Fleecelindor?? när då?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Meya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 7 130
Sv: Fleecelindor?? när då?

kl

så ni som är emot ridning med fleecelindor i den här tråden, anser ni också att det är dåligt/farligt att rida med padd + fleecelindor?? :crazy:

Jag tycker det är okej så länge man har padd. dock ska man vara medveten om att det inte ger det stöd och funktion man antagligen var ute efter. Visst - det ger ett skydd, ungefär som ett vanligt benskydd i form av en strykkappa/damask - inte mer. och är det sånt skydd man är ute efter gör man klokare i att använda ett sånt än att linda, eftersom det som ngn annan sa är betydligt lättare att linda fel. sen är det givetvis en helt annan skaderisk att tex rida i skog och mark med en linda, jämfört med en damask/vanligt benskydd.

aldrig lindor i någon form, och i ngt material, utan padd, som sagt.

Märklig människa som skrivit den där sidan. Man ska inte linda ridbandage med fleece, men det duger gott under elastiskt..?

Det kan inte finnas sämre uppfinning i lindningsväg än 50/50-lindorna. :crazy:

håller med dig om det..
jag hittade tyvärr inte mkt om det när jag letade på nätet.

KL

Vad använder ni för paddar under lindorna? Spelar det någon roll när man väljer padd om man lindar med fleece eller elastisk?

Det kan inte finnas sämre uppfinning i lindningsväg än 50/50-lindorna. :crazy:

Å jag tycker tvärtom :) Jag kunde inte ha benskydd på min häst ett tag pga en skada (orkar inte gå in på detaljer just nu), utan red alltid med lindor och då just 50/50 lindor (i o f s med en tunn padd under). Jag använde dem när jag hoppade, red ut, red dressyr mm. Det gick bara bra, hästen klarade av det mycket bättre än benskydd och lindorna satt perfekt hela ridpasset.

Sen tycker jag som många andra skrivit, fleece lindor + padd på natten/i transport och elastiska lindor + padd vid ridning. Fleece är ett stumt material och du får linda hårt om du ska få det att sitta vid exempelvis hoppning eller uteritt. Dessutom är fleece värmande och passar således efter ett ridpass då man vill vidga blodkärlen och öka blodcirkulationen. Elastiska lindor är just elastiska och man behöver inte linda speciellt hårt alls för att få dem att sitta bra vid ridning. Dessutom ger elastiska lindor stöd för senor och ligament på ett sätt fleece inte kan.

Men naturligtvis får alla göra som man vill så länge hästarna mår bra och inte tar skada!

Mvh Jordgubba :)

Finns det någon vänlig människa som har något tips hur man får fleece lindorna rena efter en natt i boxen? :angel:

Det är ju spån över allt :devil: Borstar alltid av dem innan jag tar av dem och borstar en gång till medan jag lindar upp dem, men det är alltid små spån och hö flagor kvar :crazy:

Å jag tycker tvärtom :) Jag kunde inte ha benskydd på min häst ett tag pga en skada (orkar inte gå in på detaljer just nu), utan red alltid med lindor och då just 50/50 lindor (i o f s med en tunn padd under). Jag använde dem när jag hoppade, red ut, red dressyr mm. Det gick bara bra, hästen klarade av det mycket bättre än benskydd och lindorna satt perfekt hela ridpasset.

Grejen är inte hur bra de sitter eller hur enkla de är utan att det blir för hårt lindat med elastiskt med bara fleece under. En vanlig padd tar ju upp trycket och fördelar det mycket bättre än lite tunt fleece. Det blir nästan som att linda med elastiska lindor direkt på benet.:crazy:

Bra att du hade lite extra padd i alla fall.

Jag rider med elastiska, alltid padd.

Har hänt någon gång ibland att det har blivit fleece. Med padd

Jo men när du köper lindorna är fleecen rätt tjock och fluffig, så det blir som en padd. Har lindorna använts så mycket att fleecen förlorat sin tjocklek köper man nya eller använder en lite tjockare padd under. Jag använde en padd under mest för att inte linda fleece direkt mot benet. Jag testade även att använda padd och elastisk linda, men det blev bara klumpigt och satt sämre. Tycker att 50/50 lindorna fungerar mycket bättre.

Ang. tryckutjämning så red jag med lindor just för att de fördelar trycket jämnare än benskydd. När jag använde benskydd svällde benet upp pga det ojämna trycket. När jag använde lindor gick det bara bra, benet höll sig smalt och fint.

Senast ändrad av en moderator:

Hur tjock och go fleecen än är i början så kan man inte jämföra det med en vettig padd. Sen blir det ju "skarvar" av den "tjocka" fleecen också, vilket man vill komma ifrån med paddar.

Jo men när du köper lindorna är fleecen rätt tjock och fluffig, så det blir som en padd.

Ang. tryckutjämning så red jag med lindor just för att de fördelar trycket jämnare än benskydd. När jag använde benskydd svällde benet upp pga det ojämna trycket. När jag använde lindor gick det bara bra, benet höll sig smalt och fint.

Nej, fleecen blir inte som en padd. Lagren och varven man lindar, går inte att få tryckfördelande utan padd - det är hela funktionen med just padden - ETT stycke = tryckutjämnande.

vad sjutton använde du för benskydd som orsakade benen att svälla? :eek:
att benet håller sig smalt och fint är ju självklart med lindor - det säger ju inget i sig.

Veterinären trodde att hästen hade ett bråck i en åder och att det gjorde att benet svällde upp vid ridning då jag red med benskydd. Hon ville att jag skulle rida med lindor eftersom det gav ett jämnt tryck. Benskydd ger inte ett jämnt tryck i o m de spännen de har. Lindor fungerade mycket bättre, inget uppsvällt ben, varken under ridturen eller efteråt. De lindor som fungerade absolut bäst var just 50/50 lindorna och de var också de lindor veterinären tyckte att jag skulle använda! Använder du vanliga elastiska och en tjockare padd får du linda ganska hårt för att de ska hålla sig i hoppningen och då ökar risken markant att du lindar för hårt istället. Kan man som jag inte rida med benskydd och ändå vill skydda hästens ben återstår då bara lindor. Under de 2 år jag red med lindor hade jag aldrig problem med 50/50 lindorna. Och då red jag med dem dagligen i alla sorters väder och underlag, pulsade tom i djupsnön med dem. Enda gången jag inte red med dem var när vi red till sjön och travade i vattnet.

Har du en padd under 50/50 lindorna kommer du ifrån skarvarna.

Hur som helst har hästens åderbråck (om det nu var det) försvunnit och jag kan rida med benskydd igen.

ok då är jag med. Om det var av veterinär medicinska skäl med en så specifik skada så blir det ju lite annorlunda.
självklart kan man använda padd under 50/50 lindor, men det känns då lite sådär att över huvud taget ha fleecen, men visst! Jag har inget emot 50/50 lindor I SIG, utan det är att de ofta säljs som att de utesluter behovet av padd helt som jag tycker jag är missledande och dåligt att marknadsföra som en generellt bra ide.

Varför ska man ha padd under fleecelindor? Det är ju därför så många använder det, för att man slipper padd under. Eller är jag helt blåst? :crazy:

Lindar både ridbadange och stallbadage med fleecelindor.
Jag använder ibland paddar under ridbandagen men inte ofta, har aldrig vart med om att det har bränt fast.
Inom t.ex galoppen använder man aldrig paddar när man lindar med fleece!

Jag använder slltid lindor, då min häst fortfarande är ung och "slarvig" med sina ben...

Rider oftast med Acryl lindor + padd. Men händer osså att jag använder fleece + tunn padd när jag rider. (Beroende på vilket schabrak jag har, måste ju matcha! :angel:)

Jag har inget emot 50/50 lindor I SIG, utan det är att de ofta säljs som att de utesluter behovet av padd helt som jag tycker jag är missledande och dåligt att marknadsföra som en generellt bra ide.

Precis här håller jag med dig. Jag tycker det var många som inte "kan" linda som föll pladask för dessa lindor och då blir det ju lite kaka på kaka...

Jordgubba: Det veterinären säger ska man väl förhoppningsvis kunna lita på. Bra att din häst är ok i benen nu. :)

Jag har en fråga..
En häst i stallet hade gjort sig illa i hagen, sträkt sig eller nått.
En annan i stallet sa då, att hon skulle linda med elastiska lindor+padd.
Detta skulle hästen ha på sig under natten & även i hagen.
Låter det rätt?
Har alltid lärt mig att dessa lindor är ok att linda med under ridturer och kortare perioder, då det är lätt att linda för hårt.
Någon som har någon åsikt om detta??

Jag skulle inte låta min häst stå med elastiska lindor som sjukbandage! Däremot skulle fleecelindor med padd under fungera utmärkt. Det blir inte samma stumhet med fleecelindor som det blir med elastisk linda eftersom fleecen inte innehåller resår.

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 003
Utrustning Är Fir-Tech Allroundschabrak m. Elastiska Band lika bra som Equiband Pro System?
Svar
6
· Visningar
490
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Behöver tips på - Transport med stuteriinredning och sadelkammare - baklängestransport med frontlastning och stuteriinredning samt...
Svar
2
· Visningar
398
Senast: Oknytt
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 108
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka