Fler "krävande" jobb?

Fast på de flesta mer kvalificerade arbetena har du inte regelrätta arbetsuppgifter så pass att du sitter och tänker "oj, det här är utanför mina arbetsuppgifter" för det man gör är så pass avancerat och varierat.

För mig är inte ett arbete mer krävande bara för att du kan få böter för nån rastminut hit eller dit, utan snarare när det kan få seriösa och allvarliga konsekvenser för människor om du gör fel. Skulle den största risken på mitt jobb vara böter skulle jag vara långt mer avslappnad än när största risken är att någon som behöver hjälp inte får det och därför riskerar att bli utsatt våld, hot om våld eller till och med mord.
Jag tänkter inte på att saker är utanför mina arbetsuppgifter, men att vara chaufför innebär egentligen att du ska köra ett fordon, inte allt det andra vid sidan av som på ett sätt ändå ingår, men ingen tänker på det längre.

Varför tror du jag skrev "böter eller liknande"? Skulle jag skrivit "böter eller konsekvenser" för att vara extra tydlig?
Största risken på mitt jobb är inte böter, det är att köra ihjäl någon, orsaka en trafikolycka, men det var inte det som jag var ute efter. Utan mer de där små sakerna, som ändå ses allvarligt på.

Just att jobba med människor, som du gör, är ju krävande på ett sätt som inte går att kvantifiera.

Och som @escodobe gör. Bryter hon mot sina regelverk kanske hon slipper böter, hon hamnar i Uppdrag granskning istället. Och riskerar åka dit för tjänstefel.
Precis, jag kan bli dömd.
Dessutom tar man ständigt beslut som har väldigt stora konsekvenser för andra personers liv.

Bryter man som kock/annan personal som jobbar i kök mot livsmedelslagstiftningen, gällande hygienregler, inte vet hur man undviker korskontaminering, inte kan sina olika dieter/allergier, vad exakt som finns i olika kryddor etc. etc. etc. så kan man i bästa fall med förorsaka massmatförgiftning och i värsta fall död.

Föredrar nog yrken där det enda som riskeras om man felar är pengar...

Fast hur ofta? Det måste ju finnas statistik på det?
Jag har inte uppgifter på det, men jag tror skatteverket, polisen och transportstyrelsen har.
Många gånger är det inte chauffören som får böterna utan åkeriet i form av sanktionsavgifter.

T ex varje litet fel en chaufför gör på färdskrivaren, glömmer ange startland, kostar det 3000kr och går det mer än 28 dagar från det inträffade är det åkeriet som får ta smällen om inte polisen stannar en innan.

Jag kan inte på rakarm komma på ett jobb där man får böter för att ha jobbat 1 minut längre än man borde.
Däremot så frågade du kring det här med utbildning var 5år och väktare tex ska gå fortbildning var 4år. Missar du den får du gå om båda grundlurserna.
Nästan i jämförelse med rasten: När jag jobbade som väktare så tillhör dom ordinarie arbetsuppgiften upplåsning. Är väktaren sen till upplåsningen står produktionen stilla = kostar företagen miljonbelopp för varje minut det står stilla.

I alla yrken som du kör bil så finns det risk att du får böter för fortkörning eller fel på bilen.

När jag jobbade på skyddat boende var det extremt mycket att ha i huvudet som kunde göra skillnad på liv och död om det handlades fel.

Att lastbilschaufförerna ha så stränga regler beror väl på att det slarvats mycket tidigare?
Du kan ju få olika konsekvenser i olika jobb.
Med jobbvalet kommer ju oxå valet av konsekvenser...

Jag tänkter inte på att saker är utanför mina arbetsuppgifter, men att vara chaufför innebär egentligen att du ska köra ett fordon, inte allt det andra vid sidan av som på ett sätt ändå ingår, men ingen tänker på det längre.
Fast det är det väl ändå inte så är du bara ska köra? Du har väl betalt för allt annat med?
Det står inte uttryckligen i mitt kontrakt att jag behöver skriva adresser på kuvert eller lista ut vad som är billigast ressättet mellan plats A och B. Men det är lik väl arbetsuppgifter.

Ja, varje år har de prov i säkerhetsföreskrifter. Sen är det hälsoundersökningar, el, brand osv som ska göras med jämna intervaller.
Tänkte väl nästan det, annars hade det varit för enkelt. Jag vet att det som fick mig att inte vilja bli lokförare var att det sades att varje lokförare i snitt upplever ett självmord och det ville jag slippa uppleva, men samtidigt motsäger jag mig själv när jag nu är lastbilschaufför där risken också finns. :p

Jag tänkter inte på att saker är utanför mina arbetsuppgifter, men att vara chaufför innebär egentligen att du ska köra ett fordon, inte allt det andra vid sidan av som på ett sätt ändå ingår
Men det är väl väldigt självklart och givet att du inte bara kör fordonet utan att du måste preppa det och fixa med det och kunna alla lagar som du måste följa? Ingen kan väl på fullaste allvar tro att lastbilschaufförer hoppar in i lastbilen, kör i väg och har noll koll på hur de får köra eller vilka regler de ska följa? :confused:

Jag undrar fortfarande över din definition av krävande jobb. Vi har alla regelverk och lagar att följa.

Gör jag något misstag så vi inte följer lagar och regler kommer det med största sannolikhet att bli en kännbar företagsbot, eventuellt indragande av tillstånd och garanterad rådbråkning i media.

Mitt jobb kan också få stora konsekvenser rent ekonomiskt så jag strävar alltid efter att vara "at the top of my game". Skulle mitt jobb ligga till grund för att det startas en gruva innebär det mycket pengar in, både för lokalbefolkningen och för landet som helhet.

Men det är väl väldigt självklart och givet att du inte bara kör fordonet utan att du måste preppa det och fixa med det och kunna alla lagar som du måste följa? Ingen kan väl på fullaste allvar tro att lastbilschaufförer hoppar in i lastbilen, kör i väg och har noll koll på hur de får köra eller vilka regler de ska följa? :confused:

Jag undrar fortfarande över din definition av krävande jobb. Vi har alla regelverk och lagar att följa.
Hur skulle du ställa dig till att minsta fel du gör på t ex färdskrivaren kostar 3000kr antingen för dig eller åkeriet? Om du tar rast 1 min sent och får böter?

Jag kan lova dig att det finns "rattvridare" inom branschen, tyvärr får jag väl lov att säga, som inte har den koll de borde och förstör för oss som försöker.

• Gilla
Reactions: ptr
Jag har inte uppgifter på det, men jag tror skatteverket, polisen och transportstyrelsen har.
Många gånger är det inte chauffören som får böterna utan åkeriet i form av sanktionsavgifter.

T ex varje litet fel en chaufför gör på färdskrivaren, glömmer ange startland, kostar det 3000kr och går det mer än 28 dagar från det inträffade är det åkeriet som får ta smällen om inte polisen stannar en innan.

Fast det är ju en viss skillnad på om det händer en gång per dag eller en gång per månad.

Sedan anser jag att det verkligen ingår i jobbet att sköta sådant. Att följa lagar och regler är i högsta grad en del av yrkesutövningen oavsett bransch.

Fast jag undrar alltså hur ofta det händer.

Händer allt oftare - även om det än så länge är rätt få kontroller. Men felet härrör inte från chauffören egentligen utan från från fraktplanerarna som av någon anledning tror att det går att köra 80 km/timme i medelhastigeht och att gods och passagerare hoppar in i lastbilen bara man klickar på dem så i nåt dataspel eller så.

Dessutom - det är marginal i regelverket, fast då under förutsättning att där är planerat efter normal arbetstid. Rast är ett bra exempel. En halv timme efter tre timmar eller en hel timme efter fyra timmar - men regelverket säger fyrtiofem minuter efter sex timmar eller fyra och en halv timme körning. Det ger två timmar arbetstid och en halvtimmes körtid i marginal fram till bortre gränsen för rast.

Istället så läggs körningen ut så där är fem minuter marginal till att komma fram till lossning och lastning med högst fem minuter marginal, och sen förutsätts det att man sätter på rast och och jobbar med godset på obetald arbetstid, när man skulle haft rast.
Ett annat sätt att "spara" tid är att låta bli att surra godset tillräckigt, det ser anskrämligt ut på våra vägar om man skulle syna det lite ordentligare!
Men iochmed att alltför många förare går med på det så blir schargongen kvar i branschen och man får vara jävla tuff och arg mest var dag för att få utrymme att köra lagligt. Är gott om förare som varje dag riskerar att bli av med hela sin månadslön, antingen i böter eller av att de kommer försent för där är galet planerat, för se en del tolkar kollektivavtalet så att det är bara om man gör det som är sagt som man gjort jobbet.

Rutten branch är vad det är! Vilket är synd, för själva jobbet i sig är det inget fel på.

Jag funderar ibland på om det finns andra jobb som är lika krävande som mitt jobb. När jag skriver krävande menar jag inte som i fysiskt krävande, utan snarare allt man ska hålla reda på.
Några exempel, kör och vilotiderna, vägarbetstidslagen, ykb, adr, lastsäkring, köra säkert, tömma förarkort, ta hand om ekipaget, ta bort is och snö från taket osv, listan kan göras lång.

Det är nog inte det i sig som är det jag funderar mest över, men i hur många branscher (om det ens finns någon) får du dyra böter för att du missade ta rast med 1 minut? I hur många branscher riskerar företaget att få betala sanktioner för att en arbetare missade att ta sin rast med 1 minut?
I hur många branscher måste du gå en kurs på 5 dagar var 5:e år för att få behålla ditt arbete?

Jag skulle vilja säga att det är så mycket mer man måste hålla reda på som lastbilschaufför än att bara köra ekipaget. Jag vet några jag pratat med tror att lastbilschaufförer tjänar bra, men verkligheten är inte sådan. Kanske borde vi som lastbilschaufförer ha lite bättre betalt med tanke på allt vi måste kunna (förutom att utföra arbetet), som t ex en som jobbar på industri, kontor, affär inte behöver ha en tanke på, men å andra sidan kommer det inte funka heller så länge det finns billigare chaufförer än de svenska.

Oavsett vilket är jag ändå väldigt stolt över mitt yrkesval, jag ångrar ingenting även om jag ibland funderar på hur det skulle kunna vara om förutsättningarna varit annorlunda.

Hur mycket mer än bara din huvudsakliga arbetsuppgift måste du hålla reda på jobbet? Jag är nyfiken vilka branscher som är mest krävande inom vad man måste hålla reda på. Finns det fler? :)

Jag jobbar inom hemtjänsten, det är ett krävande arbete. Man måste ha mycket koll på allt, människor som ska iväg, nya mediciner, tider, att vikarierna gör sitt jobb, listor, lagar och regler, sjukdomar, handikapp och vad varje individ man arbetar med har för behov av hjälpmedel, vård och hjälp. Vi har 109 nycklar på mitt jobb som alla går till någonting som ska hållas reda på och jag kan dom alla utantill.det är nästan ett måste för att det ska fungera. Man bör vara flexibel, kunna hantera människor och olika situationer på löpande band och även hantera akuta situationer som dödsfall, fall, hjärtstopp och en del våld. Listan kan göras oändlig. Dessutom kan ett enda litet misstag kosta en annan människa livet. Om man missar ett larmsamtal kan det betyda döden för en annan människa och man åker dit på det.
Jag gillar mitt jobb men ibland kan det bli lite mycket även för mig och ang lönen så ja... den är inte att hänga i granen .... :angel:

Hur skulle du ställa dig till att minsta fel du gör på t ex färdskrivaren kostar 3000kr antingen för dig eller åkeriet? Om du tar rast 1 min sent och får böter?
Jag har arbetat på en arbetsplats där minsta lilla fel kunde ge företaget höga böter. Man får ju lära sig reglerna och följa dem helt enkelt.

För mig är det där inget märkligt alls.

Jag kan lova dig att det finns "rattvridare" inom branschen, tyvärr får jag väl lov att säga, som inte har den koll de borde och förstör för oss som försöker.
Fast som jag skrev: med ett jobbval så kommer oxå en "val" av kocenkvenser.

Jag får för mig att du vill hitta ett jobb som har exakt samma princip? En enkel miss och du personligen får böter.
Kör en väktare, taxichfför tex förfört kan hen få en personlig böter.

En annan får leva med att andra människor dör eller att man kostat andra företag miljonbelopp.

Fast det är ju en viss skillnad på om det händer en gång per dag eller en gång per månad.

Sedan anser jag att det verkligen ingår i jobbet att sköta sådant. Att följa lagar och regler är i högsta grad en del av yrkesutövningen oavsett bransch.

Nu kan jag iofs tycka att gränsdragningen för fel är lite snäv när det gäller kör- och vilotider.
Enstaka mindre förseelser bör inte ge straff vid kontroll medan ofta upprepade bör ge rejält kännbara straff, både för föraren och åkeriet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 402
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 283
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 833
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka