Fleecefodrat regntäcke med blankt foder över bogarna

carmarnic

Trådstartare
Har fått för mig att det vore bra för att slippa skav på bogarna men finns det? Vill gärna ha tips på vilka som har i så fall :)
 
Sv: Fleecefodrat regntäcke med blankt foder över bogarna

Varför fleecefoder? Såna täcken åker ju bara bak och lägger sig i spänn över bogarna=skav. Testa nylonfodrat istället, ligger bra=inget skav
 
Sv: Fleecefodrat regntäcke med blankt foder över bogarna

fleece foder = skav, då skalet och fodret inte sitter ihop mer än i yttersömmarna och fleecen skapar hög friktion mot pälsen medans skal täcket glider lätt runt ovanpå fleecen.

ett vanligt 100-150g täcke med glatt insida är mycket bättre än fleecen.

enda fleecefodrat kan vara bra till är att det transporterar bort fukt hyfsat bra, men de flesta täckena idag är lika bra på att transportera bort fukt ändå.
 
Sv: Fleecefodrat regntäcke med blankt foder över bogarna

Svarar båda:
Ja precis det blir ju så med ett fleecefodrat. Min tanke är att om fleecen skulle börja längre bak och ha nylonfoder fram över bogarna så skulle det ligga bättre. Fast det kanske skulle bete sig på samma sätt?
Jag har ett nylonfodrat täcke också men när hästen fortfarande är lite fuktig i pälsen efter att jag ridit så föredrar jag det fleecefodrade. Men det jag har nu håller på och faller i bitar så jag behöver köpa ett nytt.
 
Sv: Fleecefodrat regntäcke med blankt foder över bogarna

Thermo master från Hööks har fleecefodrade täcken med nylon i bogen :) Har själv tre stycken hemma och min ena häst har haft sitt dagligen sen i september som övergångstäcke. Jag tycker det sitter väldigt bra och har aldrig haft skav på någon av hästarna med de täckena, trots att fullblodet va halvklippt förra hösten/vintern :)
 
Sv: Fleecefodrat regntäcke med blankt foder över bogarna

är det bara lite svett från ridningen så tar ett vanligt utetäcke hand om det om det är av någorlunda bra kvalitet.
 
Sv: Fleecefodrat regntäcke med blankt foder över bogarna

Det är väl fleecen över rumpan som drar bak täcket mest när de går. När rumpan guppar och rör sig haka pälsen i fleecen och drar fodret och resten av täcket bakåt. Täcket hamnar då så långt bak bogdelen tillåter= spänt täcke där fram som orsakar skav.
Det behövs inget fleecetäcke för att transportera bort fukt, ett vanligt bra utetäcke som andas och som har glatt insida funkar perfekt.
På islänningen kör jag Rhino tex han torkar i ett nafs, går ute dygnet runt.
 
Sv: Fleecefodrat regntäcke med blankt foder över bogarna

Jag måste ha haft väldig tur med modellen på mitt fleecefodrade regntäcke känner jag för min häst har haft samma i sex år nu och det är först de två senaste åren som hon har fått lite skav på bogarna för tidigare har hon knappt satt någon vinterpäls.
Men jag provade faktiskt ett annat fleecefodrat täcke som en kompis skulle sälja för några år sen och det drog sig bakåt som du beskriver. Hmm, kanske borde köpa ett nylonfodrat i alla fall för att inte riskera det problemet när det nu ändå borde fungera med det också :)
 
Sv: Fleecefodrat regntäcke med blankt foder över bogarna

Tror det hänger på skärningen i bogen . Minsta dåliga passform i bog /hals utifrån hästen så fleece blir som flera skrivit men då är orginalproblemet passform i sig .
Men just pga hur just fleece blir extra kinkigt i sammanhanget så har ju dessa täcken mer och mer utgått från marknaden då det inte blir lika kinkigt i andra material .
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst lägger gärna svansen över bakdörren i transporten. Jag har såklart svansskydd på men det är ju bara resår undertill och hon kan...
Svar
8
· Visningar
612
Senast: Corax
·
Utrustning När jag köpte min häst hade han väldigt lite hull och muskler. Då fick han ett nytt täcke från horseware, amigo 0g med disc front i...
Svar
12
· Visningar
1 271
Senast: Sixten
·
Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 561
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 484
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp