Flexijoint

Ett syntetiskt hormon som man äter om sköldkörteln inte producerar tillräckligt med hormon. Du KAN äta för mycket av det, men det enda som händer är att du får snabbare hjärtslag och och man blir lite speedad. Men det är inte skadligt eller farligt utan går över på ett par timmar och lämnar ingan effter effekter. Men det fins inga biverkningar i längden eller som blir kroniska eller så. Med rätt inställd dos så finns det inga biverkningar.
 
men snabbare hjärtrytm är en biverkning... och att man blir lite speedad kallas sömnlöshet och oro på biverkningslistan. dessutom är det så att med de flesta läkemedel så försvinner biverkningarna efter ett tag om dosen är den rätta.
 
Direkt från FASS:

Vilka biverkningar kan Levaxin ge?

Levaxin ger inga egentliga biverkningar, men vid överdosering eller för snabb dosökning kan t ex hjärtklappning, diarré, huvudvärk, darrningar eller nervositet uppträda. Överkänslighetsreaktioner kan förekomma.



Läkemedel som ger t.ex. starr och sånna saker är ju inget som förvinner vid rätt dosering. Ej heller tumörer, blodproppar etc.

På t.ex. Mobic så stå det inte: "Ger inga egentliga biverkningar"


Vilka biverkningar kan MOBIC ge?
De vanligaste biverkningarna är matsmältningsrubbningar (7%), illamående (5%), diarré (4%) och huvudvärk (4%).
Vanliga (fler än 1 person av 100): Huvudvärk, yrsel, vätskeansamlingar (ödem), blodbrist, diarré, matsmältningsrubbningar, förstoppning, illamående, kräkningar, magsmärtor, uppkördhet, klåda, hudutslag.
Mindre vanliga (färre än 1 person av 100, men fler än 1 person av 1000): Trötthet, minskat antal vita blodkroppar, minskat antal blodplättar, förändrad fördelning av vita blodkroppar (diff.), blodvallningar, förhöjt blodtryck, hjärtklappning, inflammation i munslemhinnan, rapningar, inflammation i matstrupen, magsår, blödning från mag-tarmkanalen, förhöjda leverfunktionsvärden, nässelutslag, förhöjda njurfunktionsvärden, öronsusningar.
Sällsynta (färre än 1 person av 1000): Brist på vita blodkroppar, förvirring, desorientering, humörförändring, sömnlöshet, mardrömmar, tjocktarmsinflammation, allvarliga hudreaktioner, hudreaktioner efter solning, leverinfektion, andningssvårigheter (akut astma), njursvikt, ögoninflammation, dimsyn och andra synstörningar, svullnad av hud och slemhinnor (angioödem), allergisk chock.


Så tydligen så definierar de biverkningar på ett annat sätt an vad du gör och jag litar faktiskt mer på de eftersom att de har en lång erfarenhet och jobbar med det.
 
*suck* som jämförelse får du här biverkningslisatan för ipren:

Vanliga (fler än 1 av 100 patienter): Trötthet, huvudvärk. Magbesvär, diarré, illamående, kräkningar (besvären minskar i regel om man tar Ipren tillsammans med mat). Hudutslag.
Mindre vanliga (färre än 1 av 100 patienter): Allergiska reaktioner (astma, nässelutslag, hösnuva, slemhinnesvullnad i mun och hals). Blödning från mag-tarmkanalen. Magsår. Sömnlöshet, lätt oro. Synrubbningar eller hörselpåverkan, som försvinner när behandlingen avbryts.
Sällsynta (färre än 1 av 1000 patienter): Vätskeansamling (ödem),anafylaktisk reaktion, minskat antal blodplättar eller vita blodkroppar. "Brustet magsår". Lever- och njurpåverkan. Överhudsavlossning (epidermal nekrolys), hudrodnad (erythema multiforme). Hjärnhinneinflammation utan bakteriell orsak (i de flesta fall där hjärnhinneinflammation rapporterats har någon form av autoimmun grundsjukdom förelegat). Depression. Förvirring. Synnedsättning.


som du ser är den rätt mastig, men ändå käkar vi pillrena utan att tänka mycket mer på det (jo, jag vet att det finns en och annan som minsann hellre står ut med sina smärtor utan att stoppa i sig giftpiller, men de bortser jag ifrån nu). vad jag menar är att man inte behöver vara så rädd för att ett läkemedel har biverkningar då risken för att drabbas är förhållandevis låg.

och vad har det med att lita och definition att göra när du själv kan läsa att man kan få biverkningar vid överdosering/för snabb dosökning??

om jag inte minns helt fel skrev jag att biverkningarna OFTAST försvinner, gjorde jag inte det var det av misstag. jag har nämligen själv fått byta läkemedel ett par ggr för att biverkningarna inte gått över.

må väl //cillamuffins
 
Det var inte för att belysa vad Mobic har för biverkningar. Men jag valde det just eftersom att jag hade svårt att bara välja nått på måfå eftersom att jag inte kan så många namn.

Det var för att visa skillnanden mellan "biverkning" och "inga egentliga biverkningar" eftersom att du efterlyste ett läkemedel utan biverkningar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 542
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tidigare i mitt liv när jag har sökt hjälp hos sjukvården för mina ”medicinskt svårförklarliga symptom” och inte fått hjälp utan mest...
Svar
0
· Visningar
434
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund När jag skaffade min setterkille, undrade jag de första veckorna vad fan jag gett mig in på :crazy: En 6 månader unghund, som blivit...
2
Svar
22
· Visningar
2 235
Senast: Fragile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp