Fletback eller hoppsadel med stödd?

Miss Sixty

Trådstartare
Jag ska nu köpa ny sadel och tänkte höra här vad ni tycker är bekvämast att rida i fletback eller hoppsadel med stödd?

Vet inte riktigt vad jag ska ha än. Har ridigt i båda varianternamen just nu har jag en hoppsadel med stödd. Kn väl nämna att det är en sparllig 4 åring som ska ha sadlen.

Sv: Fletback eller hoppsadel med stödd?

Jag föredrar flatbacksadlar med så små klossar som möjligt. Bara sadeln passar en så man får rätt balans tycker jag att det är skönare utan en massa grejor i vägen.

Jag red en bockande 4-åring i en Stübben Siegfried CS igår och det gick bra ;)

Personligen tycker jag flatback sadlar är hemska att sitta i. Jag vill ha klossar fram och bak i en hoppsadel. (Passier är en favorit) men detta är ju så personligt. Du kanske trivs i något helt annat. Sadeln måste ju passa bra till din kropp. Det är nog bäst att du provar dig fram. Om du ska köpa sadel från butik får du säkert låna hem några och provrida.

jag trodde att jag gilla sadlar med mkt stöd för min häst hoppar jätte stort..men sen prova jag en flatback och wow :love:
Inte var det svårt att sitta kvar heller. Tvärtom så var det lättare eftersom man känner bättre hur hästen rör sig (vad som är på gång) Jag älskar min sadel och skulle aldrig vilja byta tillbaka!!
kan varmt rekomendera en flatback!!:bow:

Jag har en hoppsadel som inta har särskilt stora klossar för benen men som har ngt djupare säte än en helt flat. Tror det heter Half deep seat, men den är verkligen inte för djup! Då får man ju både lite stöd men är inte låst i sadeln som med klossar.

Om sadeln passar är man inte låst även om den har rejäla klossar. Jag tycker inte om att känna mig låst men jag trivs i hoppsadlar med rejäla klossar (om de sitter på rätt ställe)

samma här. Så små klossar som möjligt, helst ingen kloss bakom underskänkeln alls. Däremot kan det få vara en pyttig liten kloss framför överskänkeln. Och så platt säte som möjligt!

Jag känner mig väldigt låst med stora klossar. Känns lite som att rida i en dressyrsadel - helt hemskt :crazy: Men det är ju vad jag tycker! Är invand med att rida i hoppsadel vid alla tillfällen från början.

Jag får helt enkelt prova båda varianterna. Provred en häst för ett tag sen med en hoppsadel med stora stödd och då kändes det som om man satt fast när man skulle hoppa.

Ska prova Half deep och fletback

bekvämast är mellantinget, alltså halvdjupt säte som det är i tex Butet, Equipe, Devoucoux.. o små klossar, både fram o bak. det tkr jag är bäst. med stora klossar blir man så låst.

Nu klarar jag inte av något annat än flatbacksadlar utan en massa klossar och stöd. Tycker att man blir fastlåst i sadlar med klossar, vill ha möjlighet att sitta som jag vill. Jag tror det är en vana vad man tycker bäst om...

Jag gillar helt klart stora stöd, (har en Kieffer Inn AT). Men i en riktigt bra sadel typ Butet som har ganska små stöd sitter man ändå så himla bra och bekvämt!

Jag tycker mittemellan är bäst. En flatback med stora knästöd är min favorit, då åker man inte över huvudet på hästen som den stannar eller börjar bocka.

Ska man rida i sadlar som helt saknar knästöd (tex gammla Pessoa..) så måste man ju ha ett järngrepp med benen. :p

Jag tycker mittemellan är bäst. En flatback med stora knästöd är min favorit, då åker man inte över huvudet på hästen som den stannar eller börjar bocka.

Håller med. Det ska vara stora knästöd, men de vid vaderna får gärna vara så små som möjligt (jag lyckades se mina fötter i anridningarna under en hoppträning en gång när jag red i en sadel med stora klossar bak :eek: )

Madde, eftersom din häst verkar a bit crazy skulle jag nog skaffat en sadel med mycket stöd, så du har något att kravla dig kvar i ifall hon brallar! ;) Så du inte pajjar fler JW hjälmar! ;)

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 045
Senast: Tora
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka