flug,mygg,knott medel vid utsläpp till sommarbetet?

JessicaM

Trådstartare
Undrar om ni ger era hästar något medel innan ni släpper ut dem på sommarbete??

Vad tycker ni isåfall funkar bäst??
 
Sv: flug,mygg,knott medel vid utsläpp till sommarbetet?

Renons flugspray brukar jag spruta på nästan dagligen och sen skillingaryd salva(tror jag det heter) smetar jag in på skapet och lite i ansiktet så dom slipper lite flygor där.
 
Sv: flug,mygg,knott medel vid utsläpp till sommarbetet?

Alltid switch eftersom det är det enda medel som verkligen funkar på fästingar som jag har mååånga av på mina beten. Efter att ha behandlat 2 hästar för erlichia så kändes det enklare att försöka förebygga.

När blinningarna kommer igång (juli brukar det vara hos mig) så får de även en dusch med ett fantastiskt flugmedel som jag hittade för 2 år sedan och som faktiskt funkar, sprutas bara varannan vecka. Hade helst sluppit förgifta de stackars djuren men alternativen är att hålla dem inne dagtid (vi har fruktansvärda mänder med blinningar och de blir sönderbitna även med täcken) i juli och ha dem i rastpadock istället för bete pga fästingarna.
 
Sv: flug,mygg,knott medel vid utsläpp till sommarbetet?

Och vad är det för fantastiskt medel du hittat?

Det enda jag tycker funkar någotsånär på blinningar är Effol Bromsblockerare men inte ens det är ju perfekt.
 
Sv: flug,mygg,knott medel vid utsläpp till sommarbetet?

Switch har jag på min, tycker att det fungerar super. Inge biten alls varken på hals eller vid skapet. :) Dock så tycker jag att getingarna är jätte jobbiga nu, å HUR får man iväg dom? :S
 
Sv: flug,mygg,knott medel vid utsläpp till sommarbetet?

Switch alltså.. Då ska jag införskaffa det.

Hur ofta brukar ni titta till era hästar som ni har ute på bete lite längre ifrån er??
Ska ha Kyra ca ½km ifrån oss och de som har betet bor ju alldeles intill och har lite koll så de känns skönt.
 
Sv: flug,mygg,knott medel vid utsläpp till sommarbetet?

Swtich och sen flugmedel rätt ofta.

Kollat till hästen minst 1 gång om dagen. Har 6 km till betet.
 
Sv: flug,mygg,knott medel vid utsläpp till sommarbetet?

Åker ut till min i stort sett varje dag, har 2,5 mil enkel.. Så blir några mil i veckan. :angel: Men är så nöjd med mitt stall så tänker inte byta. :)
 
Sv: flug,mygg,knott medel vid utsläpp till sommarbetet?

Så man ska alltså ha switch + flugmedel?? Hjälper inte switch mot flugor??
Vilket flugmedel rekomenderar ni då?
 
Sv: flug,mygg,knott medel vid utsläpp till sommarbetet?

Tänkte på att det kanske inte är så bra att blanda tex switch och sedan ett flugmedel på det???

Är Absorbines Ultra Shield flugmedel bra??
 
Sv: flug,mygg,knott medel vid utsläpp till sommarbetet?

Absorbines Ultra Shield

Är det bästa vi provat på vårt fullblod som är väldigt känsligt mot allt som flyger och som bits, 1 enda fästing förra sommaren på grönbete, dyrt men bra medel.
 
Sv: flug,mygg,knott medel vid utsläpp till sommarbetet?

Då kanske man inte behöver switch om man köper Absorbines Ultra Shield eller ska man ha båda??
 
Sv: flug,mygg,knott medel vid utsläpp till sommarbetet?

Jag har switch å renons spray å kräm men på nätterna har ja fått ha flugtäcke nu för fasen va vi har blivit invaderade å knott nu :( Har aldrig behövt ha flugtäcke innan på natten men har d nu i med han går på lösdrift... Hatar knotten dom e fan super jobbiga nu aldrig varit med om dess make va knott vi har :mad:
 
Sv: flug,mygg,knott medel vid utsläpp till sommarbetet?

Vilket medel funkar bäst på KNOTT då för min häst springer sig dyngsur av svett för att bli av med dom förbannade knotten, och han är inte ens ute om nätterna ännu! Switch tål han inte, provade det men han fick otrolig klåda. Har någon svart större flaska med nått flugmedel som jag inte minns namnet på, men känns inte som det funkar :(
 
Sv: flug,mygg,knott medel vid utsläpp till sommarbetet?

Vilket medel funkar bäst på KNOTT då för min häst springer sig dyngsur av svett för att bli av med dom förbannade knotten, och han är inte ens ute om nätterna ännu! Switch tål han inte, provade det men han fick otrolig klåda. Har någon svart större flaska med nått flugmedel som jag inte minns namnet på, men känns inte som det funkar :(

Absorbines Ultra Shield Den är svart. Kolla gärna vad den heter..


Men är det ingen som kan svara på om man ska ha både switch och tex flugmedlet Absorbines Ultra Shield????
 
Sv: flug,mygg,knott medel vid utsläpp till sommarbetet?

det är väl samma saker i dom två fast mera utspätt i ultra shielden?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 129
Senast: Bee
·
Hästvård Hej, nu börjar ju tyvärr knott och liknande komma fram och letar nu efter något bra medel som kan underlätta för hästen så han slipper...
Svar
1
· Visningar
841
Senast: Jamie
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
655
Senast: Murray
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
965
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp