Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp
För det första så är jag också en vanlig användare, när jag skriver i egenskap av moderator använder jag /ricca, moderator. Ska vi moderatorer inte få skriva nånting om våra egna åsikter? Som du också ser så har jag ändrat min post då jag såg att den kunde uppfattas som kränkande eller lätt kunde missuppfattas.
Du verkar ha missförstått mig och tagit det väldigt personligt då du själv är förälder till barn med downs. Att din flicka klarar sig fint i vanliga grupper är ju ingen garanti för att andra med downs också gör det. Det finns ju olika grader inom alla handikapp.
Givetvis menade jag inte att det skulle vara synd om de andra för att flickan har just downs utan enbart pga hennes nuvarande kunskaper i ridning. Tre terminer och kan inte styra själv säger ju allt om att hon behöver hjälp? Denna hjälpen kan hon inte få i en grupp där de andra redan kan mer och ska sikta på andra saker i ridningen.
Jag har aldrig ridit på ridskola men jag antar att man siktar på att de i gruppen ska vara på ungefär samma nivå för att få ut så mycket som möjligt av lektionerna. Om flickan nu inte klarar av att styra hästen kan man ju inte sätta henne i en grupp för dem som redan kan styra bra och siktar på mer finslipning, galopp, rida lätt, sitta ner... vad det nu kan vara. Det är dåligt både för flickan och de andra om hon hamnar i en grupp där de är mycket längre fram i ridningen än vad hon klarar av. Det gäller alla oavsett diagnos eller inte.
Att skrika diskriminering bara för att diagnos inblandad känns lite overkill. Varför inte bara inse att hon helt enkelt inte kan och behöver hjälp?
Jag kanske är lite dum men jag förväntar mig en högre standard av moderatorerna. Att ni ska bidra genom egna inlägg till att hålla nivån uppe. Det tyckte jag inte att ditt inlägg gjorde.
Och ja jag kan alla dom argument som du skriver. Men faktum är att dom ger inte flickan en chans. Det kan inte rimligen vara så att hon kan mindre än vilket barn som helst som är nybörjare. Och hänger hon inte med i utvecklingen i gruppen får hon väl byta ner sig till en ny nybörjargrupp. Men hon
får inte chansen. För att hon har en diagnos. Eller inte? Det är et som DO ska pröva.
Men i min värld - aldrig att man nekade ett "vanligt" barn på det här sättet.
Och nej jag tar det inte personligt, det är bara att jag lider med föräldrarna och flickan för att jag vet hur det är. Jag vet att dom är enormt sårade av detta och hur dom kämpar för att hitta ett sätt att förklara det hela för sin tjej, att nej, du får inte vara med, utan att hon ska känna i det minsta att det är henne det är fel på.
Och jag blir upprörd över den okunskap och fördomar som folk har visat i den här tråden. Man vet inget om varken livet för barn med funktionshinder eller det aktuella fallet, men ändå tar man sig tid att skriva och försvara ridskolan och säga att anmälan är patetiskt, att man ska vara tacksam för att det finns handikappridning öht, mm mm.
Och inställningen "oj då nu vet jag inget om det här fallet och vad som är sant o inte, men det är klart att vi ska alla kämpa för att ridsporten är en sport där alla känner sig välkomna" är det INGEN som har gett uttryck för.