Fläta svansen

• Western
  • Trådstartare Trådstartare isse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 175
I

isse

Varför är det så många westernryttare som flätar svansen på hästen när dom tränar? Har sett så många och det verkar mer som regel än undantag att ha svansen flätad på westernhästar, varför är det så?

Sv: Fläta svansen

För att skydda den.

På reininghästar är det i regel för att det är väldigt lätt hänt att hästen trampar på svansen i stoppen och kan då slita av en stor del av svansen. på pleasurehästar (och liknande typ) vill man ha mycket svans -lång och tjock, och då är det också ett sätt att spara svansen. Ofta flätad i kombination med svanspåse.

Och för att det är j****gt lättskött. Är man lat av naturen som de flesta westernmänniskor är :p, så gör man det lätt för sig. Jag började för att min unghäst hade dålig tillväxt och tänkte att det kanske skulle skynda på utväxten, men nu fortsätter jag pga att det sparar så mycket tid och slit. Tar oftast bara upp den 1 ggr i veckan, max 2, sprayar på lite glans, tar tre tag med borsten el fingrarna och flätar den igen. Hur smidigt som helst att slippa tjafsa med den varje gång man ska ut. Och jag har inte ens någon påse :o.

På reininghästar är det i regel för att det är väldigt lätt hänt att hästen trampar på svansen i stoppen och kan då slita av en stor del av svansen.

Hur gör man när man är ute och tävlar då? Är det bara att hoppas att hästen inte sliter av sig svansen eller man kör med flätad svans då med?

Till tävling klipper man svansen på reininghästar mycket kortare än på tex pleasurehästar.

Min kuse hade jätte fin tjock svans. Men nu hammnade han ihop med en unghings som käkar svannsar :cry: Jag flätar och impregnerar svannsen i Anti-bit endå är han där och biter och naffsar.

Snart ser han ut som sina andra hag kommpisar (små korta föl svannsar)

Men gud vilken mardröm!!! Kan du inte vira en strömförande kabel runt den :devil:
Ja vicken bra ide, sen kan du deita Åke Svanstedt o company i Tingsrätten :p
( nu försöker jag skämta här)Ett tipps till tuggande unghästar , smeta in svansen med kribbhalt , smakar inget gott sen;)

Personligen tycker jag inte att anti-bit smakar nämvärt gott det häller. har fått lite i munnen när jag sprayat på svansen. man spottar och fräser ett bra tag efterår ;)

Men då ska jag pröva cribbhalt oxå. Räddas det som räddas kan!!

Hur lång ska svansen vara i Pleasure,
har sparat svansen på min hela vintern, är c. 4cm för lång
så den släpar i backen om den är lös.
Under kotan över kotan?

jag brukar ha den precis vid kotan men det går mode till mode för ett tag sedan var det mode att den skulle släpa i backen.

Hur lång ska svansen vara i Pleasure,
har sparat svansen på min hela vintern, är c. 4cm för lång
så den släpar i backen om den är lös.
Under kotan över kotan?

Är den för lång finns det risk för att hästen trampar på den vid backning t.ex.
Vid kotand alt. nån cm under.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 191
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 543
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 780
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V