Flicka hänvisad till handikappgrupp

(Kristianstadsbladet) Föräldrar till en funktionshindrad flicka har anmält en ridklubb i nordöstra Skåne till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Klubben hänvisade dottern till en speciell handikappgrupp. Dottern som är runt tio år...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Flicka hänvisad till handikappgrupp

Visst ska barn få pröva sina vingar. Dock inte på bekostnad av sin egen eller andras säkerhet och mående.

Jobbar själv delvis på särskola så jag är väl medveten om att barn med samma diagnos fungerar olika.

Självklart finns det ett spännvid. Men jag hajade till vid detta:

"Hon imiterar gärna andra barn och behöver det för att lära nya saker snabbare."

Precis som min flicka. Har tjejen förmåga att efterapa dom andra kommer hon att utvecklas i sin ridning.

Det är trots allt föräldrarna som känner henne bäst.

Och jag tycker vi ska sluta hänga upp oss på orden psykiskt instabil, någon har förmodligen uttryckt sig fel. "Bångstyrig" är kanske rätt ord. Bångstyriga ponnysar finns det gott om.

Ni borde snarare bli upprörda över de argument som ridskolan har använt sig av, de är kränkande.

Och bara för att flickan inte är kapabel till att styra hästen efter tre år ska den kallas bångstyrig/psykiskt instabil? Måste ju vara en konstig ridskola som låter en häst som "ingen" kan styra vara kvar i verksamheten.

Om du läser artikeln en gång till så kanske även du ser att det flickans föräldrar som uttalat dessa ord om hästen hon rider, inte något som journalisten har hittat på. Tror nog att vem som helst annars med tre år på ridskola och som inte har ett handicap motsvarande den aktuella flickan, vare sig man är blind, förlamad eller Downs, klarar av den hästen utan större problem.

Det är bara att inse att ridlärarens fagmessiga bedömning måste väga tyngre en föräldrarnas okunnighet rörande hästar och ridning, även om de vill sitt barns bästa.

Och du tror inte att den här tjejen skulle göra det?

Hon har ju tydligen tröttnat på handikappridningen och vill utvecklas.

Varför tror du att det är så annorlunda?

Dags att föräldrarna kostar på barnet ett par privatlektioner (precis som en förälder som har ett barn som trillat av och blivit skrämd kan behöva eller om man varit sjuk och kommit efter men vill rida med kompisarna), lär sig barnet att rida utan ledare och kan starta och stoppa samt rent psykiskt klarar att följa en grupplektion så finns det inget hinder att byta grupp längre. Ett barn som har speciella behov har mycket nytta av att vara lite duktigare än alla andra från början.

Det får inte alla andra heller. Går man i knatteridning och vill flytta till nybörjargrupp bedömmer ridläraren om man är redo. Går man i nybörjargrupp och vill flytta till dressyrgrupp ska ridläraren bedömma om man är mogen osv. Man bedöms på den nivå man är.

Dags att föräldrarna kostar på barnet ett par privatlektioner (precis som en förälder som har ett barn som trillat av och blivit skrämd kan behöva eller om man varit sjuk och kommit efter men vill rida med kompisarna), lär sig barnet att rida utan ledare och kan starta och stoppa samt rent psykiskt klarar att följa en grupplektion så finns det inget hinder att byta grupp längre. Ett barn som har speciella behov har mycket nytta av att vara lite duktigare än alla andra från början.

Attans bra förslag.

Visst är det så och en bra ridskola skulle ha föreslagit det.

När jag diskuterade min dotters ridning med ridskolechefen handlade det om att hitta vägar framåt för min dotter, med öppet sinne. Det känns att det skulle ha behövts lite mer av det i det här fallet.

Jag har utgått ifrån att det är som du skriver sist, att hon har blivit för duktig för sin grupp. Föräldrarnas reaktion tyder på det.

Det är ingen som skickar in en DO anmälan för att dom mår bra av det.

Men om nu flickan inte kan styra hästen efter 3 terminer då måste nivån på handikappgruppen vara bottenlåg rent ridmässigt. Nu kan handikappridning vara allt ifrån att behöva lite extra stöd till att ha inte kunna sitta upprätt i sadeln utan massiv hjälp om ens då. Det kanske är så att flickan är för frisk för sin grupp men för "dålig" för en vanlig grupp. Har man många handikappade ryttare så kanske det kan behövas struktureras om så barnet får mer jämbördiga ridkamrater.

Ridskolans reaktion tyder på inte på att barnet är för duktigt för sin grupp.

Det finns folk till allt och det kan finnas en del som skickar DO anmälan av det skäl du nämner också.

Och bara för att flickan inte är kapabel till att styra hästen efter tre år ska den kallas bångstyrig/psykiskt instabil? Måste ju vara en konstig ridskola som låter en häst som "ingen" kan styra vara kvar i verksamheten.

Om du läser artikeln en gång till så kanske även du ser att det flickans föräldrar som uttalat dessa ord om hästen hon rider, inte något som journalisten har hittat på. Tror nog att vem som helst annars med tre år på ridskola och som inte har ett handicap motsvarande den aktuella flickan, vare sig man är blind, förlamad eller Downs, klarar av den hästen utan större problem.

Det är bara att inse att ridlärarens fagmessiga bedömning måste väga tyngre en föräldrarnas okunnighet rörande hästar och ridning, även om de vill sitt barns bästa.

Men snälla du

Jag tycker inte heller att det är ett vettigt sätt att beskriva en häst. Det som jag vänt mig emot är att många i den här tråden verkar ha tagit dom 2 orden som intäkt för att misstro allt som föräldrarna säger och avvisa deras anmälan som trams.

Betr ridlärarens fackmässiga kompetens, jag vidhåller, det är många i denna värld som gör, och har gjort,"fackmässiga" bedömningar av barn med funktionshinder (inte bara barn med DS) som visat sig vara fullkomligt åt skogen.

Det enda man kan göra är testa och se vad som går.

Den devisen har funkat utmärkt för oss ända sen min dotter föddes.

Och du tror inte att den här tjejen skulle göra det?

Hon har ju tydligen tröttnat på handikappridningen och vill utvecklas.

Varför tror du att det är så annorlunda?

Åter igen, om du läser artikeln ordentligt, så står det inget att läsa om vad flickan vill med sin ridning, utan det är enbart föräldrarna som tycker till om svårare grupp.

Men om nu flickan inte kan styra hästen efter 3 terminer då måste nivån på handikappgruppen vara bottenlåg rent ridmässigt. Nu kan handikappridning vara allt ifrån att behöva lite extra stöd till att ha inte kunna sitta upprätt i sadeln utan massiv hjälp om ens då. Det kanske är så att flickan är för frisk för sin grupp men för "dålig" för en vanlig grupp. Har man många handikappade ryttare så kanske det kan behövas struktureras om så barnet får mer jämbördiga ridkamrater.

Ridskolans reaktion tyder på inte på att barnet är för duktigt för sin grupp.

Det finns folk till allt och det kan finnas en del som skickar DO anmälan av det skäl du nämner också.

Visst kan det vara så även om jag tvivlar på det. Men vi som sitter här på Buke vet inte. Så det finns ingen anledning att genast börja försvara ridskolan och utgå ifrån att föräldrarna är tramsiga (nu menar jag inte dig utan en del tidigare inlägg i tråden).

Betr ridlärarens fackmässiga kompetens, jag vidhåller, det är många i denna värld som gör, och har gjort,"fackmässiga" bedömningar av barn med funktionshinder (inte bara barn med DS) som visat sig vara fullkomligt åt skogen.

Men en utbildad ridlärare som arbetat med flickan tre terminer borde väl ändå vara bättre på att bedömma hennes ridkompetens bättre än vad du och jag och alla andra i tråden är.

Det enda man kan göra är testa och se vad som går.

Den devisen har funkat utmärkt för oss ända sen min dotter föddes.

Inte om det är på bekostnad av flickans självförtroende eller gruppens utveckling och säkerhet.

Åter igen, om du läser artikeln ordentligt, så står det inget att läsa om vad flickan vill med sin ridning, utan det är enbart föräldrarna som tycker till om svårare grupp.

Exakt. Och som jag skrev tidigare. frågan är ju om flickan rider som motorisk träning eller som sport. lektionerna/träningen skiljer sig ganska markant.

Det som jag vänt mig emot är att många i den här tråden verkar ha tagit dom 2 orden som intäkt för att misstro allt som föräldrarna säger och avvisa deras anmälan som trams.

Men vad ska vi göra då? diskuterar man en artikel så kan man göra det på 2 vis, antingen köper man det som står där rakt av och diskuterar utifrån de förutsättningarna eller så kan man börja dissekera artikeln och ifrågasätta innehållet.

Jag kan inte se något fel i att diskutera utifrån vad som verkligen står i artikeln, börjar man läsa in en massa mellan raderna så läser vi in lite olika och då blir det en dispyt om vem som har tolkningsföreträde för sitt "läsa mellan raderna."

Men vad ska vi göra då? diskuterar man en artikel så kan man göra det på 2 vis, antingen köper man det som står där rakt av och diskuterar utifrån de förutsättningarna eller så kan man börja dissekera artikeln och ifrågasätta innehållet.

Jag kan inte se något fel i att diskutera utifrån vad som verkligen står i artikeln, börjar man läsa in en massa mellan raderna så läser vi in lite olika och då blir det en dispyt om vem som har tolkningsföreträde för sitt "läsa mellan raderna."

Man kan läsa allting och försöka ha en balanserad uppfattning?

Jag blev mer upprörd över att läsa dom första inläggen i tråden än vad jag blev över själva artikeln. Jag läste artikeln och tänkte mest "oj då, ja vi får se vad DO kommer fram till då" och sen kom jag till tråden och det var en massa va! kalla en häst för psykiskt instabil! korkade föräldrar mm mm.

Visst kan det vara så även om jag tvivlar på det. Men vi som sitter här på Buke vet inte. Så det finns ingen anledning att genast börja försvara ridskolan och utgå ifrån att föräldrarna är tramsiga (nu menar jag inte dig utan en del tidigare inlägg i tråden).

Men det finns heller ingen anledning att genast försvara föräldrarna och tycka ridskolan är tramsig.

Vi är inte lika involverade känslomässigt som dig. Jag gissar att du överför allt på din och ditt barns situation. Det kan vara så att det är likartat men också att det skiljer sig ordentligt. Vi vet inte och alla bildar sig sin egen uppfattning.

Vad jag sett när någon i gruppen inte har samma förutsättningar som övriga är att den antingen blir ignorerad eller får oproportionellt med tid. Jag tycker både och är fel.

Man kan läsa allting och försöka ha en balanserad uppfattning?

Jag blev mer upprörd över att läsa dom första inläggen i tråden än vad jag blev över själva artikeln. Jag läste artikeln och tänkte mest "oj då, ja vi får se vad DO kommer fram till då" och sen kom jag till tråden och det var en massa va! kalla en häst för psykiskt instabil! korkade föräldrar mm mm.

Visst kan man det, men nu har vi två ytterligheter representerade, din och de som anser ridskolan gjort rätt. Du är inte särskilt nyanserad själv i mina ögon.

Som fd handikappinstruktör så tycker jag att det är sorgligt att läsa sådant här. Handikappridningen ska anpassas efter eleverna och kan man inte det så ja, då är man faktiskt en dålig instruktör. Givetvis är det svårt när man har totalförlamade Lisa som inte kan sitta själv och som är blind ihop med lilla Lotta som har höftledsluxation men är fullt kapabel att lära sig rida ganska bra men då får man ju ta till fantasin så att båda får en bra upplevelse. För endel är det självklart att lilla Lotta snarast ska flyttas till en vanlig nybörjargrupp men hur roligt är det för henne att föralltid stanna i nybörjargruppen? Hon kan inte lära sig rida lätt för då åker höfterna ur led. Vad hon däremot behöver är en grupp som passar henne. Hon behöver lära sig rida på ett sätt som passar just hennes handikapp. Då kan hon komma långt och kan tävla om hon vill det i handikapptävlingar. Jag tror ju att hon mår mycket bättre om hon får rida på sina villkor än om hon hela tiden måste få kastat i ansiktet att hon inte kan flytta med sina kompisar den här gången heller för att hon inte klarar av att rida på det sätt de kan.

Jag tror att ridskolan helt enkelt behöver ha två handikappgrupper. En för dem som faktiskt kan lära sig rida på sina villkor och en grupp för dem som rider för att det gör så gott i både själ och kropp.

Men om du tar ett steg ifrån att jämföra med din flicka och att ta för givet att flickan diskrimineras.

Tror du att en elev som efter tre terminer inte kan styra sin ponny kommer att kunna hänga med i en grupp som på en termin ska styra, stanna rida lätt, trava över bommar och göra diverse balansövningar på skrittande ponny?

Jag hade svarat nej oavsett varför det är så.

Varför och hur kan ridskolan hjälpa henne är följdfrågor.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 421
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En välkänd ridtränare i Skåne anklagas nu för att ha sexuellt utnyttjat sina elever. I SVT:s program Dold berättar tio flickor om hur de...
Svar
0
· Visningar
817
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter De har önskat, drömt, längtat och tjatat – i mer än tio år. Men nu har – "äntligen" – bygget av ett nytt ridhus i Mockfjärd inletts. –...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025