Flera olika täcken eller skaltäcke?

Alexandra_W

Trådstartare
Ännu ett I-landsproblem.

Jag har i princip två uppsättningar av varje täckestjocklek, en modell med halvhals och en med vanlig hals men möjlighet att fästa lös hals.

Halvhalsmodellen sitter bäst på hästen, utan tvekan. De andra sitter bra i allt utom att de är lite för korta (Horsewaretäcken, i strl 130, hästen är en 135+) Funderar på att byta ut HW mot 140 och hoppas det sitter bättre, gör de inte det har jag problem.

Hursom, nu har han ju fått ha halvhalstäcket (annat märke, strl 135 men stort så blir perfekt) när det inte varit behov av hals, och HW med lös hals påsatt övrig tid. Dessutom om ena täcket varit blött/smutsigt/trasigt så har jag haft ett att byta av med.

Och kunna byta vill jag fortfarande.

Men frågan är om jag helt sonika ska köpa nya HW i större storlek, och hoppas de passar. Lika bra som halvhals kommer de inte sitta oavsett dock. Då kan jag ha hals på när det behövs.

Eller om jag ska köpa ett till halvhalstäcke, och när det behövs hals helt enkelt slänga på ett ofodrat regntäcke med lös hals över?

Samtidigt är jag lite 'anti' dubbla täcken om jag kan slippa. Aldrig upplevt det skulle vara obehagligt för hästen, men lite 'anti' ändå, kanske i onödan?

Hästen har samma täcke dygnet om, inne som ute, dock aldrig hals inne, eller ev 'skaltäcke' på inne.

Så, ha dubbla uppsättningar med möjlighet att fästa hals när det behövs (vid lera, vid regn på tvären, snö på tvären och snöstorm) på den ena, men med något sämre passform (inte dålig) eller ha dubbla uppsättningar täcken som passar excellent, men då få lägga på ett skaltäcke med hals när hals behövs?

Sv: Flera olika täcken eller skaltäcke?

Tycker att horsewares täcken sitter bra oavsett vad det är för modell, men bäst sitter de med v-frontknäppning (Rambo Duo, California och samtliga halvhalsmodeller, mfl)
Varför inte satsa på ett bra grundtäcke, som man kan fästa lös hals till, om du nu vill gå så långt som att inhandla nya täcken idag?

Skaltäcke är ju också en variant, men flera täcken på varandra ökar risken för skav på skavkänsliga hästar. Om möjligt, skulle jag ha valt 1 täcke åt gången, vid kortvarigt behov kasta på ett skaltäcke för att lösa ett tillfälligt problem, alternativt köpa hals.

Haken är ju att halshalstäcken inte går att sätta hals på. Och halvhalstäcken sitter överlägset bäst på honom. Annars vore det plättlätt =)

Rambo och Rhino går bort av prisskäl. Sneglat på Rhino Wug, men då är det det där med går inte fästa hals på.

Såhär passar HS halvhalstäckena han har, de som sitter som en dröm i strl 135 (han är en 135+ som sagt)

thumbnail.aspx

(har ett fleecefodrat och ett 350 eller 380 gram eller vad det är, där iaf)

Och såhär sitter Amigo i 130 (som blir för kort, men som synes passar bra annars, så frågan är om 140 blir för stort?)

thumbnail.aspx

Framifrån:
thumbnail.aspx

Som synes sitter Amigo bra i strl 130 förutom att det blir för kort i ryggen. Vet inte om 140 blir för stort på 'övriga ledder'?

Med ett Amigo med lös hals som skaltäcke (under det blå halvhalstäcket), fortf för kort, men i övrigt ser man ju. Dock, ska som sagt bytas ut det med, alla Amigo i 130 ska bytas ut - mot nåt ;)

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Senast ändrad:

Regntäcket ovanpå ett fleecetäcke, syns bättre hur det sitter i övrigt (förutom längden) där:
thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

thumbnail.aspx

Så frågan är om inte ett i 140 i icke wugmodell blir på tok för stort 'i övrigt'?

Han får inga skav varken av Amigo eller Horse Saver (halvhalstäckena). Inte spec skavkänslig överlag.

Och hur löser det problemet med att det behövs hel hals ibland? Liksom där kuggen är, annars hade det varit lätt.

Men då måste jag ha skaltäcke de ggr det behövs lös hals.

Jag har täcken med helhals och täcken med halvhals. Märker ingen skillnad alls på min häst om han har hel/halvhals. Det är ju minimal skillnad, klarar den sig inte med halvhals?

Min är helklippt, ute i 12 timmar dagligen vintertid i allt från 0 gradigt med regn till -25 grader. Oftast med halvhals och han fryser aldrig.

Inte för köldens skull. Utan för att när det regnar på tvärsen eller snöar dito, så rinner det regn/smältvatten ner i linningen på de med halvhals. Vid storm är halsen där för köldeffekten, men DEN dan är ju inga problem köra med skaltäcke. Men de andra är dessto fler.

Sen är DET HÄR en stor anledning till hel hals:

https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=27332c7b-b8a7-4d1a-9ee6-32d2eb17a37a

Så, ofodrat regn och tunnfodrat täcke måste finnas med halsmöjlighet, alt då att man har ofodrat regn med halsmöjlighet, och har det som skaltäcke över det tunnfodrade. Men då är vi på skalmetoden igen isf.

om du har samma täcken inne så skulle jag absolut ha skaltäcken över ute, så slipper hästen stå med tunga och blöta utetäcken hela natten.

helhals är bäst, fast inte horsewares.... dom är alltför trånga.

Jag byter alltid blöta täcken, just därför jag har två. Använder aldrig hästarna som täckestork. Kanske skulle tillagt det. Så just för den aspekten spelar skaltäcke eller 'en av varje' ingen roll, det blir bytt ändå om det är blött (oavsett 'bara' blött på utsidan eller mer)

Åh, jag tycker HW:s hals är riktigt bra jag, ffa 'fastsättningen' och att det inte glipar. Däremot är den lite kort när huvudet är ner, men en i större storlek blir för VID i halsen? Så just trånga har jag inte känt alls, men kan kanske bero på häst?

Men jag är inne på skaltäcke, samtidigt är det det där med dubbla täcken då, som känns sådär, spec under 'lersäsong' (vilken ju som bekant kan vara ganska lång nuförtiden).

Kanske en kombo? Köpa ett nytt regntäcke med lös hals möjlighet (om det nu passar med 140, jag är tveksam? Vad tror ni med mer koll om det?) och ett 100 - 200 grams dito, och så helt enkelt inte köpa nytt tjockt, utan ha det ofodrade regn som skal då när det behövs hals?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som... 2
Svar
20
· Visningar
2 426
Senast: blayenka
·
Utrustning Har lite frågor om strl, slitstyrka, horseware eller bucas! Har en häst som drar 135 i vanliga täcken som går på lösdrift med naffsiga... 2
Svar
32
· Visningar
3 929
Senast: Emor
·
Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 360
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i... 2
Svar
23
· Visningar
9 237
Senast: Camigween
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka