Fleecelindor?? när då?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Meya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 7 130
Sv: Fleecelindor?? när då?

Eftersom fleece inte är elastiska så "stryper" det benet vid ansträngning. Lärde jag mig på det hästgymnasiet jag gick på. sen står det i "hästhållning i praktiken" av mats hellberg(tror jag) . under arbetsbandage att det ska användas padd och elastiska lindor.

Sitter med boken "Hästhållning i praktiken" av Mats Mellberg framför mig.

Det står ingenting om att fleecelindor kan orsaka skador. Däremot står det att felaktigt lindat bandage kan åstadkomma skador på skenbenet. "Störst är risken med elastiska lindor." Eftersom man kan dra åt alldeles för hårt om man är ovan. Det går inte med en oelastisk linda.
Det står att arbetsbandage ska läggas med padd och elastisk linda, men det utesluter inte fleecelindorna.

Jag själv rider enbart med fleecelindor , utan padd. Men du kan också använda fleecelindor till stallbandage mm. Föredrar fleece framför elastiska :)

det där med att fleecelindorna är stumma för ju att man lindar dom för att dom inte ska glida på benet, vilket gör att man "stryper" benet. Jag visste inte detta innan min ridlärare sa det till mig, vilket jag tyckte var otroligt.. intressant? eftersom jag själv lindade med fleece då.

rider dom med fleece på träningar, eller är det bara före och efter? jag vet inte. har själv lagt märke till att stora ryttare rider med fleece.

jag använder flis lindor och paddar på natten dom få nättrena min häst är i box (står på lösdrift men har box vid extremt dåligt väder) sen har jag elastisk linda och lite mindre padd när jag rider

ja men om dom rider med det kan det ju inte vara livsviktigt..?

jo både vid träning och tävling

Senast ändrad:

Från länken du postade (vilken givetvis har enbart korrekt fakta?)

De stumma fleecelindor som är populära som träningsbandage har ingen större funktion än att de är snygga.

Var någonstans läser du att fleecelindor gör mer skada än nytta?
Snygga men funktionslösa? Visst! Men inte skadliga.

det är iaf vad jag har fått lära mig. jag kan inte svara på varför sådana stora ryttare rider med fleece.

jag skrev att det gör mer skada än nytta vid ridning, dock menade jag det KAN göra mer skada än nytta.

kl.
Om man nu vill lägga lite tid på att linda benen så kan man väl använda lindor som hjälper? Sådana "billiga" elastiska lindor är kanske inte världens lättaste, eller alltid lätt att få snygga, däremot "riktiga lindor", kan man nästan inte misslyckas med, och är nästan omöjligt att dra åt för hårt. http://www.hooks.se/Butik/docs/zoom_pic.asp?pf_id=SE-610147

Jag har två par fleecelindor och ett par i Acryl. Jag tycker det är enklast och smidigast att linda utan paddar och då är det acryllindor eller fleecelindor som gäller.

Hm... jag har "lärt mig" (vardå?... tja med tiden, i olika stall/ridskolor:crazy:) att linda ridbandage med endast fleece och stallbandage med pad+fleece. Elastiska har jag bara använt på hästar som haft problem med återkommande hälta osv. Jag är också lite "rädd" för de elastiska eftersom det känns som att man lätt kan dra åt dem för hårt... vilket ju är mycket svårare med de stumma materialen, som fleecen.

Sen beror det väl på vad man vill med bandaget -värme, stöd eller både och. Fleecen har jag mest uppfattat som värmande.

Rida med linda+pad trodde jag liksom var galet, som att rida med stallbandage, ungefär. Men det beror väl på typen av pad och hur man lindar (hur högt/lågt).
Man lär sig något nytt varje dag:o.

Jag har lärt mig precis som dig och jag blev förvånad när jag läste tråden men eftersom jag vet att alla gör olika så kände jag att det inte var lönt att säga något. En utav mina bästa vänner lindar ALLTID med fleece och paddar under och hon tycker det är bäst så och en annan i stallet med fleece utan paddar och hon skulle aldrig drömma om att göra på annat vis :).

Nu var jag bara tvungen att skriva att jag håller med i det du skriver :). På travet dessutom lindar man ju bara med dom lindorna som du länkade till i något inlägg och då endast under korta pass/lopp och ganska hårt och givetvis alltid med paddar under :).

Eftersom fleece inte är elastiska så "stryper" det benet vid ansträngning. Lärde jag mig på det hästgymnasiet jag gick på. sen står det i "hästhållning i praktiken" av mats hellberg(tror jag) . under arbetsbandage att det ska användas padd och elastiska lindor.

exakt, det står att man ska använda padd+ elastisk linda. men dom fleecelindorna jag äger är inte ett dugg elastiska.
hitta en sida där det står lite mer, iofs nämner dom inte att det är farligt att ride med fleecelindor.http://web.telia.com/~u11702908/hasten/linda_ben.html

det där med att fleecelindorna är stumma för ju att man lindar dom för att dom inte ska glida på benet, vilket gör att man "stryper" benet. Jag visste inte detta innan min ridlärare sa det till mig, vilket jag tyckte var otroligt.. intressant? eftersom jag själv lindade med fleece då.

rider dom med fleece på träningar, eller är det bara före och efter? jag vet inte. har själv lagt märke till att stora ryttare rider med fleece.

:crazy: :confused: Sidan du hänvisar till, vem har gjort den??? Det står ingenstans!? Den verkar iofs rätt vettig men källan är ju väldigt intressant när man läser "fakta" på Internet... Nåväl.. På den sidan står det bl a att "Träningslindorna ska vara elastiska för att man ska kunna dra åt dem under lindningen, annars blir stödet för senorna försumbart. Lindor för stallbandage ska däremot vara stumma, bland annat för att man inte ska kunna dra åt dem för hårt och därmed strypa blodcirkulationen i benet." Jag håller med! Alltså: Stumma lindor, fleecelindor t ex, kan man inte dra åt för hårt (om man inte tar i för kung och fosterland då möjligen), alltså stryper de INTE, vilket du skrev att de gör!?

"Under lindorna bör man ha så kallade paddar - bandageunderlägg. Detta för att minska risken för brännsår, framför allt från elastiska träningsbandage. Numera finns det träningslindor där första biten består av fleece och resten är elastisk och under dessa behövs inga paddar." "vem-det-nu-är" som gjort sidan säger emot sig själv!? Man bör ha paddar men inte under de som är fleece/elastiska?? Alltså inte heller under fleece??

Om jag lindar vid ridning blir det oftast med fleece, utan padd. Jag lindar då för att det är snyggt och för att det också ger skydd mot slag t ex. Ibland använder jag de tvådelade, med fleece innerst och elastiskt ytterst, utan padd under. Skulle jag ha en häst som behövde stöd så skulle jag linda med padd + elastisk linda. Stallbandage lindar jag med padd och fleecelinda, eller också använder jag Back on Track-paddar med kardborreband!! :idea: Skulle jag linda vid transport är det också fleece som gälller, med padd under.

Jag har aldrig sett några brännmärken eller andra skador efter att ha lindat med fleece utan padd under och min häst är rätt känslig av sig..

Men jag kan inte förstå hur det skulle kunna skada att linda med enbart fleecelinda vid ridning!! Jag håller med om att det inte hjälper så mycket, det ger ju inte mycket stöd, men om man bara lindar för att det är snyggt och skyddar mot slag så är fleece utmärkt! Paddar under fleecen blir jätteklumpigt ju.. :o

Så - det gälller väl att ha klart för sig varför man lindar!?

har fleece när jag rider och kan även ha det när jag nattlindar

har annars akryl när jag nattlindar

elastiska kommer inte i närheten av mina hästar

tillägg: Lindar aldrig utan paddar

Senast ändrad:

jag har varken fleece eller elastiska, utan bara oelastiska bomullslindor till ridning. utan padd. det har jag fått läära mej att man alltid ska ha som ridbandage, det funkar jättebra:)

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 006
Utrustning Är Fir-Tech Allroundschabrak m. Elastiska Band lika bra som Equiband Pro System?
Svar
6
· Visningar
491
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Behöver tips på - Transport med stuteriinredning och sadelkammare - baklängestransport med frontlastning och stuteriinredning samt...
Svar
2
· Visningar
398
Senast: Oknytt
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 109
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S