Fler "krävande" jobb?

[QUOTE="RedHyuuga, post: 17873478, member: 129926". Kanske borde vi som lastbilschaufförer ha lite bättre betalt med tanke på allt vi måste kunna (förutom att utföra arbetet), som t ex en som jobbar på industri, kontor, affär inte behöver ha en tanke på, [/QUOTE]

Jag förstår faktiskt inte din tråd.
Varför tar du för givet att de som jobbar på industri, kontor, affär har det lätt? De har andra saker att hålla reda på dvs andra lagar och föreskrifter. Alla jobb har sina svårigheter.
På mitt jobb- kontorsjobb- måste jag hela tiden ha koll på lagar och ärenden som ska till förhandlingar, rätten etc. Missar jag något innrbär det skadestånd och att vi kan hamna i media, samt katastrof för de personer som är inblandade etc

När jag jobade i butik (guldsmed) hade vi rån med kniv och pistol.

Poängen är att lastbilar kan döda, finns flera trafikolyckor där det varit personbil vs lastbil där de i personbilarna inte överlever och de måste ju vara x gånger värre än lite böter, eller har jag fel?
Fast varför ger du inte då exempel på olyckor i såna fall istället för terrordåd?

För att de som körde lastbilarna i Berlin och Nice var terrorister, inte lastbilsförare.
Jag kan upprepa mig med vad jag ville komma fram till när jag tog upp det, det har ingenting med terrorister att göra:

"Poängen är att lastbilar kan döda, finns flera trafikolyckor där det varit personbil vs lastbil där de i personbilarna inte överlever och de måste ju vara x gånger värre än lite böter, eller har jag fel?"

Jag kan upprepa mig med vad jag ville komma fram till när jag tog upp det, det har ingenting med terrorister att göra:

"Poängen är att lastbilar kan döda, finns flera trafikolyckor där det varit personbil vs lastbil där de i personbilarna inte överlever och de måste ju vara x gånger värre än lite böter, eller har jag fel?"
Men tror du att trafikolyckor är en okänt fenomen?

Poängen är att lastbilar kan döda, finns flera trafikolyckor där det varit personbil vs lastbil där de i personbilarna inte överlever och de måste ju vara x gånger värre än lite böter, eller har jag fel?

Helt ärligt, jag förstår inte vart du vill komma med tråden. Det är klart att det är värre att köra ihjäl någon än att få böter men den risken finns ju när du kör en vanlig bil som privatperson också. Eller som jag som tillbringar mycket tid i bilen pga jobbet.

Ok?
Vad vill du höra?
Att chaufför är det svåraste jobbet av alla?
Varför jämföra jobb och varför är du nedlåtande mot andra?

Jag förstår faktiskt inte din tråd.
Varför tar du för givet att de som jobbar på industri, kontor, affär har det lätt? De har andra saker att hålla reda på dvs andra lagar och föreskrifter. Alla jobb har sina svårigheter.
På mitt jobb- kontorsjobb- måste jag hela tiden ha koll på lagar och ärenden som ska till förhandlingar, rätten etc. Missar jag något innrbär det skadestånd och att vi kan hamna i media, samt katastrof för de personer som är inblandade etc

När jag jobade i butik (guldsmed) hade vi rån med kniv och pistol.
Jag har jobbat inom många branscher, affär, kontor, vaktmästare, industri och ja alla dom jobben var mycker mindre "krävande" än det jobbet jag har idag. I jämförelse behövde jag aldrig gå en massa kurser för att behålla dom jobben, jag behövde heller aldrig oroa mig om jag råkade ta en rast lite sent.
Förvisso har jag dom bästa kollegorna just nu och det är ett stort plus. :)

Helt ärligt, jag förstår inte vart du vill komma med tråden. Det är klart att det är värre att köra ihjäl någon än att få böter men den risken finns ju när du kör en vanlig bil som privatperson också. Eller som jag som tillbringar mycket tid i bilen pga jobbet.
Ja och då måste ju folk som jobbar i vård eller tex socialtjänst ha det värst. Om syftet är att leta efter det jobb som är värst eller svårast

Ok?
Vad vill du höra?
Att chaufför är det svåraste jobbet av alla?
Varför jämföra jobb och varför är du nedlåtande mot andra?
Jag vill bara veta vad för andra branscher som är lika "krävande", men inte läst några konkreta svar, mest svävande svar.
Om du tycker jag är nedlåtande är det för att du tolkar in det, men jag skriver inte med den inställningen i alla fall. :)

Varför är det så att det ständigt "ska kommas" någonstans med en tråd? Att lyfta en fråga för att få reda på hur andra har det så sina jobb kan väl vara intressant i sig.

Men om lastbilschaufförer ofta blir bötfällda för någon minut sena raster... är inte det ett excellent argument för stränga regler och att efterlevnaden kontrolleras minutiöst.

Tanken bakom: Jag misstänker att lagarna är skrivna så att man måste rasta med maximalt en viss period emellan. Då innebär frekventa böter att chaufförerna (och/eller deras uppdragsgivare) tänjer så mycket som möjligt på regelverket för att maximera körtiderna och minimerar vilotiden. Och regelverket är till för att om möjligt säkerställa att lastbilschaufförer inte ska vara för trötta och köra ihjäl sig och andra :yuck:

Jag har inte uppgifter på det, men jag tror skatteverket, polisen och transportstyrelsen har.
Många gånger är det inte chauffören som får böterna utan åkeriet i form av sanktionsavgifter.

T ex varje litet fel en chaufför gör på färdskrivaren, glömmer ange startland, kostar det 3000kr och går det mer än 28 dagar från det inträffade är det åkeriet som får ta smällen om inte polisen stannar en innan.
Fast det här gäller de gånger någon faktiskt granskar färdskrivaren, och frågan är hur många blir granskade? Men ja det sker mycket fel på färdskrivare och ja det är ett snårigt regelverk som inte alltid stämmer överens med verkligheten, man kan tex inte bara stanna lastbilen var som helst osv.
Men om lastbilschaufförenas vardag är så extremt mycket värre än någon annans vardag? Nej knappast, jag jobbar med lastbilschaufförer, lastmaskinsförare, krossverksmaskinister mfl och alla har stort ansvar och riskerar böter om de skulle göra fel. Jag har vänner som jobbar på apotek, som läkare, som veterinärer, osv alla har mycket att hålla koll på och det är nästan en omöjlighet att jämföra yrken för att försöka få ett svar på "vem har det värst". Om du nu anser att ditt är jobb är så extremt krävande så skulle jag fundera på att byta jobb, det låter inte som om fördelarna med ditt jobb väger upp nackdelarna och då är frågan om det är rätt jobb för dig. Våran nu pensionerade lastbilschaufför som har kört lastbil i över 30 år längtar tillbaka enormt mycket, men han är inte längre lämplig som lastbilschaufför, vilket han själv är medveten om, pga sjukdom. Men han älskade jobbet och pratar snarare om hur underbart jobb det var, än om hur mycket han var tvungen att hålla koll på.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 402
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 283
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 833
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka