Fjordavel 2011

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 232
  • Visningar Visningar 36 568
Sv: Fjordavel 2011

Jag ska betäcka mitt ena sto för första gången i år, det känns både spännande och skrämmande :crazy: Hon är efter Hugo och mf är Alexander Lukas

Jag gillar Ringo för att han känns högrest utan att var för stor (för min smak, jag vill inte ha jättehästar) utan "bara" 137 cm. Sedan var hans rörelser helt fantastiska.

En stam som inte är nära släkt med mitt sto är en stor fördel, hon är ju släkt med nästan alla hingstar.

Några fler plus som är mer ytliga är att han har mycket tagel, något mitt sto saknar + att han ger litet e (rött) och chans på litet a (grått) till i mitt fall ett sto som enbart kan lämna ljusbrunblackt. Inte för att det MÅSTE bli en annan färg på Ariels barnbarn, men någon gång i framtiden vore det roligt med en snygg häst som är grå eller röd...

Ja, han har ju helt klart ett uppseendeväckande utseende! :d Mkt tagel och cool färg, dock tycker jag (kan iofs vara korten som "ljuger" lite) att resningen går lite för mkt rakt upp, som ett teleskop.

På vilket sätt var hans rörelser fantastiska?

Själv är jag också "ytlig" och förstår mycket väl att ett kriterie kan vara rikt tagel eller härlig färg. Jag är nog starkt präglad av Alex som hade båda! :love::banana:

Till min stora lycka har Arn också ärvt sin fars vackra färg och det blir tjusiga kontraster med den gyllene hårremmen och kritvita taglet....:D Dessutom tror jag att Ässa också vinner lite m sin mörka färg, o mörka ben....

P.s. Får man lov att tycka att det är lite småkomiskt att du som är en avels/stamnörd av rang valde ett sto utan "säregen" stam? ;) Inget illa ment, men det är lite småroligt hur man ibland måste omvärdera sina åsikter. Jag har aldrig gillat KH, inte heller har F.Inter fallit mig allt för väl i smaken utan jag har varit helt och hållet Dalarfierad! Nu står man här med en hingst (världens finaste!!:D) i stallet som har både KH och FI....:o :D

Kul för dig, mest spännande hoppas jag att det känns! ;)

Vad är det för sto du har!?! Här blir vi nyfikna på en gång! ;)

Morfar Alexander Lukas var iaf den bäste av alla fjordingar! :love:;)

Tjingling är det mig du menar så har jag
ett sto född 08 far är då Hugo ff Heiden fm Lolita, mor är Ciska mf Alexander Lukas och mm Jina. världens snyggaste madam tycker ju jag :rofl:

Det är klart att det är mest spännande men allt lite skrämmande oxå :o och roligt ska det bli.

Ringos rörelser. :love: Han har en oerhört rörlig skritt och en trav som bara flyter fram. Precis så som jag vill ha rörelserna. :d

P.s. Får man lov att tycka att det är lite småkomiskt att du som är en avels/stamnörd av rang valde ett sto utan "säregen" stam? ;) Inget illa ment, men det är lite småroligt hur man ibland måste omvärdera sina åsikter.

Fast där måste jag tyvärr göra dig besviken och förklara att jag inte omvärderat några åsikter. :D Jag är definitivt fascinerad av härstamningar och avel, men jag ser ingen vinning i att vara så udda som möjligt (det finns det andra som gör så bra. :angel:).

När jag väl bestämt mig för att jag skulle ha fjordhäst och stoföl, så var det självklart för mig att ha en Hugo-avkomma. Jag ville ha en prestationshäst och Hugo är för mig prestation till 100 %. Sedan är jag väldigt förtjust i hans vackra huvud. :love: Då Hugo stått på station i Sigtuna 2006 var det naturligt för mig att ta reda på vilka avkommor som var till salu därifrån.

Krav två jag hade var att hästen skulle vara så nära släkt med mitt sto som möjligt. Därför var Anni mest intressant, eftersom hon hade Sindarve Tulling (nära släkt med Sindarve Tulo, Habinas pappa) i sin härstamning.

Väl på plats fick jag veta att Anni var tingad, men jag blev istället erbjuden Ariel som dessutom hade Knast Halsnaes som morfar, en hingst som jag gillade skarpt och som jag ju visste lämnade bra gångarter.

Så valet av Ariel var ett mycket noga urval av härstamning, sedan är det ju aldrig säkert att hon matchar den härliga stam hon har. :cool:

Blev visst en hel novell. :rofl:

Nytt år, nya möjligheter, ny tråd. :D

Vad förväntar ni er av avelsåret 2011? Vilka har dräktiga ston? Vilka tänker betäcka i år? Vilka unghingstar skall visas i höst?

Själv har jag velat lite fram och tillbaka, men då ingen verkar vara intresserad av att låna mitt sto för avel så blir det nog fortsatt utbildning istället.

Jag ska låna ut mitt sto ( f 08 e. Trollfin ue. Inter) och det blir antagligen en resa till Danmark och Mykletind för hennes del. Väldig tur att fölet inte blir mitt för den kombinationen hade jag nog haft svårt att sälja ;)

KL
Meddelar även här, vill du betäcka ditt sto med Argus, gör det i år, för det är sista chansen... :(

Så bra att någon annan vill göra den kombination du tror på, så du får se hur det blir. :laugh: Jag har några olika hingstar jag skulle vilja testa med mitt sto, men då vill jag ju behålla fölungarna. :angel:

Så tråkigt att det blev som det blev Janina. :( Vet hur mycket tid, pengar och energi du lagt ned på Argus. En klen tröst är ju att han kommer att bli en oerhört läcker valack. :love:

Noveller är alltid trevligt! :D Har ju en faiblesse för det själv så...;)

Det jag tänkte jag på var mer att du då har valt ut Ariel på grund av en "personlig" koppling till hennes stam, än ur ett möjligt avelsperspektiv. Trodde du var mer "uddasökande", men jag håller med dig!

Nu vill jag inte påstå att vi lyckats speciellt mycket bättre själva, då min svaghet för Dalarblodet gör att jag ändå faller för just den typen av fjordhäst. :love:

Vår lillkille har påbörjat sin träning inför 3-årstest! Tyvärr har ju vinterns underlag försvårat all form av utbildning/träning för våra hästar så en annan är ju lite sent ute...:o

Nu går det iaf att köra på vägarna och Arnie-barnie har fått vara iväg på löshoppning några gånger.

Här kommer lite rörliga bildbevis på att han faktiskt kan ta sig över hindren (ca 80-100cm).

http://www.youtube.com/user/stakagarden?feature=mhum#p/a/u/1/0vrEPkxfaxk

http://www.youtube.com/user/stakagarden?feature=mhum#p/a/u/2/uta-7sFW5HI

Femte gången vi är i ridhuset och runt om står övriga löshoppningsponnier (ston och valacker), vilket inte berör lillprinsen speciellt mkt. Lite snack, och sen superkoncentration på hindren - yey!:banana:

Första gången han löshoppade såg han ut såhär: :eek: ---> :o
Nu är det mer såhär: :banana: ---> :devil: (när han inte får gå ifrån matte o kasta sig iväg mot hindren)

Modellande har det också blivit;

Dalar-blod gillas starkt! Vackra huvuden och äppelrumpor, läcker helt enkelt ;)

Precis! :love: Ofta kombinerat m maffiga pannluggar och tjocka svansar, det är helt enkelt så mycket "fjord" det kan bli, enligt mig! ;)

Alla har vi något vi "snöat" in på. (Personligen har man tre e: Botvid i stallet...)

Alla har vi något vi "snöat" in på. (Personligen har man tre e: Botvid i stallet...)

Å de e ju inte illa d heller!;)

Vi fotade Botvid i helgen, passade på i det fina vädret, och han behöver inte skämmas för sig i sin ålder! :d

Ser fram emot att se bilder (för jag antar att de ska användas till hemsidan bland annat).

Jag gillar hur han kråmar sig efter sista hindret, precis så gör Ariel också. Mallig över sig själv. :love:

jag hade verkligen velat betäcka mitt sto Cazandra e. Siljar 157 ue. Tonic med någon snygg hingst i år. har kollat runt lite vilka som finns nära oss och hittat ett par som är intressanta.

Var superlängesen jag var här, men jag har ju lilla fröken Ala Kry, planerna för året är att visa på premiering och påbörja tömkörningen till våren. Skickar med en bild som bonus.

31847281.jpg
[/url][/IMG]

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: mars
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 288
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 319
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31