Fler med trångt stall?

Det är lungt, jag har flyttat. :rofl: Men anledningen till att jag överhuvudtaget flyttade dit va att min polla vantrivdes så fruktansvärt i det föregående stallet. Sen tror man ju att fläckten får vara på när dom vid runtvandringen av stallet påpekar att det finns en fläckt. Samt blev jag kovad en av dom större boxarna till min polla på 158 men hon blev instoppad i en av dom små. :( Sen att vetelationen va så pass dålig upptäckte jag tyvärr inte frönns jag började fundera på mornarna hur pass stor luftfuktigheten va. Då tog jag o mätte den. Dom fick de svart på vitt men brydde sig inte. :cry:
 
Jo, sådant märks ju värst på morgonen...

Men allvarligt talat, om du anmäler att de aldrig låter fläkten stå på så tror jag inte att myndigheten ringer och ber om en guidad visning.
Jag hoppas inte det iallafall
 
De tror inte jag heller att dom gör men det va ju anledningen till att jag övehuvud taget flyttade dit från början. Mennu har jag lärt mej en läxa.
Funderar faktist på o anmäla det. Men då är det fört o främst det andra stallet som är i ännu sämmre skick.
HUr går jag till väga då? Men o andra sidan borde dom fatat att det är jag som påpekat kanske. Vill ju inte få dåligt rykte som sprids snabbt bland ridfolk. Men visst är man anonym?
 
För att anmäla ett stall med för små boxar och undermålig ventilation:
RING till kommunens djurskyddsinspektör. Brukar gå bra att ringa till kommunens växel och be att få bli kopplad.
Berätta vad DU har sett och upplevt, gärna i BÅDA stallen du varit i!
Du FÅR vara anonym! :)
Och Djurskyddsinspektören kommer åka dit och kolla om det du sagt stämmer och utifrån detta fatta beslut om eventuella åtgärder, OM det befinns vara så illa som du skriver! :)
 
Oki, tack. Måste faktist fundera på det. Jag känner dom som hyr ena stallet ganska väl endå o vill ju inte skapa problem. Men o andra sidan tycker jag att det är synd om hästarna. Får se hur jag gör.
 
vårt stall är också litet, vi har två boxar varav den ena är 3,60 x 2,80 (häst på 1.70, alltså för liten box)och den andra 3,40 x 3,20 (växande kbl-travare på ca 1,40)
Takhöjden är nästan 3 meter.
Stallgången ligger emellan boxarna och är ca 2 m bred, den går att hålla till på när hovslagaren kommer men är naturligtvis trång.Han är tack och lov väldigt överseende. Skulle vårt stall besiktas skulle vi få påbackning för hästens box som är för liten,tack och lov har hon kort rygg och ser inte ut att må illa av det,men det bästa vore ju naturligtvis en större box om möjligt. Jag har bindring och kan göra den till spilta men då hon utan bekymmer kan vända sig i boxen tycker jag att det är humanare att ha henne lös. Boxväggarna är 1,50 höga med godkänt galler.
Luften är förvånandsvärt bra, det tycker alla inkl. veterinär och hovslagare,men vi har flera friskluftsintag samt en trumma i taket som vi reglerar med en lucka.Vi har ingen fläkt men detta funkar ypperligt,det rinner inte efter väggarna utan är torrt.Har alltid öppet på dagarna så att all lukt vädras ut och är noga med att mocka tidigt på dagen,för ammoniakens skull.
Våra hästar går ute från 9,30 till 17,00 vintertid med tillgång till rundbal ute + att vi fodrar med det inne också över natten,vi sopar aldrig när hästarna är inne.
Det går att ha en bra stallmiljö även om man har ett för litet stall. :p
 
Till ALLA som funderar över vad som krävs för stall vad avser både boxmått, takhöjder, ventilation (jätteviktigt!): Beställ broschyren: "Att bygga för häst" från Ridsportförbundet. Där i står ALLT! Den kostar nog 30 kr tror jag, och har hjälpt oss otroligt vid vår ombyggnad. Tänk på att bygga för framtiden. Kommer det alltid att stå ponnyer på era gårdar eller hästar också? Bygg ordentligt från början. Det blir både extra arbetskraft och extra kostnad att bygga tillfälligt. Har själv ett litet stall (12x6 m) men har inrett det därefter. 3 stora boxar, ventilation med in och utluft och en rejäl stallgång med uppbindningar. Visst hade jag kunnat bygga tajtare men varför? Nu har jag istället ett mycket funktionellt stall och ur säkerhetssynpunkt känns det jätteskönt.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 553
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag är ny i ett stall. Och det är två stycken som har häst i stallet sen innan. Stallet ägs av en person som själv inte har någon häst i...
2
Svar
29
· Visningar
4 015
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 776
Senast: Stekspaden
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 200
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp