Fler "krävande" jobb?

Det är lätt att tro att du har rätt, med tanke på hur ofta man har en asstressad lastbil i röven bara för att man håller hastighetsbegränsningen.

Just In Time är fint för kunden, inte lika roligt för den som ska utföra tjänsten som någon har räknat ut på pappret att det ska fungera utan hänsyn till verkligheten.

Inte ett problem för bara lastbilsförare förstås men lätt att se och ana konsekvenserna av helt utan att vara insatt.

(Jag avskyr när det kommer upp en lastbil bakom släpet på någon väg där jag inte kan flytta på mig. Såpass att när de inte kryper upp i släpet blir jag så förvånad att jag nästan kör i diket istället :crazy: ).
 
Jag kan inte på rakarm komma på ett jobb där man får böter för att ha jobbat 1 minut längre än man borde.
Däremot så frågade du kring det här med utbildning var 5år och väktare tex ska gå fortbildning var 4år. Missar du den får du gå om båda grundlurserna.
Nästan i jämförelse med rasten: När jag jobbade som väktare så tillhör dom ordinarie arbetsuppgiften upplåsning. Är väktaren sen till upplåsningen står produktionen stilla = kostar företagen miljonbelopp för varje minut det står stilla.

I alla yrken som du kör bil så finns det risk att du får böter för fortkörning eller fel på bilen.

När jag jobbade på skyddat boende var det extremt mycket att ha i huvudet som kunde göra skillnad på liv och död om det handlades fel.

Att lastbilschaufförerna ha så stränga regler beror väl på att det slarvats mycket tidigare?
Du kan ju få olika konsekvenser i olika jobb.
Med jobbvalet kommer ju oxå valet av konsekvenser...
Det är lika med ADR går det över en dag som beviset är gilltigt så får man köra om hela kursen som en nybörjare annars är det en repkurs !
 
Du kallar kontorsarbete för "bransch" (där du har arbetat, och det var inte så svårt?). För mig finns det kontorsarbeten inom de flesta "branscher" (om inte annat så löne-/HR-/ekonomifunktioner). Dvs kontor är inte en egen "bransch" bara för att de flesta(?) på företaget råkar tillbringa det mesta av sin tid inomhus, lika lite som "industri" är en egen bransch. det är stor skillnad på tillverkning av läkemedel och stålbalkar t ex (ingen värdering av svårighetsgraden, bara att det kräver olika kunskap).
Många arbeten på kontor kräver lång och högspecialiserad utbildning, med regelbundna uppdateringar. Jag har kollegor som riskerar fängelse om de inte gör sitt jobb på rätt sätt (och förutsättningarna för det sätter ag). Det värsta är dock att det i så fall kan ha föregåtts av att någon har avlidit.
 
Maken till tyck synd om mig-tråd...:grin:

"Finns det andra jobb som är lika krävande som mitt? Jag behöver minsann ha koll på mycket mer saker än någon som jobbar på industri, kontor eller affär... Vilka branscher är mest krävande? Finns det ens fler branscher än min som är mentalt krävande och där små fel kan få stora konsekvenser?"
 
Ja, generellt brukar det ju vara så att sköter branschen sig så är det få detaljregler.

För mig är det lite obegripligt att "mycket lagar och regler att förhålla sig till", skulle vara ett tecken på att arbetet är krävande. Jag måste tex förhålla mig till bland annat förvaltningslagen och högskoleförordningen. Men det är ju inte så att jag sitter och tänker på dem hela tiden. Jag utför uppgifterna så korrekt jag kan, och då innefattar det att jag helt enkelt utformar mitt arbete så att jag håller mig inom regelverken.

Ibland måste jag aktivt påminna mig om att jag tex har max tre veckor på mig med något, då noterar jag det i min kalender så att jag inte missar den dagen.

Men det är absolut inte de sakerna som gör mitt arbete krävande. Snarare är det en hjälp för mig.

Nu är jag inte chaufför, men på ett liknande sätt ser jag nog på min egen bilkörning. Trafikreglerna är en hjälp för mig, och jag beter mig automatiserat så att jag håller mig till dem, i stort sett. Kör jag pyttelite för fort, kan jag få böter. Parkerar jag fel, kan jag få böter. Men det gör inte bilkörningen särskilt krävande.
 
Typ sämsta rådet ever.
Jag vet - men på något sätt får de hålla avståndet.

Rådet annars är att man sänker farten - mer och mer tills farten motsvarar det avstånd som är. Men jävlar vad de tutar då! Sen kör de om och försöker preja en med släpet. (Det handlar om förare som borde plockas ur förarsätet för gott, finns en och annan sådan)
 
@Petruska: Exakt, jag springer inte omkring och funderar på minerallagen eller miljöbalken vare dag. Jag ser till att utforma arbetet så jag håller mig inom reglerna. I mitt fall betyder det ibland att jag säger åt mina chefer (som sitter i Australien) att något inte går att göra eftersom det inte följer reglerna vi har här i Sverige.
 
Jag vill bara veta vad för andra branscher som är lika "krävande", men inte läst några konkreta svar, mest svävande svar.
Om du tycker jag är nedlåtande är det för att du tolkar in det, men jag skriver inte med den inställningen i alla fall. :)

Du har ju ställt upp väldigt snäva kriterier för vad som är "krävande", det gör det ju lite svårt att ge konkreta exempel. Det troliga är väl att inget annat jobb har exakt den kombinationen av krävande saker som en lastbilschaufför har. Samma med vilket yrke som helst, alla är unika på sitt sätt.

Jag har t ex aldrig haft anställning som kassapersonal, men fick en gång prova att sitta där en timme eller så. Det upplevde jag som enormt krävande, nästan omöjligt att göra något så enformigt utan att bli uttråkad och börja göra en massa slarvfel. Men uppenbarligen finns det ju många som klarar det, fast det är omöjligt svårt för mig. I jämförelse med det verkar det enklare att vara lastbilschaufför, när det är mer olika saker att hålla reda på. För någon annan är det tvärtom.

Alla jobb är krävande på sitt sätt.
 
För mig är det lite obegripligt att "mycket lagar och regler att förhålla sig till", skulle vara ett tecken på att arbetet är krävande. Jag måste tex förhålla mig till bland annat förvaltningslagen och högskoleförordningen. Men det är ju inte så att jag sitter och tänker på dem hela tiden. Jag utför uppgifterna så korrekt jag kan, och då innefattar det att jag helt enkelt utformar mitt arbete så att jag håller mig inom regelverken.

Ibland måste jag aktivt påminna mig om att jag tex har max tre veckor på mig med något, då noterar jag det i min kalender så att jag inte missar den dagen.

Men det är absolut inte de sakerna som gör mitt arbete krävande. Snarare är det en hjälp för mig.

Nu är jag inte chaufför, men på ett liknande sätt ser jag nog på min egen bilkörning. Trafikreglerna är en hjälp för mig, och jag beter mig automatiserat så att jag håller mig till dem, i stort sett. Kör jag pyttelite för fort, kan jag få böter. Parkerar jag fel, kan jag få böter. Men det gör inte bilkörningen särskilt krävande.

Skulle tro att ditt jobb blir än mer krävande om du skulle få för dig att ligga på marginalen till det tillåtna, för det är det det handlar om.

Det är det som hänt i transportbranschen, det ska liggas på marginalen intill och över dumhet.
 
Jag har en kompis som har världens mest krävande jobb där det avgörandet ligger på 1/1000 dels sekund och det är sprängare. Tänder man fel så kan man inte ångra sig. Han skulle vara glad för en hel minut
Ja pappa hade en arbetskamrat som råkade illa ut när han sprängde
Var en laddning som inte gått av och när han gick fram smällde den och han fick skyddsmattorna över sig
De är rätt tunga även innan de flyger
 
@Petruska: Exakt, jag springer inte omkring och funderar på minerallagen eller miljöbalken vare dag. Jag ser till att utforma arbetet så jag håller mig inom reglerna. I mitt fall betyder det ibland att jag säger åt mina chefer (som sitter i Australien) att något inte går att göra eftersom det inte följer reglerna vi har här i Sverige.

Bara det att "se till att utforma arbetet" inte finns. Där är gods på bilen, varumottagare och utlastare som är lovade att bilen ska komma fram med leveransen. Den som lagt lasten på den bilen och lovat leveranstid har inte tagit hänsyn till sådana bagateller som regelverk - "andra chaufförer" kan minsann köra den turen. Att de fuskar med tiderna bryr de sig inte om, det är förarens ansvara att betala böter. Däremot så vägarbetstiderna gillar de inte om man bryter emot, de drabbar dem och då för man inte betalt som förare.
 
Poängen är att lastbilar kan döda, finns flera trafikolyckor där det varit personbil vs lastbil där de i personbilarna inte överlever och de måste ju vara x gånger värre än lite böter, eller har jag fel?
Min syster dog i en bilolycka med en lastbil.
Var en ren olycka men chauffören får ju leva med det resten av livet.
 
Jo.. de tror det. Räknar med det de sitter på är nog snällt tänkt ibland....
Den där "lönsamheten" som är den största boven till onödiga kostnader många gånger, och inte mer betalt för det.
Fast egentligen är det väl för låga anbud som är boven. Lägg ett anbud i en upphandling som du är nöjd med eller gör nått annat om du inte vinner upphandlingen. Så tänker ju inte folk utan man accepterar "dåliga" upphandlingar och kör på ändå.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Fast egentligen är det väl för låga anbud som är boven. Lägg ett anbud i en upphandling som du är nöjd med eller gör nått annat om du inte vinner upphandlingen. Så tänker ju inte folk utan man accepterar "dåliga" upphandlingar och kör på ändå.
Skulle tro företaget är så hårt belånat så där är inga val många gånger. Sen blir det inte bättre att de planerar bemanningen så att de drar på sig extra kostnader i onödan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 412
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 285
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 833
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp