Bukefalos 28 år!

Flockbunden och noll människokontakt

Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Låter klokt av dig att vänta med ridningen. Annars kommer hon troligtvis bara ignorera dig där med. ;)
Du säger att du inte kräver för mycket av henne...men hon ignorerar dig fortfarande. Min tanke är då att du kräver för lite.
Jag menar galoppombyten är att kräva för mycket, men att titta på dig, flytta sig för dig eller liknande låter i mina öron som att du kräver lite för lite, iom att hon ignorerar dig. Det ska tillochmed en ettåring göra :) Du ska inte behöva tjata eller be, du ska kräva att det händer NU. Fråga först, sen ska det hända! Det kan låta hårt, men ska du ha en häst som funkar till det du vill så måste du vara hård för att bryta isen.

Jag tror dig när du säger att hon är flockbunden. Men jag tror ändå inte att du ska lägga fokuset på det, för det är inget du kan göra åt så länge du inte löser dom andra problemen först. Alla hästar är flockbundna mer eller mindre, men det lyser igenom extra starkt på de hästar som inte vill vara med och ha ett samarbete med människan, om du förstår vad jag menar :)

Bra att hon blir lugnare, då går det ju åt rätt håll. :) Ha inte så mycket krav på att hon ska vara lugn osv, det kommer utav de övningar och samarbete ni får fram i träningen sen. Börja i rätt ände. :)
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Det jag/vi har lyckats uppnå nu är att hon kommer fram i hagen, är lätt att fånga, och trevlig att leda till/från hagen. Hon är också lugnare inne i stallet och aningen lugnare även på ridbanan/skogen, om vi tar en kort promenad. Så framsteg har vi ju gjort, det kanske bara är jag som tycker att det ska gå snabbare och behöver lugna ner mig.

Det ser ju bra ut så långt
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Jag tycker också att det låter bra!

Ett steg i taget, inte skynda på. Nästa steg kan vara att du kräver hennes uppmärksamhet en kort stund, och då SKA den vara på dig. Kan räcka med att hon backar ett steg med fokus på dig (när du ber henne om det alltså!:)) och att du belönar med eftergift och beröm.
Gå några steg framåt, be henne backa ett steg igen, eftergift och beröm. Efterhand utökar du antalet steg.

Led henne i tränset lugnt och bestämt på ridbanan. Stanna, byt varv, gå runt koner, ändra tempo. Så snart hon har fokus på dig ger du eftergift och berömmer.
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Låt henne vara med överallt. Ta med som handhäst när du rider.
Ta in henne när du fixar med annan häst i stallet. Ta med henne i paddocken och låt henne vara lös när du rider. låt henne gå i egen hage korta stunder med annan häst i hage bredvid.
Träna henne som sagt i vanliga situationer som finns runt hagar och i stall.
Även såna som man normalt kanske inte gör med häst. Kratta utanför stallet, sätta upp hinder. Är hon för flockbunden i början så ta med en säker häst och sätt fast henne i maggjord på den andra hästen i början.
Jag hade inte gett henne kraftfoder eller annat gott förrän hon respekterar dig. Du betyder trygghet inte mat.
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Jag har en 2 årig Nokota tjej som bokstavligt tallat föddes i vildmarken. Hennes mor som är vildhäst va flockledare och sa antagligen inte till henne när hon gjorde fel, då modern vill att dotter ska ta över flocken senare.

1: Hur skulle modern kunna "planera" sånt iförväg? hästar kan inte planera framtiden, och dessutom får hon säkert fler än ett stoföl under sin livstid, hur ska hon välja tronföljden?

2: Hästar utvandrar från sin födelseflock vid ungefär 2-3 år ålder, för att minska risken för inavel.

3: på vilket sätt skulle en ouppfostrad häst som inte vet hur man beteer sig vara en bra flockledare?
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

1: Hur skulle modern kunna "planera" sånt iförväg? hästar kan inte planera framtiden, och dessutom får hon säkert fler än ett stoföl under sin livstid, hur ska hon välja tronföljden?

2: Hästar utvandrar från sin födelseflock vid ungefär 2-3 år ålder, för att minska risken för inavel.

3: på vilket sätt skulle en ouppfostrad häst som inte vet hur man beteer sig vara en bra flockledare?

Inte på något sätt även om deras ägare tror och vill det
 
Sv: Flockbunden och noll människokontakt

Både ja och nej när det gäller ovanstående inlägg.
Ett flockledarsto ser alltid till att deras avkommor får komma fram först så länge de är föl.
Sen är det upp till avkomman att förvalta detta i en ny flock.
Vi har två helsystar i en stoflock som har en stark mamma.
Den ena har varit bitchig och framåt sen hon var föl.
Den andra är mild och väldigt försiktig.
Min häst är också efter ett sto med mycket vilja. Han är på och bestämd i hagen ,men han är inte nr 1.
Nr 1 i valack hagen är den som var nr 2 när han gick med ovanstående sto som är mamma till de 2 ungstona.
 

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp