"flippad" Schäfer!

Dottla

Trådstartare
Hej och hå! Behöver råd! Min schäfer tik har "flippat ur"!

Jag har två hundar, en mellanstor kastrerad blandras hane 9 år och en steriliserad schäfertik 3år.

För ca sex månader sedan flyttade jag tillbaka till Sverige efter att ha bott tio år utomlands så båda hundarna är födda i Italien. Det blev ju en stor omställning för dom. Men allt verkade gå bra tills för ca två månader sedan.

Min tik har börjat göra utfall mot människor, skäller och reser ragg ( har dock aldrig bitit någon, men det kanske är en tids fråga?), tog genast kontakt med en instruktör som jag nu regelbundet går hos, problemet är att hon sköter sej när han är med och gör aldrig något då, när jag sedan är ensam med henne gör hon utfall.

Problem två: Hon har börjat ge sej på den äldre hunden, kastar sej över honom så jag måste sära på dem, blev en gång själv biten i handen när jag särade dom.

Problem tre: Hon har börjat skälla när dom är ensamma hemma! Som sagt, dessa problem började för ca två månader sedan, vad göra?

Kan någon hjälpa mej? Kan tillägga att hundarna väldigt sällan är ensamma, har dom med på jobbet; men i bland måste man ju handla och gå till tandläkaren och så! Enligt grannarna skäller hon hela tiden när jag inte är hemma, detta har som sagt ej skett innan. Tacksam för all hjälp och alla råd!
 
Sv: "flippad" Schäfer!

Vissa hundar som har ont kan visa detta genom en personlighetsförändring. Att dom blir arga och allmännt oigenkänliga. Sen behöver det inte bara vara att dom har ont, kan vara något annat som är fel som dom försöker visa men kan inte säga vad.
 
Sv: "flippad" Schäfer!

Jaha, så om jag tar henne till veterinären, vad ska jag be om? hälso undersökning? röntka? Har precis känt igenom hela kroppen utan att hon reagerar, men det kan kanske vara något invändigt, fast hon äter och dricker som vanligt...Jag får väl börja med det och se vart det leder! tack för att ni engagerade er:bow:!
 
Sv: "flippad" Schäfer!

Jag hade ringt och pratat med veterinären och förklarat mitt problem och rådfrågat denna vad han/hon tycker. Oftast gör dom en hälsoundersökning med blodprov och kanske även röntgen för att kunna utesluta skador på skelettet.
 
Sv: "flippad" Schäfer!

eller helt enkelt ge smärtstillande för att se vad som händer. det gjorde jag med min (fast det blev ingen skillnad på beteendet).

TS: har det hänt något i er vardag, har ni kanske mindre tid för hunden efter flytten? vad får hunden för mental och kroppslig stimulans (träning, motion)?
 
Sv: "flippad" Schäfer!

O dessa problem tar du tag i först idag?

Vad har du gjort för o försöka ändra henne då?
 
Sv: "flippad" Schäfer!

Min tik har börjat göra utfall mot människor, skäller och reser ragg ( har dock aldrig bitit någon, men det kanske är en tids fråga?), tog genast kontakt med en instruktör som jag nu regelbundet går hos, problemet är att hon sköter sej när han är med och gör aldrig något då, när jag sedan är ensam med henne gör hon utfall.

O dessa problem tar du tag i först idag?

Vad har du gjort för o försöka ändra henne då?

..........
 
Sv: "flippad" Schäfer!

Sen är det väl bara meningen att en instruktör ska instruera hur du ska sen ska göra i hemma miljön inte gå o ta bort problemen hos.

problem är ju väck med henne ja då skulle jag lägga ihop 1+1 o inse ahh problemen kanske har med mig o göra efter som i dom situationerna är hunden trygg nog o inte behöver göra utfall mot allt o alla o fjanta runt.

Sen sätta sig ner o fundera hur gör jag vid möten utan instruktören ex blir jag stel, drar jag in kopplet o får det spänt för jag vet utfall kommer eller blir jag allmänt nervös.

För med en instruktör så blir situationen helt annorlunda du behöver inte bli nervös där för det är kontrollerad situation.

Så be han tala om vad du ska göra när du är hemma själv med hunden hur du ska agera först när du ser hunden när ni möter den o sen efter hur du avslutar det,

Jag har hjälpt flera här på buke som ex även andra hemma med exakt såna här problem o det är så enkelt o se var problemen ligger i när man kommer o få se det live.
 
Sv: "flippad" Schäfer!

Hej alla och tack för alla råd! Svar till Piru och Cillamuffins!

Anledningen till att jag inte tagit tag i det först nu är för att det kommit bitvis, så jag har inte reagerat så snabt, tänkte först att det kanske var en "fas" som skulle gå över..

Med utfallen tog jag tag i det direkt, men problemet är troligtvis att jag blir för osäker när jag är själv, men som jag sa tidigare: hon har ej uppvisat sådana tendenser tidigare!

Efter utfallen kom attackerna på den äldre hunden, dom sker inte ofta men när det händer så är hon riktigt otäck och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Sist tillkom även skällandet, samma där hon har ej gjort så tidigare! Hon är ju tre år och jag har haft henne sedan hon var valp.

Det enda jag kan komma på som har förändrats är att dom har varit med om en stor omställning med flytten, men det var ju sex månader sedan.

Åter igen tack så hemskt mycket till alla:)!
 
Sv: "flippad" Schäfer!

Jag tycker definitivt att du ska låta en veterinär undersöka henne, och dessutom att du gör en lista med allt som förändrats i samband med flytten alternativt strax innan första tecknen på förändring.

Tex, klimatförändringen (ganska stor mellan Italien och Sverige) kanske gör att hon känner smärta hon inte känt förut.

Hundmat, är det samma fabrikat? Om ja, är det tillverkat i olika länder? (Sammansättningen kan se olika ut från land till land trots samma märke)

Har dagliga rutiner förändrats, dvs tider för mat och rastnig, och är det lika långa sträckor. Skillnader på motstånd (mer backar/trappor)

Har din livssituation förändrats?(separerat från/tillkommit ny partner) Känner hon att hon behöver skydda/ta hand om dej.

Hur mår du? Känner hon att du kanske är svagare än förut, och inte kan lita på att du fixar ta hand om flocken?

Ställ så många frågor till dej själv du kan komma på, och se vad som förändrats för henne, så kanske du kan ringa in vad problemet är, om det är fysiskt eller psykiskt. På så sätt kan man ta itu med grunden till problemet och inte behandla symtomen (för de lär bli fler och fler)
 
Sv: "flippad" Schäfer!

Jag har aldrig hört om en hund som börjar göra utfall och flyga på annan hund pga annan hundmat, men det är jag det :cool:

Till ts: Jag tror verkligen att du är inne på rätt linje när du skriver om din egen osäkerhet. Om du fortsätter arbeta ihop med instruktören och får mer hjälp med hur du ska hantera problemen även när du är ensam med hunden, så är du nog en bra bit på väg i alla fall.
 
Sv: "flippad" Schäfer!

Jag har aldrig hört om en hund som börjar göra utfall och flyga på annan hund pga annan hundmat, men det är jag det.
Tål hon inte maten, kan det skapa obehag och smärtor från mag/tarm kanalen, det kan också ge stelhet och smärtor i leder, och smärta kan trigga utfall.
 
Sv: "flippad" Schäfer!

Det där känns dock ganska långsökt. Det är i så fall något jag skulle börja fundera på först om verkligen inget annat gett resultat.

Då vore det också mindre troligt att saker och ting skulle fungera när de är med instruktören, men inte när de är själva. Speciellt som Ts skrivit om sin osäkerhet i de uppkomna situationerna.
 
Sv: "flippad" Schäfer!

Oj, ja när jag läste ditt inlägg så är det ju faktiskt så att MIN livssituation har ändrats ganska mycket....
Men vad kan jag göra och varför tror ni att hon har börjat attackera den äldre hunden? Och skällandet?
Tror ni det löser sej av sej själv om jag lyckas ta komando över flocken igen? Den största anledningen (tror jag) till att jag blir så osäker, vilket försvårar antar jag, är för att hon ej varit så här innan och jag är rädd att jag förvärrar det genom att handla fel när situationerna uppstår!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
900
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
789
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 885
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
771
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp