Flugmedel för kor?

Fiorano

Trådstartare
Kan man använda flugmedel för kor på häst? Medlet heter Bayofly och är klass 2. Eftersom jag kan ta det hemifrån hade det sparat lite pengar... Men jag vill självklart vara säker på att det är okej först?

Jag har bekanta som satte 'flug/insektsbrickor' för ko i manen på hästarna, vad jag kommer ihåg fungerade det rätt bra, och var skapligt billigt.

Om det hade några dolda negativa verkningar på hästarna vet jag inte.

Vad jag har hört så innehåller ko-spray och häst-spray samma saker bara att häst-sprayen är dyrare.

Jag har användt Bayofly till min häst, utan några synliga problem annat än att pälsen blev lite väl kletig, däremot tyckte jag inte att effekten var någon höjdare.

I Danmark säljs bayofly (ko-preparatet) av hästveterinärer avsett för att användas på just hästar, har aldrig hört att det skulle vara några problem,
Undvik dock sadelläget om hästen ska ridas.

Min hovslagare använder Flusa på sina hästar.Det ska vara det enda som funkar på hennes eksemponny.Billigare än Switch dessutom.Vågar man prova det då :confused:,hennes ena häst hade visat allergisk reaktion men ingen av hennes andra.

Hej
Min vet rekomenderade det till mig åt mina hästar, men det verkar krångligt att få tagi. Var har du köpt ditt ifrån ?

en sommar tog jag lite flusa (för kor och får tror jsg det var) och jag tyckte det gick bra. men riktigt säker var jag inte så jag köpte förra året lite switch.
men det blir så jäkla fult med ränderna på bakdelen och på halsen för pållan vill ju rulla sig lite ibland....
men man får ju undvika sadelläget om man ska rida hästen

Liknande trådar

Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 147
Senast: Mint
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur