Flicka hänvisad till handikappgrupp

(Kristianstadsbladet) Föräldrar till en funktionshindrad flicka har anmält en ridklubb i nordöstra Skåne till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Klubben hänvisade dottern till en speciell handikappgrupp. Dottern som är runt tio år...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Och jag tycker vi ska sluta hänga upp oss på orden psykiskt instabil, någon har förmodligen uttryckt sig fel. "Bångstyrig" är kanske rätt ord. Bångstyriga ponnysar finns det gott om.

Så uttalandet om psykiskt instabil ponny är en missuppfattning, men uttalandet från ordföranden om att andra barn kan bli rädda är korrekt och kränkande? Han sa i telefon något till föräldern som i sin tur sa något till en reporter som skrev ner sin version. Jag tror vi ska ta både det så och psykiskt instabil ponny med en nypa salt, tror inte du det?

Och nej, jag tror inte alls att föräldrarna är de som bäst kan bedömma detta. Hur många gånger han man inte sett föräldrar som tjatar om att barnet ska gå i en högre grupp när de inte är mogna. Ridläraren som har båda grupperna, vet vad som krävs, känner flickan och förhoppningsvis har en utbildning kan bäst bedömma detta. Vad har han/hon att förlora på att flytta upp flickan?

Så uttalandet om psykiskt instabil ponny är en missuppfattning, men uttalandet från ordföranden om att andra barn kan bli rädda är korrekt och kränkande? Han sa i telefon något till föräldern som i sin tur sa något till en reporter som skrev ner sin version. Jag tror vi ska ta både det så och psykiskt instabil ponny med en nypa salt, tror inte du det?

Och nej, jag tror inte alls att föräldrarna är de som bäst kan bedömma detta. Hur många gånger han man inte sett föräldrar som tjatar om att barnet ska gå i en högre grupp när de inte är mogna. Ridläraren som har båda grupperna, vet vad som krävs, känner flickan och förhoppningsvis har en utbildning kan bäst bedömma detta. Vad har han/hon att förlora på att flytta upp flickan?

Nej jag har inte sagt att det är en missuppfattning, läs mitt inlägg. Jag skrev att någon har "förmodligen uttryckt sig fel".

Exakt: vad har ridläraren att förlora på att flytta upp flickan och låta henne försöka?
Herregud det ramlar hela tiden in barn i ridskolor som inte kan någonting, det är ridskolans uppgift att utbilda dom. Eller ska alla gå i en handikappgrupp?

KL
Ridskolan har tydligen gjort bedömmningen att flickan passar bäst i en viss grupp. Där de har resurser att täcka speciella behov.

Hur mår flickan om hon får byta till annan grupp, kraven blir genast ett par snäpp svårare, tjejen får för höga krav osv?

Man får också inse att det faktiskt är viss skillnad på varför man rider...
I handikappgrupper kan finnas personer som inte rider så himla mycket för ridandets skull utan för motorisk träning osv.

Dessa barn rider oftast genom skola eller liknande på dagtid och är en form av sjukgymnastik. De ska då inte förväxlas med de som rider för endast höga nöjets skull på sin fritid. Byta grupp i sådant läge är alltså inte aktuellt utan då får man i så fall anmäla sig till ridgrupp på kvällstid och rida extra.

Lite svammligt, men summan av det hela är att man skiljer på sjukgymnastik och fritid helt enkelt.

Exakt. Och jag kan tänka mig att hennes föräldrar en gång i tiden fick henne att börja rida för den motoriska utvecklingens skull, precis som jag gjorde med min dotter.

Men nu vill inte den här flickan syssla med ridning som terapi längre, hon vill syssla med det som fritidsintresse eller rentav SPORT.

Och det får hon inte, pga att hon har en diagnos.

Eller sätter man alla barn som kommer som nybörjare i en handikappgrupp, pga att dom inte kan gasa-bromsa-styra en häst?

Jag ställer frågan bara.

Som jag skrev tidigare så vet v inte om flickan rider på sjukgymnastik elelr på fritid.

Kan vara en orsak till att hon inte kan flyttas. Om så är fallet kan hon kanske börja i vanlig grupp, men får bekosta det som fritidsaktivitet.

Ytterligare aspekter är att vi inte vet ridlärarens bedömmning. Föräldrar har ofta en förmåga att övervärdera sina barn. Hon kan inte styra?

Och för att svara på din fråga: Nej, man sätter inte alla nybörjare i handikappgrupp, men de som behöver särskillda resurser får plats där. Man kan inte heller byta sjukgymnastik mot fritid rakt av, vilket det verkas som de velat göra i detta fall.

Senast ändrad:

Det var det bedrövligaste jag läst på 4 år på Buke och det från en moderator också! Det skulle vara synd om barnen i den andra gruppen för att en flicka med Downs fanns bland dom??

För det första så är jag också en vanlig användare, när jag skriver i egenskap av moderator använder jag /ricca, moderator. Ska vi moderatorer inte få skriva nånting om våra egna åsikter? Som du också ser så har jag ändrat min post då jag såg att den kunde uppfattas som kränkande eller lätt kunde missuppfattas.

Du verkar ha missförstått mig och tagit det väldigt personligt då du själv är förälder till barn med downs. Att din flicka klarar sig fint i vanliga grupper är ju ingen garanti för att andra med downs också gör det. Det finns ju olika grader inom alla handikapp.

Givetvis menade jag inte att det skulle vara synd om de andra för att flickan har just downs utan enbart pga hennes nuvarande kunskaper i ridning. Tre terminer och kan inte styra själv säger ju allt om att hon behöver hjälp? Denna hjälpen kan hon inte få i en grupp där de andra redan kan mer och ska sikta på andra saker i ridningen.

Jag har aldrig ridit på ridskola men jag antar att man siktar på att de i gruppen ska vara på ungefär samma nivå för att få ut så mycket som möjligt av lektionerna. Om flickan nu inte klarar av att styra hästen kan man ju inte sätta henne i en grupp för dem som redan kan styra bra och siktar på mer finslipning, galopp, rida lätt, sitta ner... vad det nu kan vara. Det är dåligt både för flickan och de andra om hon hamnar i en grupp där de är mycket längre fram i ridningen än vad hon klarar av. Det gäller alla oavsett diagnos eller inte.

Att skrika diskriminering bara för att diagnos inblandad känns lite overkill. Varför inte bara inse att hon helt enkelt inte kan och behöver hjälp?

*KL på mig själv*

Jag inser att det finns ett helt sammanhang bakom detta som ni som inte har barn med funktionshinder helt enkelt inte känner till. I det sammanhanget ingår att man ska lyssna på föräldrarna. Om tjejen fick prova den andra gruppen och det blir bara pannkaka, ja men då så, men då har hon fått prova.

Men det kanske skulle gå superbra och hon överraskade alla?

Jag ska bara säga ang detta att har man ett barn med Downs syndrom så konfronteras man från första ögonblick med "experter" som talar om vad dessa barn kan/inte kan/inte kommer att kunna mm. Tittar man tillbaka i historien ser man att experternas råd har varierat och har för det mesta varit ren goja.

Hade vi lyssnat på "dom som vet" hade jag t ex aldrig pratat engelska med min flicka (jag har engelska som modersmål) för att det skulle aldrig gå förstår du och det antyds underförstått att man är en föräldrar som förnekar barnets handikapp.
Min dotter är numera så gott som tvåspråkig.

Man ska lyssna på föräldrarna.

Och man ska låta barn tänja sina gränser, funktionshindrade eller ej.

Och om det INTE går superbra?

Både flickan och någon annan i gruppen kanske skadas? Ridskolan måste se till säkerheten också. För alla!

I handikappgrupperna används hästar och ponnyer lämpade för ändamålet. De tål att se rullstolar, höra tjoanden, bryr sig inte om spasmer och liknande.
Oftast är det också mindre antal elever och många kan få rida med ledare för att det ska vara extra tryggt. En del har tandemryttare, två eller tre ledare osv.

Om inte föräldrarna är hästkunniga, varför ska man lyssna på dem i ett sådant här fall? De känner sitt barn, men inte alla andra och inte hästarna/ponnyerna?

Alla barn är olika oavsett handikapp eller ej, men nog vill vi alla deras bästa oavsett?

Senast ändrad:

Har de? Jag uppfattar det som att hon rider på sin fritid i en handikappgrupp, alltså en ridgrupp för handikappade som inte har något med sjukgymnastik att göra.

På min klubb har vi både ridning som terapi/sjukgymnastik men de är helt separerade från den vanliga handikappridningen. Vi har i själva flyttat ett par ryttare från handikappridningen till vanliga grupper då de vill utvecklas mer än vad de kan i den gamla gruppen.

Jag tycker precis som Tussinussen att det knappast skadar att pröva. Dessutom tycker jag det verkar vara underligt att de inte lyckats lära barnet att styra efter 3 terminer(jag pratar alltså bara om att styra, inte rida utan ledare)..

För det första så är jag också en vanlig användare, när jag skriver i egenskap av moderator använder jag /ricca, moderator. Ska vi moderatorer inte få skriva nånting om våra egna åsikter? Som du också ser så har jag ändrat min post då jag såg att den kunde uppfattas som kränkande eller lätt kunde missuppfattas.

Du verkar ha missförstått mig och tagit det väldigt personligt då du själv är förälder till barn med downs. Att din flicka klarar sig fint i vanliga grupper är ju ingen garanti för att andra med downs också gör det. Det finns ju olika grader inom alla handikapp.

Givetvis menade jag inte att det skulle vara synd om de andra för att flickan har just downs utan enbart pga hennes nuvarande kunskaper i ridning. Tre terminer och kan inte styra själv säger ju allt om att hon behöver hjälp? Denna hjälpen kan hon inte få i en grupp där de andra redan kan mer och ska sikta på andra saker i ridningen.

Jag har aldrig ridit på ridskola men jag antar att man siktar på att de i gruppen ska vara på ungefär samma nivå för att få ut så mycket som möjligt av lektionerna. Om flickan nu inte klarar av att styra hästen kan man ju inte sätta henne i en grupp för dem som redan kan styra bra och siktar på mer finslipning, galopp, rida lätt, sitta ner... vad det nu kan vara. Det är dåligt både för flickan och de andra om hon hamnar i en grupp där de är mycket längre fram i ridningen än vad hon klarar av. Det gäller alla oavsett diagnos eller inte.

Att skrika diskriminering bara för att diagnos inblandad känns lite overkill. Varför inte bara inse att hon helt enkelt inte kan och behöver hjälp?

Jag kanske är lite dum men jag förväntar mig en högre standard av moderatorerna. Att ni ska bidra genom egna inlägg till att hålla nivån uppe. Det tyckte jag inte att ditt inlägg gjorde.

Och ja jag kan alla dom argument som du skriver. Men faktum är att dom ger inte flickan en chans. Det kan inte rimligen vara så att hon kan mindre än vilket barn som helst som är nybörjare. Och hänger hon inte med i utvecklingen i gruppen får hon väl byta ner sig till en ny nybörjargrupp. Men hon får inte chansen. För att hon har en diagnos. Eller inte? Det är et som DO ska pröva.

Men i min värld - aldrig att man nekade ett "vanligt" barn på det här sättet.

Och nej jag tar det inte personligt, det är bara att jag lider med föräldrarna och flickan för att jag vet hur det är. Jag vet att dom är enormt sårade av detta och hur dom kämpar för att hitta ett sätt att förklara det hela för sin tjej, att nej, du får inte vara med, utan att hon ska känna i det minsta att det är henne det är fel på.

Och jag blir upprörd över den okunskap och fördomar som folk har visat i den här tråden. Man vet inget om varken livet för barn med funktionshinder eller det aktuella fallet, men ändå tar man sig tid att skriva och försvara ridskolan och säga att anmälan är patetiskt, att man ska vara tacksam för att det finns handikappridning öht, mm mm.

Och inställningen "oj då nu vet jag inget om det här fallet och vad som är sant o inte, men det är klart att vi ska alla kämpa för att ridsporten är en sport där alla känner sig välkomna" är det INGEN som har gett uttryck för.

Exakt: vad har ridläraren att förlora på att flytta upp flickan och låta henne försöka?
Herregud det ramlar hela tiden in barn i ridskolor som inte kan någonting, det är ridskolans uppgift att utbilda dom. Eller ska alla gå i en handikappgrupp?

Precis. Och därför tror jag knappast hon/han skulle hålla tillbaka flickan om hon inte ansåg det vara det bästa för henne.

Jag tycker du generalliserar väldigt när du pratar om handikappridning och downs. Du har en flicka som klarar massor och som uppenbarligen har en "mild" variant av downs, om jag får uttrycka mig lite slarvigt. Jag har jobbat med människor med psykiska funktionshinder och bl.a. varit med på handikappridning och det är att brett spektra av funktionshinder.
Ang det där med att skrämma andra och säkerhet så kan jag nämna ett barn jag sett som när han/hon blev glad alt rädd skrek mkt högt. Jag lovar att alla hästar knappast hade fungerat i den grupp detta barn red. Så oavsett detta barns förmåga att klara sin egen ponny kunde hon/han inte rida i en vanlig ridgrupp. Ett funktionshinder visar alltså sig på olika sätt är vad jag vill ha sagt med exemplet.

Vi vet faktiskt inte hur pass funktionshindrad denna flicka är. Vi vet att efter tre terminer på ridskola kan hon inte styra sin häst. I en nybörjargrupp lär de sin snabbt styra och stanna, sen går man vidare och förutsätter att var och en kan styra och stanna sin häst, annars är det svårt att rida i grupp pga säkerheten. Tydligen bedömmer ridläraren inte att hon kommer att klara att hänga med i gruppen. Hur skoj kommer det att bli för flickan?

Ang andra barn som inte klarar grunderna så är de knappast kvar speciellt länge på ridskolan, de tröttnar snabbt på en sport där de vanligtvis pga bristande intresse inte kan hänga med.

Och om det INTE går superbra?

Både flickan och någon annan i gruppen kanske skadas? Ridskolan måste se till säkerheten också. För alla!

I handikappgrupperna används hästar och ponnyer lämpade för ändamålet. De tål att se rullstolar, höra tjoanden, bryr sig inte om spasmer och liknande.
Oftast är det också mindre antal elever och många kan få rida med ledare för att det ska vara extra tryggt. En del har tandemryttare, två eller tre ledare osv.

Om inte föräldrarna är hästkunniga, varför ska man lyssna på dem i ett sådant här fall? De känner sitt barn, men inte alla andra och inte hästarna/ponnyerna?

Alla barn är olika oavsett handikapp eller ej, men nog vill vi alla deras bästa oavsett?

1) och om det INTE går superbra för ett vanligt barn som börjar i en nybörjargrupp? Skulle rädslan för att det inte skulle bra vara ett skäl att låta bli att börja?

2) det kan knappast finnas ridskolor som har råd att ha ett gäng hästar som sysslar enbart med handikappridning. Man använder väl sina lugnaste, tryggaste hästar? Som annars går vanliga lektioner?

Återigen - det är INGET i något som någon av er skriver som inte kunde appliceras på ett barn utan funktionshinder. Det är fascinerande att ni inte själva ser det.

Jag VET inte hurvida hon rider som träning eller fritid.

Men OM det är så att det är ridning som sjukgymnastik, KAN det vara (byråkratiskt) svårt att rakt av byta grupp.

Men som vanligt har ju ingen av oss alla bakgrundsfakta utan bara en artikel att utgå efter.

Vi vet faktiskt inte hur pass funktionshindrad denna flicka är. Vi vet att efter tre terminer på ridskola kan hon inte styra sin häst. I en nybörjargrupp lär de sin snabbt styra och stanna, sen går man vidare och förutsätter att var och en kan styra och stanna sin häst, annars är det svårt att rida i grupp pga säkerheten. Tydligen bedömmer ridläraren inte att hon kommer att klara att hänga med i gruppen. Hur skoj kommer det att bli för flickan?

Ang andra barn som inte klarar grunderna så är de knappast kvar speciellt länge på ridskolan, de tröttnar snabbt på en sport där de vanligtvis pga bristande intresse inte kan hänga med.

Och du tror inte att den här tjejen skulle göra det?

Hon har ju tydligen tröttnat på handikappridningen och vill utvecklas.

Varför tror du att det är så annorlunda?

Personligen har jag inte träffat på något icke handikappat barn som inte kan styra hästen efter 3 terminer. Nu har jag för all del inte sett varken nivån på lektionen eller barnet i fråga men om hon inte klarar av att följa övriga gruppens tempo så fungerar det helt enkelt inte. Det är inte rättvist mot övriga i gruppen om ridinstruktören får mindre tid med dem för att en elev behöver oproportionellt mycket hjälp hela tiden.

Hade det tvärt om (eller det är så och artikelförfattaren fått det om bakfoten) varit så att barnet börjar bli för duktig för sin handikapp grupp och behöver mer utmaningar så hade jag förstått det.

Men faktum är att dom ger inte flickan en chans. Det kan inte rimligen vara så att hon kan mindre än vilket barn som helst som är nybörjare. Och hänger hon inte med i utvecklingen i gruppen får hon väl byta ner sig till en ny nybörjargrupp. Men hon får inte chansen. För att hon har en diagnos. Eller inte? Det är et som DO ska pröva.

Men i min värld - aldrig att man nekade ett "vanligt" barn på det här sättet.

Men det har hon visst fått. Hon rider ju i en grupp på ridskolan. Att inte få en chans är att inte komma in och få en bedömmning.

Många ridskolor har ridlekis alt knatteridning där många barn börjar. Först när de har den mognad som behövs för att tex styra själv får de flytta upp i nybörjargrupperna.

Då kan jag å andra sidan tycka att det är facinerande att du verkar tro att alla med Downs är som din dotter.

Alla barn är unika!

Och du tror inte att den här tjejen skulle göra det?

Jag tror ingenting för jag vet inte tillräckligt mycket om flickan.

Men hennes ridlärare, som är den som har ansvar för hennes ridning, bedömmer att hon inte klarar av en nybörjargrupp.

Jag struntar fullständigt i varför ett barn inte klarar av att rida i en viss grupp. Om det är pga funktionshinder, bristande intresse, okoncentration, rädsla osv. Men det finns många grupper på olika nivåer och man utvecklas faktiskt bäst i en grupp på rätt nivå. Oavsett om det gäller denna flickan som vill från handikappridningen eller en annan flicka som vill börja i avancerad hoppgrupp eller vad det än må vara.

Sen gör ridlärare naturligtvis fel, men en som har hand om handikappridning har oftast ett större engagemang och mer utbildning än ordinarie ridlärare. Samt ett större ansvar.

Men det har hon visst fått. Hon rider ju i en grupp på ridskolan. Att inte få en chans är att inte komma in och få en bedömmning.

Många ridskolor har ridlekis alt knatteridning där många barn börjar. Först när de har den mognad som behövs för att tex styra själv får de flytta upp i nybörjargrupperna.

Nej hon har inte fått en chans att vara med i en vanlig grupp.

Då kan jag å andra sidan tycka att det är facinerande att du verkar tro att alla med Downs är som din dotter.

Alla barn är unika!

Det tror jag inte alls. Däremot vet jag, eftersom jag har satt mig in i det, att det finns en lång, lång, lång historik av att dessa barn har underskattats och man har låtit bli att ge dom chansen att lära dom saker för att man har utgått ifrån att dom inte fixar det.

Min devis är "låt dom prova" och det gäller min dotter och även min son som inte har ett funktionshinder.

Personligen har jag inte träffat på något icke handikappat barn som inte kan styra hästen efter 3 terminer. Nu har jag för all del inte sett varken nivån på lektionen eller barnet i fråga men om hon inte klarar av att följa övriga gruppens tempo så fungerar det helt enkelt inte. Det är inte rättvist mot övriga i gruppen om ridinstruktören får mindre tid med dem för att en elev behöver oproportionellt mycket hjälp hela tiden.

Hade det tvärt om (eller det är så och artikelförfattaren fått det om bakfoten) varit så att barnet börjar bli för duktig för sin handikapp grupp och behöver mer utmaningar så hade jag förstått det.

Jag har utgått ifrån att det är som du skriver sist, att hon har blivit för duktig för sin grupp. Föräldrarnas reaktion tyder på det.

Det är ingen som skickar in en DO anmälan för att dom mår bra av det.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 421
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En välkänd ridtränare i Skåne anklagas nu för att ha sexuellt utnyttjat sina elever. I SVT:s program Dold berättar tio flickor om hur de...
Svar
0
· Visningar
817
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter De har önskat, drömt, längtat och tjatat – i mer än tio år. Men nu har – "äntligen" – bygget av ett nytt ridhus i Mockfjärd inletts. –...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025