Bukefalos 28 år!

Flockbunden och noll människokontakt

Sparrisen123

Trådstartare
En ponny jag för tillfället har hand om och ska träna ger mig grått hår...
Hon är extremt flockbunden, så så fort hon är ensam i stallet, på ridbanan eller i skogen dansar hon runt, gnäggar, försöker dra till hagen etc. Hon har aldrig heller fått någon grunduppfostran och vet inte att människor ska respekteras. Hon går rakt in i en, söker aldrig kontakt (eller jo, i hagen när hon är med flocken) och går liksom inte att kommunicera med.
Eftersom hon är så här har jag inte ens kommit upp i sadeln än, då jag vill ha henne lugn från marken och i all hantering först och främst.
Det är en jättefin ponny med mycket kapacitet, så det vore jättetråkigt om det aldrig för komma fram :(
Min egen ponny är också ganska flockbunden, och väldigt kaxig, men där räcker det med en fast hand och enstaka tillsägelse. Det räcker inte på den här lilla fröken...
Tips på hur man får lite ordning på henne och slipper ständigt bråk?
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Tid i hagen , mera tid och ännu mera tid och tålamod. Då kanske det går.
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Jag skulle börja med att ta in henne i stället korta stunder, ge lite mat och sen ut igen. Flera gånger om dagen. Sen lär du henne en rutin hon kan vara trygg i. T ex att nu går in, borstar, tar på utrustning och går en liten promenad, samma väg med samma krav. Sen bygger du på steg för steg.
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Tack för tipset. Det är ungefär så jag gör nu, men helt utan framsteg än så länge.
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Ja, håller med, det tar tid!
Ofta har vi för bråttom med våra hästar. Nu menar jag inte att du har bråttom, men som människa vill man gärna att saker ska fixa sig ganska snabbt. Och hästen kanske inte har smält alla intryck ännu, eller börjat känna sig trygg med den nya miljön eller nya människan eller vad det nu är.
Har läst om, och också upplevt själv flera gånger, att det tar upp till ett år innan en häst känner sig helt trygg i en ny miljö.
Så låt det ta tid!
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Måste du göra det svårt i början då och utsätta den för allt ?
Jag tänker att det nog räcker gott i början att träna på att kunna ta in den och vara själv med dig i stallet i korta sessioner . Ta in kort och bara pyssla släpp ut igen ganska snabbt .

Den kan väl ridas i sällskap under en successiv tillvänjnings period för att underlätta kommunikation och förtroende mellan häst och ryttare ?
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

En Join-up tror jag skulle funka mycket bra! Jag har en 2 årig Nokota tjej som bokstavligt tallat föddes i vildmarken. Hennes mor som är vildhäst va flockledare och sa antagligen inte till henne när hon gjorde fel, då modern vill att dotter ska ta över flocken senare. Men över til din häst. Vet du vad en Join up är?
Ett annat sätt är också att du väntar in henne. Be henne till exempel att backa, flytta sig sid ledes. Nånting som hon måste koncentrera sig för att göra. Och efter ett tag så inser hon att hon måste flrst på nått sätt göra dig tillfredsställd för att hon ska få gå tillbaka till sina kompisar. På det sättet lyssnar hon på dig snabbare.
Men som sagt det tar tid...
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Varför skulle en flockledare inte korrigera sin avkomma när den gör fel?! :confused:
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Bra fråga! Jo det är så här att för ledarstoets föl ska få en chans att bli ledarsto i framtiden så måste den kunna ta för sig! Ledarstoet vill lära fölet att DU (fölet) inte ska backa för att någon annan av flockmedlemmarna säjer till dig att göra det. Fölet ska lära sig att inte backa ur eller att finna sig i att bli tillsagd av någon annan flockmedlemm! :)
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Då undrar jag först, vad ska du träna den i?
Sen så verkar det som det är väldigt många problem med ponnyn så flockbundenheten tycker jag du ska ignorera.
Börja med ledarskapsövningar. Hon går in i dig? Ja då får hon väl lite skylla sig själv, det är fruktansvärt respektlöst(och farligt) och jag hade viftat, kastat upp mina armar, grimskaft, allt jag har i händerna och träffar det henne, ja då får hon skylla sig själv. Så gör man bara inte, du är inte luft.
Att hon inte söker kontakt beror nog på att hon inte behöver det, du är inte tillräckligt intressant eller konsekvent. Be om saker, och ge dig inte förrän det händer något. Belöna och visa att det är trevligt att vara med dig. Låt henne inte göra som hon vill, utan hitta hela tiden på saker så hon måste vara uppmärksam, be om uppmärksamhet. :)
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Glömde skriva...att ju mer du övar med sådana övningar som ledarskap, att ha fokus på dig, be om uppmärksamhet osv så kommer flockbundenheten minska :)
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Så flocken ska ledas av en häst som inte vet vad som är rätt och fel?

Bra taktik för flockens fortlevnad.
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Har aldrig sett ett ledarsto göra så mot sina föl. Snarare tvärtom, hon är väldigt dominant och uppfostrar sina föl, det är ju inte meningen att dom ska konkurrera ut henne när de växer upp. Det säger ju emot hela evolutionen. De som sedan tar över ledarskapet är den hästen som är modig nog att utmana, samt någon som resten av flocken har respekt och tillit för. Inte någon som knappt blivit tillsagd och fostrad, en sådan häst är ingen bra ledarhäst.
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Rätt och fel finns i många olika kategorier. Rätt och fel gällande umgänget i flocken och rätt och fel beslut för flocken överlevnad, ingen information jag har givit dig om en flocks betende är falsk information om det är något mer du undrar så kan du PM mig. Men jag tycker att det är bättre att vi försöker hjälpa Sparrisen123 och ge råd så att Sparrisen123 får stöd av oss nu när hon har det jobbigt med en av sina hästar.
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Jag ska egentligen träna henne främst i ridningen, men det tänker jag inte göra innan resten hanteringen blivit bättre. Det blev antingen ett missförstånd där eller lite osanning från ägarens sida...

Hursomhelst. Som jag försöker nu är ungefär så som skrivits här i tråden. Inte kräva för mycket av henne utan hålla det på en nivå hon kan "stå ut med", går hon in i mig schasar jag bestämt bort henne, och de krav/önskemål jag ställer försöker jag kräva att hon uppfyller. Samma sak att jag försöker be om uppmärksamhet, t.ex. genom att be henne backa några steg, då kan jag mötas av total ignorering och att hon försöker gå iväg åt ett helt annat håll. Noll kontakt, hur mycket jag än tjatar och ber...

Jag tror att en del av problemet som sagt är att hon är så flockbunden, så hon har allt fokus mot de andra hästarna istället för på vad hon ska göra. Och en annan del av problemet är troligen att hon hos ägaren fått vara såhär, då har hon fått göra som hon vill och varit drottningen på gården ;)

Det jag/vi har lyckats uppnå nu är att hon kommer fram i hagen, är lätt att fånga, och trevlig att leda till/från hagen. Hon är också lugnare inne i stallet och aningen lugnare även på ridbanan/skogen, om vi tar en kort promenad. Så framsteg har vi ju gjort, det kanske bara är jag som tycker att det ska gå snabbare och behöver lugna ner mig.
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Bra fråga! Jo det är så här att för ledarstoets föl ska få en chans att bli ledarsto i framtiden så måste den kunna ta för sig! Ledarstoet vill lära fölet att DU (fölet) inte ska backa för att någon annan av flockmedlemmarna säjer till dig att göra det. Fölet ska lära sig att inte backa ur eller att finna sig i att bli tillsagd av någon annan flockmedlemm! :)

Förvisso så kan ranghöghet till viss del andes vara ngt föl "lär sig" av en ranghög mamma det finns det vissa belägg för men det du skriver är på intet sätt korrekt . Om föl skulle fostras att som föl ignorera flockens rangordning bland äldre individer skulle de inte överleva .
 

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Allergivaccinering/immunisering. Era erfarenheter.
  • Linjeavel PRE
  • Hovlera

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp