Oftare än du tror skulle jag tro.
Fast hur ofta? Det måste ju finnas statistik på det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oftare än du tror skulle jag tro.
Jag tänkter inte på att saker är utanför mina arbetsuppgifter, men att vara chaufför innebär egentligen att du ska köra ett fordon, inte allt det andra vid sidan av som på ett sätt ändå ingår, men ingen tänker på det längre.Fast på de flesta mer kvalificerade arbetena har du inte regelrätta arbetsuppgifter så pass att du sitter och tänker "oj, det här är utanför mina arbetsuppgifter" för det man gör är så pass avancerat och varierat.
För mig är inte ett arbete mer krävande bara för att du kan få böter för nån rastminut hit eller dit, utan snarare när det kan få seriösa och allvarliga konsekvenser för människor om du gör fel. Skulle den största risken på mitt jobb vara böter skulle jag vara långt mer avslappnad än när största risken är att någon som behöver hjälp inte får det och därför riskerar att bli utsatt våld, hot om våld eller till och med mord.
Precis, jag kan bli dömd.Just att jobba med människor, som du gör, är ju krävande på ett sätt som inte går att kvantifiera.
Och som @escodobe gör. Bryter hon mot sina regelverk kanske hon slipper böter, hon hamnar i Uppdrag granskning istället. Och riskerar åka dit för tjänstefel.
Fast det är ju inget svar. Men strunt i det, den här tråden har ändå en riskfaktor på uppemot 100 proc så vi behöver inte käbbla om det.Oftare än du tror skulle jag tro.
Jag har inte uppgifter på det, men jag tror skatteverket, polisen och transportstyrelsen har.Fast hur ofta? Det måste ju finnas statistik på det?
Vad är det där för svar?Fast det är ju inget svar. Men strunt i det, den här tråden har ändå en riskfaktor på uppemot 100 proc så vi behöver inte käbbla om det.
Fast det är det väl ändå inte så är du bara ska köra? Du har väl betalt för allt annat med?Jag tänkter inte på att saker är utanför mina arbetsuppgifter, men att vara chaufför innebär egentligen att du ska köra ett fordon, inte allt det andra vid sidan av som på ett sätt ändå ingår, men ingen tänker på det längre.
Tänkte väl nästan det, annars hade det varit för enkelt. Jag vet att det som fick mig att inte vilja bli lokförare var att det sades att varje lokförare i snitt upplever ett självmord och det ville jag slippa uppleva, men samtidigt motsäger jag mig själv när jag nu är lastbilschaufför där risken också finns.Ja, varje år har de prov i säkerhetsföreskrifter. Sen är det hälsoundersökningar, el, brand osv som ska göras med jämna intervaller.
Men det är väl väldigt självklart och givet att du inte bara kör fordonet utan att du måste preppa det och fixa med det och kunna alla lagar som du måste följa? Ingen kan väl på fullaste allvar tro att lastbilschaufförer hoppar in i lastbilen, kör i väg och har noll koll på hur de får köra eller vilka regler de ska följa?Jag tänkter inte på att saker är utanför mina arbetsuppgifter, men att vara chaufför innebär egentligen att du ska köra ett fordon, inte allt det andra vid sidan av som på ett sätt ändå ingår
Det slarvas lika mycket nu om inte värre. Speciellt som trafikpoliserna börjar bli nästan obefintliga, för att inte tala om tunga gruppens nästan obefintliga närvaro.Att lastbilschaufförerna ha så stränga regler beror väl på att det slarvats mycket tidigare?
Hur skulle du ställa dig till att minsta fel du gör på t ex färdskrivaren kostar 3000kr antingen för dig eller åkeriet? Om du tar rast 1 min sent och får böter?Men det är väl väldigt självklart och givet att du inte bara kör fordonet utan att du måste preppa det och fixa med det och kunna alla lagar som du måste följa? Ingen kan väl på fullaste allvar tro att lastbilschaufförer hoppar in i lastbilen, kör i väg och har noll koll på hur de får köra eller vilka regler de ska följa?
Jag undrar fortfarande över din definition av krävande jobb. Vi har alla regelverk och lagar att följa.
Jag har inte uppgifter på det, men jag tror skatteverket, polisen och transportstyrelsen har.
Många gånger är det inte chauffören som får böterna utan åkeriet i form av sanktionsavgifter.
T ex varje litet fel en chaufför gör på färdskrivaren, glömmer ange startland, kostar det 3000kr och går det mer än 28 dagar från det inträffade är det åkeriet som får ta smällen om inte polisen stannar en innan.
Fast jag undrar alltså hur ofta det händer.
Jag funderar ibland på om det finns andra jobb som är lika krävande som mitt jobb. När jag skriver krävande menar jag inte som i fysiskt krävande, utan snarare allt man ska hålla reda på.
Några exempel, kör och vilotiderna, vägarbetstidslagen, ykb, adr, lastsäkring, köra säkert, tömma förarkort, ta hand om ekipaget, ta bort is och snö från taket osv, listan kan göras lång.
Det är nog inte det i sig som är det jag funderar mest över, men i hur många branscher (om det ens finns någon) får du dyra böter för att du missade ta rast med 1 minut? I hur många branscher riskerar företaget att få betala sanktioner för att en arbetare missade att ta sin rast med 1 minut?
I hur många branscher måste du gå en kurs på 5 dagar var 5:e år för att få behålla ditt arbete?
Jag skulle vilja säga att det är så mycket mer man måste hålla reda på som lastbilschaufför än att bara köra ekipaget. Jag vet några jag pratat med tror att lastbilschaufförer tjänar bra, men verkligheten är inte sådan. Kanske borde vi som lastbilschaufförer ha lite bättre betalt med tanke på allt vi måste kunna (förutom att utföra arbetet), som t ex en som jobbar på industri, kontor, affär inte behöver ha en tanke på, men å andra sidan kommer det inte funka heller så länge det finns billigare chaufförer än de svenska.
Oavsett vilket är jag ändå väldigt stolt över mitt yrkesval, jag ångrar ingenting även om jag ibland funderar på hur det skulle kunna vara om förutsättningarna varit annorlunda.
Hur mycket mer än bara din huvudsakliga arbetsuppgift måste du hålla reda på jobbet? Jag är nyfiken vilka branscher som är mest krävande inom vad man måste hålla reda på. Finns det fler?![]()
Jag har arbetat på en arbetsplats där minsta lilla fel kunde ge företaget höga böter. Man får ju lära sig reglerna och följa dem helt enkelt.Hur skulle du ställa dig till att minsta fel du gör på t ex färdskrivaren kostar 3000kr antingen för dig eller åkeriet? Om du tar rast 1 min sent och får böter?
Fast som jag skrev: med ett jobbval så kommer oxå en "val" av kocenkvenser.Hur skulle du ställa dig till att minsta fel du gör på t ex färdskrivaren kostar 3000kr antingen för dig eller åkeriet? Om du tar rast 1 min sent och får böter?
Jag kan lova dig att det finns "rattvridare" inom branschen, tyvärr får jag väl lov att säga, som inte har den koll de borde och förstör för oss som försöker.
Fast det är ju en viss skillnad på om det händer en gång per dag eller en gång per månad.
Sedan anser jag att det verkligen ingår i jobbet att sköta sådant. Att följa lagar och regler är i högsta grad en del av yrkesutövningen oavsett bransch.