Sv: Fleecelindor?? när då?
Eftersom fleece inte är elastiska så "stryper" det benet vid ansträngning. Lärde jag mig på det hästgymnasiet jag gick på. sen står det i "hästhållning i praktiken" av mats hellberg(tror jag) . under arbetsbandage att det ska användas padd och elastiska lindor.
exakt, det står att man ska använda padd+ elastisk linda. men dom fleecelindorna jag äger är inte ett dugg elastiska.
hitta en sida där det står lite mer, iofs nämner dom inte att det är farligt att ride med fleecelindor.
http://web.telia.com/~u11702908/hasten/linda_ben.html
det där med att fleecelindorna är stumma för ju att man lindar dom för att dom inte ska glida på benet, vilket gör att man "stryper" benet. Jag visste inte detta innan min ridlärare sa det till mig, vilket jag tyckte var otroligt.. intressant? eftersom jag själv lindade med fleece då.
rider dom med fleece på träningar, eller är det bara före och efter? jag vet inte. har själv lagt märke till att stora ryttare rider med fleece.

Sidan du hänvisar till, vem har gjort den??? Det står ingenstans!? Den verkar iofs rätt vettig men källan är ju väldigt intressant när man läser "fakta" på Internet... Nåväl.. På den sidan står det bl a att "Träningslindorna ska vara elastiska för att man ska kunna dra åt dem under lindningen, annars blir stödet för senorna försumbart. Lindor för stallbandage ska däremot vara stumma, bland annat för att man inte ska kunna dra åt dem för hårt och därmed strypa blodcirkulationen i benet." Jag håller med! Alltså: Stumma lindor, fleecelindor t ex, kan man inte dra åt för hårt (om man inte tar i för kung och fosterland då möjligen), alltså stryper de INTE, vilket du skrev att de gör!?
"Under lindorna bör man ha så kallade paddar - bandageunderlägg. Detta för att minska risken för brännsår, framför allt från elastiska träningsbandage. Numera finns det träningslindor där första biten består av fleece och resten är elastisk och under dessa behövs inga paddar." "vem-det-nu-är" som gjort sidan säger emot sig själv!? Man bör ha paddar men inte under de som är fleece/elastiska?? Alltså inte heller under fleece??
Om jag lindar vid ridning blir det oftast med fleece, utan padd. Jag lindar då för att det är snyggt och för att det också ger skydd mot slag t ex. Ibland använder jag de tvådelade, med fleece innerst och elastiskt ytterst, utan padd under. Skulle jag ha en häst som behövde stöd så skulle jag linda med padd + elastisk linda. Stallbandage lindar jag med padd och fleecelinda, eller också använder jag Back on Track-paddar med kardborreband!!

Skulle jag linda vid transport är det också fleece som gälller, med padd under.
Jag har aldrig sett några brännmärken eller andra skador efter att ha lindat med fleece utan padd under och min häst är rätt känslig av sig..
Men jag kan inte förstå hur det skulle kunna skada att linda med enbart fleecelinda vid ridning!! Jag håller med om att det inte hjälper så mycket, det ger ju inte mycket stöd, men om man bara lindar för att det är snyggt och skyddar mot slag så är fleece utmärkt! Paddar under fleecen blir jätteklumpigt ju..
Så - det gälller väl att ha klart för sig varför man lindar!?