och absolut inte med samma individer som finns i mitt stos härstamning.

Jag förstår att danskarna är nöjda med sina oerhört rörliga hästar med KnastX8 i härstamningen, men det är inget jag skulle göra. Avelsbasen känns nog snäv redan som den är.

Hur ställer du dig till att danskarna t.ex benämner hästar att ha "svensk skritt", dvs att hästarna skrittar med att bra övertramp men inte genom hela överlinjen? De påstår sig ha haft det problemet tidigare i Danmark, men att de har avlat bort det.
Jag håller med om att det är viktigt med genetisk mångfald, men om man vill förstärka vissa anlag (säg t.ex skritt) så är det ju en fördel att linjeavla hästar som har bra skritt, förutsatt att de inte har en massa sjukdomar i sina gener (vilket kanske inte upptäcks förens efteråt). Stamtavlorna i Sverige är ju inte riktigt lika hårt linjeavlade/inavlade som danskarnas är.

Jag förstår inte varför man måste linjeavla på två hästar som har en egenskap man vill åt, när det finns möjlighet att avla på två hästar som inte är nära besläktade och ändå har samma egenskaper.

Jag är övertygad om att det går att avla fram de hästar vi vill ha, med de egenskaper vi vill ha, utan att det behöver bli samma hingst fem, sex gånger i samma härstamning. :grin:

Visst kan det gå snabbare om man linjeavlar, men för mig är avelsarbete långsiktigt. Vill man ha snabba resultat kan man syssla med råttuppfödning. :angel:

Väljer man ändå att linjeavla, så gäller det att man vet vad man sysslar med.

Fast du förstärker ju anlaget ytterligare (dvs ökar chanserna) för att en egenskap ska slå igenom om du betäcker två individer som är släkt eftersom även recessiva anlag kan "uppenbara" sig.

Det är en intressant diskusison. :)

Dessutom finns det ju möjlighet att utavla i nästa steg. Därför är det ju så oerhört viktigt att man har en bred avelsbas från början och att man inte är rädd för att släppa igenom uddastammade hästar i aveln. Dock kan jag förstå varför Knast är så mycket använd. Han rör ju sig som en gud! :love: (Och uppenbarligen nedärver han detta i stor mån också.)

*kl*

Linjeavel är inte heller nåt som jag själv skulle ägna mig åt, varken linje- eller inavel, medvetet.

När man inavlar/linjeavlar så förstärker man positiva egenskaper, men även de negativa. Det är ju hemskt om man måste linjeavla för att få fram en bra individ, det gör ju en redan snäv avelsbas, det kan inte vara omöjligt att få fram bra individer som inte är nära besläktade. Sen tror jag själv inte att linjeavel är direkt skadlig i första skedet, men defekterna kommer ju sen. Det ser man ju på många andra djurarter där det inavlas mer eller mindre extremt mellan varven.

En annan fundering till dig Habina: Vet du hur många danska och norska hingstar som huserat i svensk avel (import eller icke import)?

En annan fundering till dig Habina: Vet du hur många danska och norska hingstar som huserat i svensk avel (import eller icke import)?

Jag gjorde en snabb överslagsräkning, där jag räknade alla hingstar med utländsk mor och far. Summa: 53 stycken.

Nja, men om du har ett anlag som du vill förstärka, så spelar det ju ingen roll om hästarna är släkt eller inte, bara de har anlaget. Vill jag ha en lång hals, så har jag lika stor chans att få en lång hals om stoet har lång hals, hingsten har lång hals och ingen utav dem är släkt.

Men vad som mer skrämmer mig med linjeavel är vad man kan få med "på köpet". Säg att just de hästar jag linjeavlar med varandra också har anlag för eksem. Då har jag dubblat risken för eksem på avkomman, istället för att utavla och inte dubblar den risken.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 418
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 173
Senast: mars
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 333
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 346
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?