Sv: Fjordavel 2011
Det gäller nog att vara medveten om vad man sysslar med om man skall linjeavla. Där danskarna står i dag, dvs med hingstarna Rei och Knast Halsnaes flera gånger förekommande i en hästs härstamning och samma fenomen i de allra flesta av sina godkända hingstar, hoppas jag att vi svenskar inte kommer.
Förutom att dessa har nedärvt sina genuint goda gångarter så har de också nedärvt de långa otypiska huvudena utan markerade ganascher, som i alla fall jag inte tycker är så vackert. Dessutom har de fått dåligt markerade framknän och hasar på köpet, ofta knipta under knäet.
De här egenskaperna är ingenting som man avlar bort i en vänster, tvärtom är de genom denna upprepning av samma hingstar lika befästa som gångarterna...
Eftersom avelsmaterialet är så närbesläktat så är de även för ögat väldigt lika, och trots att de plockat in både norska och tom svenska hingstar som förefaller betydligt mera typade, så verkar det som om det behövs mer än en generation för att rätta till detta.
Örjar är väl den hingst som förefaller ha gjort sig bäs på det danska blodet, Mykletind hann inte få mer än två generationer efter sig innan vi nöp honom till Sverige, Trollfins avkommor har precis visat framfötterna. Finfin har heller inte verkat så länge, men har inte några lysande kårningsresultat, där fattas just dessa highlights som danskarna är så måna om. Inte heller Chalander eller Kenzo blev gamla i deras händer, och hur det gått med Ismo Kry och Julius vet vi ju, de är EUhingstar, dvs de uppfyller inte de danska kraven för att avelsgodkännas.
Inte tror jag att de danska hästarna är så mycket sjukare eller tokigare än våra egna, men vad vet jag - i DK är det betydligt fler hästar som aldrig uppnår vuxen ålder, alla uppfödare jag känner äter med glädje kött från halvårsgamla föl, det är en riktig delikatess påstås det!
Utavel låter som en enkel sak - men betänk att den utavlade avkomman/idividen kommer att bli svår att hitta passande partner till.Fast man utavlar på en obesläktad gren utan poppishingstar/ston så försvinner de ju inte per automatik ur individens härstamning. Därför skall vi vara rädda om de individer med udda blod som finns på marknaden - utan att ge avkall på exteriör!?