Fleecelindor?? när då?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Meya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 7 130
Sv: Fleecelindor?? när då?

Skulle aldrig våga linda med oelastiska bomullslindor utan padd vid ridning. Enda gången jag skulle kunna tänka mig att använda bomullslindor är som sjukbandage för att hålla fast bomullen tex.

Jag har två par fleecelindor och ett par i Acryl. Jag tycker det är enklast och smidigast att linda utan paddar och då är det acryllindor eller fleecelindor som gäller.
Jag har alltid fått lära mig att man INTE ska linda med akryl utan paddar under... just för att de är bättre lämpade som stallbandage, och för att de lättare "bränner" än fleece, och för att de är stummare än fleece.

jag ska försöka formulera mig hyffsat vettigt.. jag är ingen natt.. eh, jag menar kvällsmänniska så snart stuper jag i backen. ;)

Jag vet faktsikt inte vem som har gjort den sidan. jag sökte runt för att kolla om jag hittade nått som kunde förklara vettigare än vad jag kunde. :)

Det är ju olika med stallbandage och arbetsbandage. i stallet, eller i transport så står ju hästen hyffsat stilla.
Men under arbete så pulserar ju benet ganska mycket, och senor mm töjjs ju, vilket gör att fleece och andra oelastiska lindor inte är följsamma. man kan ju prova på sig själv och se om man känner någon skillnad. (fast.. nu har vi ju iofs muskler på våra ben, men det kan nog jämföras lite iaf.)

*somnar sittandes*

ja du. tack! :) travfolk brukar vara riktigt grymma på allt vad lindor heter. :bow:

Håller med independent, fleecelindor är till för stall/transport och elastiska för ridning. Och det är de elastiska lindorna som bränner om man inte har pad. Det har ingen betydelse om tycker bättre om fleece. Fleecelindor är stumma, elastiska är (såklart) elastiska och ger stöd åt senan och skenbenet!

Det är min mening...

Jag har ett par såna med fleece innerst och elastiska ytterst. De har jag när jag rider dressyr och markarbete (då få gånger de blir :D) Tycker dom är super då man slipper klyddet med paddar men får stadgan från elastiska delen på samma gång, otroligt smidigt! Annars har jag bara fleece utan paddar under när jag rider och jag har aldrig under 10 år fått några brännskador under eller upplevt att dom glidit ner! :) Gillar fleecen bättre än bara elastiska, har sett så många som lindat elastiska för hårt och gjort mer skada än nytta!

förrutom då att man missar hela poängen med lindning: som ska ge ett jämnt tryckfördelande stöd åt senor och kotor. utan padd kan du aldrig få det jämna trycket. Det blir skarvar och ojämnt tryck hur duktigt man än lindar. tycker fleece lindor med elastiskt längst ut, som säljs som "allt i ett" och "behövs ingen padd" är rena bedrägeriet från marknadsförarnas sida. padd skall alltid användas vid ALL lindning.

så länge du har padd, så inte skadar fleecelindor vid ridning, även om de inte stödjer som en elastisk linda, så skyddar de iallafall och därmed fyller en viss funktion precis som ngt annat benskydd. vanliga benskydd är inte precis elastiska : )

Senast ändrad:

jag använder felce lindor och rider med ibland, har några som inte e så långa.

Till stallbandage eller transport paddar + lindor annvänder jag även där flece lindor, men faktsikt så skilljer sig kvaliten lider + längden/bredden.

Har även några elastiska/flece lindor.... inbyggd padd eller va man ska säga.

Jag har lärt mig att använda fleecelindor när man rider.
Och till stall bandage, men vill jag ha riktigt bra värme, ull-lindor.

Har också lärt mig att inte använda elastiska lindor, varken med eller utan pad. Då det är så lätt att linda för hårt med dom.

Viktigast tycker jag är hur man lindar!!

förrutom då att man missar hela poängen med lindning: som ska ge ett jämnt tryckfördelande stöd åt senor och kotor. utan padd kan du aldrig få det jämna trycket. Det blir skarvar och ojämnt tryck hur duktigt man än lindar.

:bow::bow::bow::bow:

kl

så ni som är emot ridning med fleecelindor i den här tråden, anser ni också att det är dåligt/farligt att rida med padd + fleecelindor?? :crazy:

så ni som är emot ridning med fleecelindor i den här tråden, anser ni också att det är dåligt/farligt att rida med padd + fleecelindor??

Nejdå, men hur snyggt är det?;)

Jag rider ibland med fleecelindor, men då alltid med padd under... de ger väl kanske inte lika bra stöd som elastiska (men stöd ger dem, bara att prova på sig själv :p ), men skyddar bra mot slag osv.

Om man är duktig på att linda blir det snyggt med fleecelindor, behöver inte alls se klumpigt ut ;)

jag tycker inte det är bra, eftersom det blir stumt.

Snälla, linda INTE utan paddar och SPECIELLT inte med acryllindor :/
Var rädd om hästens ben!

Angående det här med att det är svårt att linda med paddar och att man då föredrar fleece+elastisk...
Lindning stjälper mer än den hjälper om man inte gör det korrekt.
Är det då inte bättre att undvika lindor om man inte kan linda?
Vilket jag inte anser att man kan om man inte kan hantera en riktig padd och en linda.
Då kan man använda damasker eller strykkappor eller liknande.

Jag lindar alltid min häst med fleecelindor + padd, har aldrig tänkt på att det inte skulle bli något bra stöd?
På honom blir det jättefint, inte alls klumpigt, men det blev det därimot på min förra häst så där var det elastiska som gällde men jag har svårt för dem... vet inte varför :p

stumt??
så hör lindar jag fleecelindor + padd och det blir inte alls stumt

IMG_2739.jpg

(ignorera utstickande kadborren :p)

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 002
Utrustning Är Fir-Tech Allroundschabrak m. Elastiska Band lika bra som Equiband Pro System?
Svar
6
· Visningar
490
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Behöver tips på - Transport med stuteriinredning och sadelkammare - baklängestransport med frontlastning och stuteriinredning samt...
Svar
2
· Visningar
398
Senast: Oknytt
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 103
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10