Bukefalos 28 år!

flexikoppel

Jo, det är kanske sant, men jag vet även att trådskaparen använder sig av grimma på sin andra hund, och den är jag helt emot..sedan FÖRSTÅR jag inte hur man kan ens komma på idén att använda ett flexi på en hund som gör utfall ?(jag har en själv som gör utfall, men det har blivit bättre)
Jag måste ha rätt att undra? :smirk:
 
En stilla fundering... Jag köpte flexi för att ha när min tjej löper och alltså inte kan vara lös, men jag upplevde att bromsen inte håller, dvs när jag trycker ned knappen så löper linan ut ändå om hon drar ordentligt. Har jag låst knappen så hoppar den ut ändå :( Och hon är en collietik som bara väger lite drygt 20 kilo - håller verkligen bromsen för er med stora dragande hundar?? Eller har jag bara en enormt stark collie? Löptikar :p Mitt flexi ligger numera undanstoppat i en låda, och i stället använder jag långlina vid löp (trots att jag går med två jyckar).

PS mitt flexi var avsett för "stora" hundar.
 
Jag tycker att min flexi håller och ändå är min tik varken liten eller lugn. Jag tycker attt det är jätteskönt att gå med flexi precis i höglöpdagarna. Jag har alltid bott så centralt i stan och det finns alltid gott om lösa hanar. Hon vägrar dessutom att bajja i koppel, men flexi går bra...

Men det gäller ju att ha sådan lydnad på hunden som om att den var lös. Annars kan de ju bara rycka hela grejjen ur handen på en. Man har ju inte direkt något stadigt grepp...

Nån gång har hon kutat tills det tar stopp, men jag har alltid handskar på mig och jag tar tag i linan istället för i handtaget och då orkar man hålla emot.

Mitt flexi har ju som ett kort koppel längst ned och det finns faktiskt en ögla där också så att man kan trä igenom handen. Så skulle man ha vägarna förbi mitt inne i stan så kan jag hålla så istället för i handtaget. Fast det är sääällan jag går med det ngn annanstans än på rastningarna i parken.
 
Jag använder flexi när jag springer med min hund. Det är i nära anslutning till en HÅRT trafikerad väg så jag vill inte ha honom lös (jag redan fått en hund dödad i trafik). För mig fungerar flexit mycket bra. Han kan stanna och kissa och lukta lite då och då. Han har lärt sig hur länge man kan stanna osv.

Dock tror jag precis som du Tippan är inne på, att flexikoppel fungerar endast om man har en hund som faktiskt KAN gå lös utan att hitta på dumheter, bara inte just nu.

Jag tycker att det är högst olämpligt med flexi om hunden är så osäker som i trådskaparens fall. Jobba vidare med att göra hunden trygg i vanligt koppel och åk ut någonstans där du vet att du inte möter andra hundar och lös träna henne (till att börja med i långlina förstås).
 
flexikopplet var tänkt att ge henne en frihet som hon inte kunde få på annat sätt. en flexi är också bra då man kan stoppa långsamt, det blir inte samma våldsamma ryck som med vanligt läderkoppel.

hur tycker ni? är det bättre att hunden får gå i ett kort läderkoppel hela livet än flexi? om hunden inte kan vara lös alltså?

och jaaaa! vi tränar varje dag! (såklart). det effektivaste sättet att få henne "lugn" är att hålla henne kort kort. hur kan det komma sig? försöker dock att inte hålla henne så kort så ofta, jag vill att hon ska kunna gå med slak lina.
 
flexikopplet var tänkt att ge henne en frihet som hon inte kunde få på annat sätt. en flexi är också bra då man kan stoppa långsamt, det blir inte samma våldsamma ryck som med vanligt läderkoppel. egentligen förstår jag nog inte vad du menar. på vilket sätt är det sämre med flexi på en agressiv hund?

hur tycker ni? är det bättre att hunden får gå i ett kort läderkoppel hela livet än flexi? om hunden inte kan vara lös alltså?

och jaaaa! vi tränar varje dag! (såklart). det effektivaste sättet att få henne "lugn" är att hålla henne kort kort. hur kan det komma sig? försöker dock att inte hålla henne så kort så ofta, jag vill att hon ska kunna gå med slak lina.
 
Jag tycker flexikoppel är bra när man är ute i skogen eller på stranden, det är ju inte alltid man kan ha hunden lös, men när vi åker till stan eller tränar bruks har jag vanligt koppel.
Fluff :rofl:
 
Flexi tycker jag man enbart skall använda när man har en "färdig, lydig" hund och ni förstår hur jag menar. Det är förkastligt att lära valp gå i koppel med flexi. Vi gick extra på bruksh klubben för att träna bort våran hunds flixande och flaxande när vi sdan satte på vanligt koppel (snäll och glad goldenpojke ca 36 kg och stark). Nu efter ganska mycket träning kan han gå bra i koppel.
Se´n gillar jag inte flexi för att man, bränner sej som f*n om man är barbent och råkar få en springande hund som trasslar runt sitt eget ben. Kopplen trasslar in sej till tusen och man möter en med flexi och hundarna känner varandra och är glada och man hinner inte få loss dem från halsbandet innan de trasslar ihop hela sällskapet till en enda röra. se´n om man möter nå´t läskigt så kan man bli förvånad över att knappen inte funkar som man alltid tyckt den gjort. Se´n att linan faktiskt kan dras av. Jag har satsat på lös när han får vara lös och koppel det mesta. Förstår även det där med att springa med hund och flexi, den kanske får mej att tänka om men jag har sån negativ erfarenhet med mej så jag vet i tusan.
 
ingen av mina hundar gick i koppel som valpar. naturligtvis tränar vi med kort läderkoppel också.

jag känner mig lite kluven fortfarande, jag kommer inte våga sätta på henne flexi i fortsättningen, men att ha henne kort hela tiden känns inte heller rätt! läs hela tråden så förstår ni vad jag menar. finns det ngt annat alternativ?
 
Min dobermann gör också utfall mot andra hundar så ett flexikoppel är det enda sättet han kan få springa av sig i skogen med då jag inte vågar släppa honom. Min hund väger 55 kg och vårt flexikoppel går till 70 kg. När jag köpte kopplet fick jag veta att man inte ska låta hunden springa tills linan tar slut för det är då den oftast spricker.
Tur att det ändå slutade bra i ditt fall.

/Maria
 
Jag förstår att du aldrig har varit i hennes situation för i så fall skulle då förstå och i många fall (tex mitt) är grimma en nödvändighet för både min och hundens säkerhet liksom säkerheten för de hundar vi möter. Flexikoppel ett nödvändigt ont för att jag inte vill riskera att släppa honom lös i skogen. Går vi på gatan har han grimma, sele och ett läderkoppel. När vi är i skogen dit andra hundar inte brukar gå så är det flexikoppel som gäller.

/Maria
 
Dåligt=( men om jag var du skulle jag gå på en hundkurs och lära din hund att sluta anfalla andra hundar.
För ett liv i ett kort kort koppel kan inte vara allt för roligt! :(

Jag skulle ringa till tillverkaren av detta koppel och berätta historien och se till att antingen få pengarna tillbaka eller se till att kopplet förbättras!! Dom ska ju veta att deras koppel inte håller viktmåtten dom satt ut!

Jag har en liten hund och jag tycker flexi kopplet är det bästa som har uppfunnits i hundkoppelvärden. Min hund kan gå som han vill och jag kan gå på samma spår hela tiden. Har jag ett kort koppel är jag ju tvungen att gå och flänga med hunden!
 
Träna på just problemet så fort du ser en hund komma be henne sitta ge massa godis. be henne om massa saker medans hunden går förbi. Skäll inte utan iggnorera henne när hon skäller be henne sitta endå och ge godis för att hon sitter. så efter ett tag vet hon att få fort det kommer en hund kommer hon att få godis och hon kommer att koamm upp fot och sätta sig ner brevid dig!
Detta går ju inte på en vecka att få deta såhär men träning ger resultat=)
Se bara till att fråga någon som har en stor hund att gå förbi på långt avstånt till att börja med. Fram och till baka fram och tillbaka.

Ha ett rött band på ditt koppel när du är ute och går det betyder att din hudn går till anfall då vet folk som kommer det och kopplar sina hundar när dom ser dig!
 
Mitt koppel lämnade jag in dit jag köpte det och säljaren sa direkt /eftersom det inte var första kopplet han tog emot)..att det är ingen idé. Det står ju ett års garanti tror jag på kopplet och det gäller bara trissan inuti så inte den hakar sej och ifall själva plastdosan skulle gå sönder. Själva linan anses inte det kunna bli nåt större fel på (enlig tillverkaren alltså) - vet inte om det finns flera tillverkare. se´n undrar jag det där med rött band, jag tror inte det är så välkänt??
 
Det där med rött band är välkänt iaf i mina trakter och det är ju även välkänt inom hästsporten :)

Men jag rekomenderar dig att kontakte brukshundsklubben där du bor och be omn hjälp.
Här kostar en lydnadskurs på 10 gånger 700 ingen summa enligt mig
 
Fast om du läser varför hennes hund anfaller andra hundar så förstår du säker att det inte är en vanlig hundkurs hon borde gå, eller hur!
 
Jo jag har läst alla hennes inlägg och detfinns kurser för alla problem! i grupp och ensam, ensam är något dyrare=)

Innan hon åker på kurs så kan hon bara åka ut på en brukshundsklubb och sitta där med hund hund och kolla på när dom andra tränar. Gör det varje dag ett tag möta upp problemet och inte fly det=)
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 849
Senast: Disen
·
Övr. Hund Jo, det är ju som så att jag har en liten schäferkille på 4.5 månad som är uppe i spökåldern rätt ordentligt. Nu har jag tur så han...
Svar
12
· Visningar
1 064
Senast: Bewildered
·
C
Övr. Hund Jag har just köpt ett till min lilla hund. Hon har samma krav på sig som om hon vore lös vad gäller att lyssna, stanna etc. Enda...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 136
Senast: Bumble-Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp