Fler personer har skänkt hästar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Det är för att vara exakt 6 personer som skänkt sina hästar till Veronica Larsson. Två nya polisanmälningar är gjorda om "försvunna hästar".
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

KL
Svar till Guinnes:
Jag väntar med att tro tills hon blir dömd,
Att inte bli dömd i en domstol är inte samma sak som att man är oskyldig.
Det kan finnas brist på bevis, eller så talar man inte sanning, det finns massor av anmälningar som läggs ner innan de ens kommer upp i domstol. Det betyder inte att inget brott har begåtts, men så är rättssystemet.
det är inte samma sak som att benhårt hålla på den andra sidan,
typiskt snedvinkling av dig,
Du snedvinklar det själv, tex med ett uttalande som det här av många exempel:
Sedan är det faktiskt som så att de som ägt hästarna från början, även en del av dem säkerligen utnyttjar folk för att slippa en obehaglig situation eller tjäna några slantar, genom att istället för att själva fatta beslut, lämna över detta till andra genom gratisgåva eller billig försäljning.
Du måste skämta, tror du Pjok lämnat bort Ametist för att tjäna några slantar??? Pjok har alltså utnyttjat VL...:crazy: Jodu, den va bra!! Jo, du håller benhårt på den andra sidan enligt min uppfattning.
och vad gäller ev, slakt så har hon rätt att slakta egna hästar,
Inte till livsmedel om de har karenspreparat i sig.

sedan om det är moraliskt rätt är en annan sak, beroende på vad som sagts vid överlåtandet, men jag ska vänta och se om hon åker dit för den biten, det var ju det som gällde från början
Här kan det självklart bli svårt med en fällande dom. Men oskyldig ? Knappast.
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

I min mail idag fick jag veta att slakteriet och VL är anmälda igen. Jag har ingen aning om vem det kan vara - kanske någon av oss som blivit av med hästar..och som nu vågat gå ut och göra en anmälan.

Såg att den andra tråden är låst!! Alla trådar med försvunna hästar där detta slakteri omskrivs blir låsta. Det är trist när man beskylls för att driva smutskastning av någon/företag när det är tidningarna som namngett - inte jag.

Det är ännu tristare när en del "individer" inte förstår hur vår demokrati fungerar. Hur viktigt det är att lagar efterlevs - att rättsystem fungerar - att polis agerar på anmälningar - och att vi har "det fria ordet" - att vanligt folk är känner sig trygga nog att anmäla när misstanke finns om oegentligheter.

Vissa kriminella organistationer är kända för att skrämma till tystnad med hjälp av fysiskt våld. Andra försöker göra det med andra metoder....det är precis lika fult gjort oavsett metod som används!

Nu är jag inte säskilt rädd av mig - men det finns andra bland oss som skänkt hästar/sålt billigt som är rädda och mår mycket mentalt dåligt på det som framkommit om slakteriet och VL. Att då bli anklagad för att stjälpa över problem och vara ansvarslös som f.d hästägare är rent ut sagt en kränkning...men det är kanske så man skall antera alla som vågar stå på sig och göra anmälningar till myndigheter.......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fler personer har skänkt hästar

I min mail idag fick jag veta att slakteriet och VL är anmälda igen. Jag har ingen aning om vem det kan vara - kanske någon av oss som blivit av med hästar..och som nu vågat gå ut och göra en anmälan.
Vet du vad anmälningen gäller? Ja, det kan ju vara någon som till slut bestämt sig och vågar först nu, nu när flera gjort samma sak. Det tar ju tid för en att sanningen ska sjunka in, sen får man ju krafter tillbaks sas.

Såg att den andra tråden är låst!! Alla trådar med försvunna hästar där detta slakteri omskrivs blir låsta. Det är trist när man beskylls för att driva smutskastning av någon/företag när det är tidningarna som namngett - inte jag.
Ja gunnar får väl låsa när han tycker, men vi ploppar ju upp på andra ställen. Svårt att tysta en folkmassa....:)

Nu är jag inte säskilt rädd av mig - men det finns andra bland oss som skänkt hästar/sålt billigt som är rädda och mår mycket mentalt dåligt på det som framkommit om slakteriet och VL. Att då bli anklagad för att stjälpa över problem och vara ansvarslös som f.d hästägare är rent ut sagt en kränkning...men det är kanske så man skall antera alla som vågar stå på sig och göra anmälningar till myndigheter......

Jag kan verkligen förstå att ni/ de mår dåligt, ja och sen dessutom bli anklagad för "ansvarlös och att i sin tur ha utnyttjat", det är ju bara så befängt det kan bli. Ta inte åt er av den kritiken, Kämpa på säger jag bara, och tillslut ska nog rättvisan hinna ikapp VL!!!
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Du måste skämta, tror du Pjok lämnat bort Ametist för att tjäna några slantar??? Pjok har alltså utnyttjat VL...:crazy: Jodu, den va bra!! Jo, du håller benhårt på den andra sidan enligt min uppfattning.



Vad du vränger till saker och ting, du har t.o.m tagit bort min feta stil på "en del", där jag valde fetmarkering för att betona att en del faktiskt ger bort sina gamla eller halvkrassliga hästar hellre än att de tar ansvar själva och att en del faktiskt på detta vis kan tjäna en slant.:grin:

Så var det med det skämtet!:cool:
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

I Såg att den andra tråden är låst!! Alla trådar med försvunna hästar där detta slakteri omskrivs blir låsta. Det är trist när man beskylls för att driva smutskastning av någon/företag när det är tidningarna som namngett - inte jag.



Åjo, i den första tråden som är borttagen så var du först med att namnge.
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Vad du vränger till saker och ting, du har t.o.m tagit bort min feta stil på "en del", där jag valde fetmarkering för att betona att en del faktiskt ger bort sina gamla eller halvkrassliga hästar hellre än att de tar ansvar själva och att en del faktiskt på detta vis kan tjäna en slant.:grin:

Så var det med det skämtet!:cool:

Jag har absolut inte medvetet tagit bort din fetmarkering. Skulle aldrig falla mig in att göra en sån sak. När jag kopierade det stycket,vet jag inte varför det försvann. Men, du menade alltså inte Pjok?? Vilka menar du då? de 5 st andra?? Vad är det för "slantar man tjänar" att skänka bort en häst istället för att åka till slakteriet med den??
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Vad du vränger till saker och ting, du har t.o.m tagit bort min feta stil på "en del", där jag valde fetmarkering för att betona att en del faktiskt ger bort sina gamla eller halvkrassliga hästar hellre än att de tar ansvar själva och att en del faktiskt på detta vis kan tjäna en slant.:grin:

Så var det med det skämtet!:cool:

Men att häva ur dig ett sånt påstående, i denna situation om Pjok, utan att mena Pjok, vad skulle det fylla för syfte?? mer än att ytterligare strö salt i såren vill säga....
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Åjo, i den första tråden som är borttagen så var du först med att namnge.

Skitsnack - från den första till den nu senaste i ridsport så är det tidningarna som namngett. Enkelt att kolla upp...
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Vet du vad anmälningen gäller? Ja, det kan ju vara någon som till slut bestämt sig och vågar först nu, nu när flera gjort samma sak. Det tar ju tid för en att sanningen ska sjunka in, sen får man ju krafter tillbaks sas.

Jag kan verkligen förstå att ni/ de mår dåligt, ja och sen dessutom bli anklagad för "ansvarlös och att i sin tur ha utnyttjat", det är ju bara så befängt det kan bli. Ta inte åt er av den kritiken, Kämpa på säger jag bara, och tillslut ska nog rättvisan hinna ikapp VL!!!

Ingen aning om vad anmälan gäller. Kanske en sjunde person som gett bort/sålt billigt till Veronica....eller ännu en anmälan om svart slakt - ingen aning.

Jag är trygg i mig själv men vet andra som blivit drabbade som definitivt mår jätte dåligt av vetskapen om att allt var lögn som VL sa till dem. Att inte veta sätter igång speulationer i media och tankar som skapar oro hos dem som drabbats.
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Vad är det för "slantar man tjänar" att skänka bort en häst istället för att åka till slakteriet med den??



Har du inte lärt dig något i tråden,:grin:, om man skänker bort en häst som har livskarens på preparat, slipper man betala för destruering, det är därför det inte är ovanligt att en del gör så, skänker bort istället för att avliva själva och själva ta ansvaret.

Sådant förfarande gynnar oseriösa människor, slaktas djuren i Sverige, så blir jag inte tillräckligt upprörd för att ens engagera mig, inte ens om hästar är passlösa eller har livskarens, vad långt värre är att om detta utnyttjas till att föra hästar för slakt utomlands, och inte heller där håller jag med Pjok, jag ställer hellre upp ett nöt en dag, eller natt på Knorreslakteriet än väljer en endaste utlandstransport.
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Har du inte lärt dig något i tråden,:grin:,
:confused: Vad får dig att tro det?
om man skänker bort en häst som har livskarens på preparat, slipper man betala för destruering, det är därför det inte är ovanligt att en del gör så, skänker bort istället för att avliva själva och själva ta ansvaret
Ja Pjoks häst hade livstidskarens, men du menade ju inte Pjok, vad har du för belägg för att en del lämnar bort sina hästar för att tjäna in hemslaktens kostnader?? Vad är det som säger att inte försäkringsbeloppet som du får ut vid avlivning skulle täcka dessa kostnader?? I mitt eget fall, jag hade en 22 år gammal senskadad häst som jag kunde iofsig skänkt bort som sällskapshäst bara för att han skulle få leva.Funderade på det ett tag, men nu valde jag avlivning hemma istället och fick ut ca 6000 av försäkringsbolaget dvs det gick jämt upp.
Sådant förfarande gynnar oseriösa människor,
Ja verkligen oseriösa människor.
slaktas djuren i Sverige, så blir jag inte tillräckligt upprörd för att ens engagera mig, inte ens om hästar är passlösa eller har livskarens, vad långt värre är att om detta utnyttjas till att föra hästar för slakt utomlands, och inte heller där håller jag med Pjok, jag ställer hellre upp ett nöt en dag, eller natt på Knorreslakteriet än väljer en endaste utlandstransport.
Ja inget alternativ är tilltalande, men om du kommer ihåg av artiklarna så handlade det inte om en natt eller dag utan om ca 5 dagar fastbundna ståendes i sin avföring med förspikade fönster.
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Vilket nummer av ridsport var det första?

Varsågod - en av de absolut första artiklarna som finns om detta.

http://www.kristianstadsbladet.se/article/20080703/OSTRAGOINGE/257354766

Du kan själv leta vidare om du vill.

Dessa tidningar har bland många andra skrivit spaltmeter om detta med namn både i rukriken och texten.
Norra Skåne
Kristianstadsbladet
Tidningen Ridsport
Alingsås Tidningen
Kvällsposten (ej på nätet men i tidning den 8 aug sid 24 - hel sida)
Helsingsborgsbladet.

Det finns massor av artiklar om Knorrevången långt innan jag ens visste om att slakteriet existerade - särskilt i Kristianstads bladet. Ta reda på hur saker och ting förehåller sig innan du skaffar dig en uppfattning och hasplar ur dig rena felaktigheter. :mad:
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

:Ja Pjoks häst hade livstidskarens, men du menade ju inte Pjok, vad har du för belägg för att en del lämnar bort sina hästar för att tjäna in hemslaktens kostnader?? Vad är det som säger att inte försäkringsbeloppet som du får ut vid avlivning skulle täcka dessa kostnader??



Bara för att ex:

"En del" har inte försäkrat sin häst.:idea:

Alla hästar som inte är 100 fräscha behöver nödvändigtvis inte bli utdömda av veterinär.:idea:

"En del" kan vara så gamla att de är utförsäkrade.:idea:
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Bara för att ex:

"En del" har inte försäkrat sin häst.:idea:

Alla hästar som inte är 100 fräscha behöver nödvändigtvis inte bli utdömda av veterinär.:idea:

"En del" kan vara så gamla att de är utförsäkrade.:idea:

Kan du nämna vem en del är?
Och vad har du för belägg för att en del (den delen) skulle vara mer vanlig än den (andra delen) som faktiskt vill hitta ett bra hem?
Det funkar faktiskt, det finns de som vill ha sällskapshästar, din kompis TomasN tex har ju tagit sig an en sällskapshäst.
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Kan du nämna vem en del är?
Och vad har du för belägg för att en del (den delen) skulle vara mer vanlig än den (andra delen) som faktiskt vill hitta ett bra hem?
Det funkar faktiskt, det finns de som vill ha sällskapshästar, din kompis TomasN tex har ju tagit sig an en sällskapshäst.

...Jag tog emot en sällskapshäst som hette Ametist......utan att slakta/avliva den och inte kände jag att Ametist var ett "problem" som vältrades över på mig - tvärtom han var verkligen en mycket fin gåva. :D och tidigare ägare är synnerligen ansvarsfull.
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Vad är det V.L anmäls för egentligen? Att hon tar emot hästar som folk ger henne / köper dom väldigt billigt och sen inte berättar om hon slaktat / avlivat dom?
 
Sv: Fler personer har skänkt hästar

Bara för att ex:

"En del" har inte försäkrat sin häst.:idea:

Alla hästar som inte är 100 fräscha behöver nödvändigtvis inte bli utdömda av veterinär.:idea:

"En del" kan vara så gamla att de är utförsäkrade.:idea:

Förstår ändå inte vart du vill komma med ditt resonemang om en del
när du nu ändå inte menar Pjok så har det ju INGENTING med denna diskussion att göra.
En del människor behandlar sina hästar illa, en del gör si en del gör så... ja och???
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Fler än en gång har man hört berättas om hästar som sålts som ”bomb-proof” men sedan skrämt sina nya ägare och varit spända och på sin...
Svar
0
· Visningar
779
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Falabellan är världens minsta hästras och kan väga så lite som 14 kilo. De små hästarna kommer i alla möjliga färger och ska vara både...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok En sak som jag inte kan få bort från hjärnan som jag blir så jävla ledsen för är att det är så JÄVLA orätt vist 😭 För att egentligen så...
Svar
18
· Visningar
1 757
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 813
Senast: krek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp