Fjordavel 2011

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 232
  • Visningar Visningar 37 024
Sv: Fjordavel 2011

Underbart med folk runt om en som bara sådär säger. "Jag kan visa henne om du inte orkar". Bara älskar fjordvärlden på det sättet.

Funderar på att betäcka mitt sto (e:Alvedon Kry ue:Thor) Har koll på ston och föl och så rent generellt men fjordavel är okänd mark för mig.

Vad roligt! Här finns det nog en hel drös med duktiga uppfödare som kan svara på dina funderingar, är det något särskilt du undrar över?

Vad roligt! Här finns det nog en hel drös med duktiga uppfödare som kan svara på dina funderingar, är det något särskilt du undrar över?

Trevligt!!:laugh: Nja, det är mest knepigt hur man ska välja rätt hingst. Vill inte åka hur långt som helst med henne.

Det beror ju helt och hållet på vad du har för krav och mål med en blivande fölunge, samt vad du har för sto :) Berätta vad su har tänkt så tror jag säkert det ploppar upp några bra förslag här!

*kl*

Fruktansvärt tråkigt att Argus Frö och Knastro inte får verka i avel mer. :( Önskar att det hade hanterats på ett helt annat sätt och att åtminstone hingstägarna fått lite mer information.

Ibland är jag glad att jag inte avlar. :angel:

Jag är ju rätt benägen att hålla med ;)

Undrar hur många som detta drabbar nu, hoppas det inte blir ett för hårt slag för fjordhästpopulationen.

Borde det inte vara dags för årets föllista dessutom? :D

Det är klart, hade ju "glömt" bort den lite ;) Ingen fara på taket, satsa på hingstarna istället!

Det beror ju helt och hållet på vad du har för krav och mål med en blivande fölunge, samt vad du har för sto :) Berätta vad su har tänkt så tror jag säkert det ploppar upp några bra förslag här!

:) Japp, Jag vill att fölet blir snygg exteriört, har shyssta gångarter, trevligt temperament, rastypisk och användbar, gärna ett sto! :D

Ett trevligt temperament, pigg, samarbetsvillig men cool är viktigt och gärna shysst trav.

Mamma är en mycket pigg och samarbetsvillig dam som är e: Alvedon Kry och ue:Thor. Hon har gjort 3årstestet med beröm för galopp, temperament och samarbetsvilja.

Vad har mamman fått för kritik, vad är hennes styrkor resp svagheter?
Ska du behålla avkomman själv?

Avel är ju ett lotteri, även med de allra bästa förutsättningarna, så sätt dig gärna ner och titta bakåt i mammans stam för att se vad du hittar. Jämför sedan även bakåt i stammen på de hingstar du finner intressanta och så får man hoppas att du hittar något som du tycker kan passa sen får man hålla tummarna helt enkelt! Men ju bättre förutsättningar, ju bättre chans till positiva resultat!
Sen det där med att beställa sto har jag misslyckats med varje gång ;)

*kl*

Idag bokade vi in årets första sto =) Kul att det finns lite intresse trots att det blev att han stod i sthlm istället för skåne i år.

Hur går det med fölningarna därute?

Vad lustigt det kan bli när man inte har riktig koll på vilka folk är här IRL!
För nu har vi bokat in oss hos Gandalf och jag antar att Ljulius är Gandalfs matte?! :)

Haha, ja detta med IRL och vilka folk är på nätet är inte alltid så lätt att veta ;) Hej igen *vinkar*

Och det stämmer bra att Ljulius är Gandalfs matte ;) (eller egentligen är Ljulius min fjordvalack :D)

*kl*

Fruktansvärt tråkigt att Argus Frö och Knastro inte får verka i avel mer. :( Önskar att det hade hanterats på ett helt annat sätt och att åtminstone hingstägarna fått lite mer information.

Ibland är jag glad att jag inte avlar. :angel:

Efter att ha spenderat helgen i Gränna på föreningsens konferens och stämma så tror jag att många frågetecken har rätats ut.

T.ex. kan man tycka att ärendet har hanterats illa, men kanske skall man då också vara insatt i hur och varför saker och ting har skett?

En nytolkning av EU's regler satte en snöboll i rullning och under sommaren informerades rasföreningarna om att stora omstruktueringar skulle komma till stånd och träda i kraft 1/1 2011. Det innebar bland annat att SFF skulle gå från rasförening till en egen avelsorganisation och denna process har alltså tagit endast 6 mån i anspråk.

Christina Storm, projektledare från HNS och FRASA talade om mycket snäva tidsramar och snabba beslut. SFF har pga ett fåtal individeras hårda arbete lyckats och var en av de första föreningarna att utses som egen avelsorganisation.

Det är också i och med denna omstrukturering som reglerna gällande vita tecken ändrades. INTE på initativ av SFF utan enbart pga av att SFF är dotterstambok till moderstamboken Norge. En dotterstambok MÅSTE följa moderstamboken, annars riskerar de att fråntas sitt godkännande som avelsorganisation. (I Norge är vita tecken inte tillåtet.

Eftersom projektet fortgår tas löpande nya beslut och det innebär att SFF's styrelse försöker informera så fort de själva fått besked.

KL

I väntans tider...:banana:

En bild på Björkhems Tara 3280 a.k.a "Götis", dräktig med Ingvar Halsnaes 242!:d

Ca 2-3 veckor kvar, men frågan är om hon verkligen kan bli större, utan att spricka!?!:o:angel:

Jag har en till fråga, hur många är det därinne?! :rofl:

Ser fram emot bilder på resultatet :love:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 418
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: mars
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 321
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken hundras?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈