Flughuva till stort huvud - vilken?

Septicemia

Trådstartare
Har en stor nordsvensk som kommer behöva flughuva som verkligen sitter bra (det vill säga kvar...) och är i rätt storlek.

Han har X-Full i allt och jag har alltid använt mig av bucas flughuvor till andra hästar, men blir osäker på storlekarna då XL motsvarar 155 enligt deras storlekstabell och han har i vanliga fall minst 165.

Hästen i fråga uppskattar verkligen inte grimmor, flyveils, flughuvor, täcken eller annat tjafs i hagen, men vi har flyttat till ett väldigt insektsrikt område och det är redan fullt av flugor och knott som irriterar hästarna. :crazy:
Han har inte besvärats av insekter innan, men då har han gått i hagar bara 20-talet meter ifrån havet och det har räckt med flugspray.

Sv: Flughuva till stort huvud - vilken?

Horseware Rambo är jättestora med långa öron. Så XL i den borde vara tillräcklig.

Tror Bucas kan bli lite trång men inte säker, kanske värt att prova ändå?
Horsewares grejer brukar vara väldigt slitstarka, så man får väl anta att huvan också är det.

Tack :bow: Ska kolla upp de genast. Den huvan tror jag till och med att jag kan klämma/känna/mäta på i butik, den lokala ridsportsaffären brukar ha mycket av Horseware i sitt sortiment, annars är det beställa och hålla tummarna som gäller. ;)

den har jag till mitt kallblod som drar full/xfull men har bara full i den och den passar jättebra...

Köpte horsewares till mitt kallblod. Den är för stor;) Köpte L och han har full på yttersta. Så en XL borde passa din perfekt!

säger detsamma som redan tipsat:HW rambos flughuvor är ap-stora i storlekarna, så prova en sån! MIn som har full i alla storlekar annars och absolut inte kan ha medium eller cob i andra flughuvor, drunknade i en full storlek Rambo och behöver alltså medium istället i just denna modell. de är bra övrigt också - slitstarka och med bra utrymme för både öron och framför allt ögonen.

(svarar alla)

Tack allesammans, idag ska jag iväg på flughuvejakt och försöka få tag i en Rambo-huva.
Vad skulle man göra utan buke? :D

Jag har en Bucas till min tvååriga nsv - dom är inte stora i storlekarna. Största strl är nästan för liten för henne. Så Rambo bör vara ett bättre alternativ. Ni som har Ramboluva på hästar med pannlugg - hur gör ni för att få plats med den???

Själv är jag såld på H**ks huvor i lite fastare (inte finmaskigt) nät. För att de är såpass stora i ganaschen för hästar med brett huvud. :) Inga hårda kanter heller som det kan vara annars på de icke-finmaskiga, håller formen bra. Hoppas inte det finns flera som är likadana, men det är inte de allra billigaste och det är en del tyg på övre delen vid öronen.
Jag har ju bara Large på min men på de andra huvor jag testat har Large varit alldeles för små i ganaschen.
Om inte Rambo skulle fungera tänkte jag. Själv har jag faktiskt köpt ett Rambo också på rea som jag inte provat än, kul att höra att det är många som är positiva till det! :) Gillar egentligen inte finmaskiga nät för jag inbillar mig att OM det kommer in väldigt små kryp så kommer de inte ut igen, och att de kan tappa formen och irritera ögonen. Ingen egen praktisk erfarenhet av det ännu eftersom de jag provat tidigare inte har passat.

Får man nämna vad luvan heter? Har inte hittat en enda huva på Hööks som är stor, de flesta är alldeles för små. Den vita med svarta luddkanter (utan öron) funkar ok på stora herrarna i storlek XL, men nätet hamnar ändå lite väl nära ögonen.

Säger som övriga skribenter. HWs Rambo luva är STOR i storlek. Därför måste jag nu sälja min nyinköpta luva i strl Full som min pålle vanligtvis har men inte i denna... ;)

Jag fick med en Rambo huva när jag köpte Rambo Sweetitsh till min pålle, och jag upplevde att han såg så dålig i den! :crazy: Han är van vid att ha huvor, men alla andra jag har har svart nät (denna huva var vit), och jag upplever inte alls att han ser dåligt i dom, finmaskiga eller inte...
Tyckte jag va lite skumt, nätet är ju inte finmaskigt, men det är så....tätt liksom:confused:

Den som bara heter flugmask i creme-färg i år. :)
Jag har ju som sagt "bara" Large som funkar bra på min som bara har lite annorlunda proportioner, men på rean i höstas när dom nästan bara hade XL-storlekar kvar så tyckte jag iallafall att dom såg väldigt stora ut! :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka