Fläta man

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Krabban
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 026
K

Krabban

Är detta en tråd för hanteringsforumet? Testar här iallafall.

Hur flätar man manen på bästa sätt? Har aldrig flätat innan, men tänkte testa att ha manen flätad på min stora pålle. Alltså inte flätor för knoppar utan en sån lång fläta som går längs hela manen. Fattar ni? Jag är lite dålig på att förklara :o.

Super enkelt! Du börjar uppe vid öronen och tar tre lika stora "tussar". Fläta en gång sen plockar du upp lite man till den "tussen" som är närmast manken vid varje flätning. Fortsätt så längst med hela mankammen. Du kan reglera om du vill ha flätan på mankammen, eller en bit ner beroende på hur hårt du drar till vid varje överflätning.
Låter det begripligt eller .. :confused: :confused:
Det är i alla fall väldigt enkelt när man väl fått snits på det.

Adenner fläta?

Är de det du menar tros?

En sådan gör man genom att man börjar vid öronen med att fläta. Ta sedan med mer och mer man. Som att göra en inbakad ungefär... Men va noga med att hålla i rätt riktning alltså jäms med och neråt manen... Om du fattar...

Lycka till!

Det är precis en sån jag menar! Tack så mycket för svaren! Borde manen vara en speciell längd för att flätan ska bli bra? Behöver man vara orolig för att pållen ska klia av sig manen? Fast varför skulle han klia av sig manen mer än vanligt? Knäppt tänkt av mig :smirk:.

För att få flätan att sitta bättre har jag delat upp manen på min I.C,alltså låter den först få hänga på bägge sidor,sen tar jag tre "tofsar" bakom öronen,och flätar in man från bägge sidor av manen,men tar hela tiden den del av manen som ligger underst,vilket gör att flätan lägger sig mitt uppe på mankammen och håller sig 2-3 dgr,även om de går i hagen och rullar sig.
:)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 294
Senast: Edla
·
R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
13 290
Senast: sardellen
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 962
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka