Fler personer har skänkt hästar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Kan du nämna vem en del är?
Och vad har du för belägg för att en del (den delen) skulle vara mer vanlig än den (andra delen) som faktiskt vill hitta ett bra hem?
Det funkar faktiskt, det finns de som vill ha sällskapshästar, din kompis TomasN tex har ju tagit sig an en sällskapshäst.
Det är bara att räkna antalet travhästar och hur många av dessa som är försäkrade. Sedan är det inte sagt att dessa givet lämnar vidare hästarna för att slippa kostnader utan ser till att lämna hästen till slakt alt. avlivar hemma om så krävs. Det är dessutom mycket vanligt att man inom travsporten hellre lämnar hästarna till slakt än riskerar att ge hästen ett liv som vandringspokal. Jag vill nog påstå att dessa en del är fler än de andra en del. Kanske inte till mängd hästägare, men troligtvis när man tänker på antal hästar. Till pjok vill jag bara beklaga det du varit med om, men bäst gör du nog i att låta mydigheterna utföra sitt jobb och vara behjälplig med information som de kan ha nytta av. Ringer du och tjatar eller jagar inblandade personer så tappar du i trovärdighet vilket inte främjar dig.
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

...Jag tog emot en sällskapshäst som hette Ametist......utan att slakta/avliva den och inte kände jag att Ametist var ett "problem" som vältrades över på mig - tvärtom han var verkligen en mycket fin gåva. :D och tidigare ägare är synnerligen ansvarsfull.

Ja, att det ska så svårt att se att det finns seriösa som vill ha sällskapshästar. Jag själv letade för ett antal år sedan, efter en kompis till min valack tidigare, men det löste sig ändå så att jag kunde ha honom med min grannes hästar.
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Vad är det V.L anmäls för egentligen? Att hon tar emot hästar som folk ger henne / köper dom väldigt billigt och sen inte berättar om hon slaktat / avlivat dom?

Kortfattad resumé:

VL - svarar på annonser om hästar säljes eller bortskänkes. Hon är mycket trevlig och drar en historia om nyinköpt gård som hon och sambon håller på att renovera (därför har hon ingen fast telefonnr att lämna ännu). VL söker sällskapshäst till sin egen häst Rollex. När hon fått/köpt hästen försvinner hon spårlöst och är helt oanträffbar på det kontant mobil nr hon har använt. (samma kontant mobil nr varje gång).

Sanningen är att hon bor i en etta i en liten stad i södra sverige. Den delar hon med 2 andra personer. Samtliga folkbokförda på denna adress har problem med KFM. Det finns ingen boende på adressen enligt grannar och lägenheten ser utifrån helt obebodd ut.

VL:s egen häst x har hon utlånad till ett turridningsstall i södra sverige och har så haft i över ett år. VL skriver under avtal med falska adresser och anger falskt icke existerande personnr. Det går alltså inte att överföra ägarskapet via passet till VL eftersom lämnade uppgifter är falska.

Polisen tar emot anmälningar och om det finns grund för misstanke om brott så går anmälan vidare till förundersökning (där ligger alla anmälningar idag). Åklagare tar ställning till förundersökning och fattar därefter beslut om åtal och rubricering.

Ju mer det skrivs om detta i media - ju fler blir vi som haft med VL att göra och väljer att anmäla henne.
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Det funkar faktiskt, det finns de som vill ha sällskapshästar, din kompis TomasN tex har ju tagit sig an en sällskapshäst.



Det funkar av den anledningen att min kompis TomasN är förståndig och kommer att ha kvar hästen och inte försöka i sin tur prångla ut den gratis till någon annan som kanske visar sig vara oseriös.
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Till pjok vill jag bara beklaga det du varit med om, men bäst gör du nog i att låta mydigheterna utföra sitt jobb och vara behjälplig med information som de kan ha nytta av. Ringer du och tjatar eller jagar inblandade personer så tappar du i trovärdighet vilket inte främjar dig.

Tack för det.

Jag ringer inte och tjatar - men jag hade ett behov att själv se - så jag har varit på plats och tittat (3 ggr för att vara exakt). Det nästan ångrar jag idag - för det var ingen trevlig syn och en del "bilder" glömmer jag aldrig.
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Det funkar av den anledningen att min kompis TomasN är förståndig och kommer att ha kvar hästen och inte försöka i sin tur prångla ut den gratis till någon annan som kanske visar sig vara oseriös.

Men det är ju det jag menar, att det finns seriöst folk, både givare och tagare och jag tror dom är fler än de oseriösa.
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Ja, att det ska så svårt att se att det finns seriösa som vill ha sällskapshästar. Jag själv letade för ett antal år sedan, efter en kompis till min valack tidigare, men det löste sig ändå så att jag kunde ha honom med min grannes hästar.

De flesta är seriösa vågar jag påstå - VL är "unik" på så sätt. Jag känner till många som har taget emot gåvohästar och använder som sällskapshästar. Att alla historier med helt seriösa inte alltid går bra är nog också sant. Men att från att vara helt inställd på att lura någon till att av omständigheter tivngas lämna gåvohästen vidare till den man då tror är seriös - är steget väldigt lång.

Vissa har uppsåt med vad de gör och i andra fall är det olyckliga omständigheter som gör att slutet inte blir bra. Där ligger en stor skillnad.
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Vissa har uppsåt med vad de gör och i andra fall är det olyckliga omständigheter som gör att slutet inte blir bra. Där ligger en stor skillnad.
Absolut! Väldig skillnad.
Läskigt också att VL är så övertrevlig, men ändå så ont uppsåt....
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Det här med halal-slakt, tror du de sysslar med sånt?

Nej det tror jag inte - det stod inget i artiklen om det utan det var någon som lämnat en insändar svar. Nej inte halal-slakt det har inte jag sett de gånger jag varit där..

Konstigt att slakt gjordes men ingen slaktjournal finns. Det kan man ju inte bara påstå - slaktjournaler är offentliga och det är besiktningsveterinären som skall fylla i detta.

Jag vet vem det är som anmält nu, tror jag. Men då är det anmälan som lämnmades in i förrgår som jag fortfarande inte har en aning om vem det kan vara....

Anmälningar som gjordes till djurskyddet för vidare befordran till Livsmedelsverket är 4 st (de är också offentliga). Enligt djurskyddet har även Knorrevången begärt att få ut dessa. Kan man verkligen anmäla till både djurskyddet och till polis om samma ärende? Eller är det totalt 6 olika personer som nu misstänker svartslakt :confused:
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

3 st om man ska tolka artikeln.

Men jag har i min hand 4 anmälningar från 4 olika personer inlämnat till djurskyddet i komunen som lämnats vidare till Livsmedelsverket - är det 3 st till då som anmält direkt till polisen eller hur skall man tolka detta?

Artikeln skriver ju om polisanmälningar inte anmälningar till djurskyddet.
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Heja! Mer anmälningar...:banana::banana::banana:.

Jag blir också glad och fick lite mer info i mailen....:D

En person var där med sin häst en måndag datum xxx - men hästen besiktigades av slakteriveterinären dagen innan dvs på en söndag. Hur går det till? :d
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

DU ska väl för tusan inte ha anmälningarna.
De ska skickas/finnas hos berörda myndighet. Och det är berörda myndighet som ska utreda.

Inte du.
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

DU ska väl för tusan inte ha anmälningarna.
De ska skickas/finnas hos berörda myndighet. Och det är berörda myndighet som ska utreda.

Inte du.

Jag har fått anmälningarna (kopior) skickade till mig på min begäran. Knorrevången har gjort detsamma. Det är offentliga papper. Självklart har djursyddet även anmälningarna kvar (orginal) och kopior är skickade till Livsmedelsverket......förstår du :D

Livsmedelsverket ansåg att de inte kunde agera på dessa anmälningar (orsaken till den artikel som är start på tråden). Livsmedelsverket ändrade sig när nya fakta kom upp - och - nu har ännu nyare graverade fakta kommit fram.....så är du lite uppdaterad också!

Du har aldrig tidigare hört talas om offentlighetsprincipen och att alla myndigheter diarieför all ingående post antar jag....:D
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Jag tror ändå att ditt agerande försvårar utredningen.
Bla blir det en massa hörsägen.
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Jag tror ändå att ditt agerande försvårar utredningen.
Bla blir det en massa hörsägen.

Det jag anmält är det jag själv sett och upplevt och det har jag skrivet ned i anmälan (inlämnad sedan länge tillbaka) - sen ringer inte jag hela tiden till myndigheter om du tror det.

Hörsägen???? ...... det inkommer skriftliga anmälningar från andra personer (inga jag känner) - är dessa anmälningar hörsägen tycker du? :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Med knappt två veckor kvar till världscupfinalen i Riyadh, Saudiarabien, drar det ihop sig inför avgörandet. Världsettan och...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fler än en gång har man hört berättas om hästar som sålts som ”bomb-proof” men sedan skrämt sina nya ägare och varit spända och på sin...
Svar
0
· Visningar
780
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Falabellan är världens minsta hästras och kan väga så lite som 14 kilo. De små hästarna kommer i alla möjliga färger och ska vara både...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 757
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp