Bukefalos 28 år!

Flugmedel...som fungerar!?

Sv: Flugmedel...som fungerar!?

KL

Är det någon som testat clipset som sätts i manen? Det låter ju väldigt praktiskt om det fungerar.
 
Sv: Flugmedel...som fungerar!?

Jag gör eget medel som hittills fungerat bra. (i ca 9 år) Vatten, grönsåpa och timjan.(man kan även tillsätta rosmarin) Man får spruta på nytt varje dag för det blir ingen långtidsverkan, men å andra sidan funkar det bra och är helt naturligt. Grannen använde samma till sin islänning och hon var också väldigt nöjd.

Jaha, det låter ju väldigt enkelt och bra:)
 
Sv: Flugmedel...som fungerar!?

Mmm, gillar lukten av beckolja men har inte tyckt det varit så effektivt när jag smort mig själv mot mygg. :mad:
 
Sv: Flugmedel...som fungerar!?

Jag gör eget medel som hittills fungerat bra. (i ca 9 år) Vatten, grönsåpa och timjan.(man kan även tillsätta rosmarin) Man får spruta på nytt varje dag för det blir ingen långtidsverkan, men å andra sidan funkar det bra och är helt naturligt. Grannen använde samma till sin islänning och hon var också väldigt nöjd.

Får man fråga hur du gör de??;)
 
Sv: Flugmedel...som fungerar!?

hörde om en häst som tappa manen och fick nån form av "skorv" där clipset hade suttit. Ägaren använde dock samma sorts clips till sin dotter som var väldigt allergisk mot mygg och knott
 
Sv: Flugmedel...som fungerar!?

Fick i lördags en spray utav min vet.
sprayen heter centaura

just nu har jag det runt unghästens sår hon fått på insida fram ben. inga flugor alls på det benet :)

Centaura är för både ryttare och häst
 
Sv: Flugmedel...som fungerar!?

Jag har också Centaura.
Den håller bara en kortare stund, ex en ridtur, men den funkar faktiskt under ridturerna.

Man köper den här i mina krokar på ATG kliniken.
 
Sv: Flugmedel...som fungerar!?

Fick i lördags en spray utav min vet.
sprayen heter centaura

just nu har jag det runt unghästens sår hon fått på insida fram ben. inga flugor alls på det benet :)

Centaura är för både ryttare och häst

DEt är samma som Renons, icaridin som verksamt medel. Men dyrare.
 
Sv: Flugmedel...som fungerar!?

Får man fråga hur du gör de??;)

Jag har också samma erfarenhet som Biggan av hemmakoket. Funkar bra, men man får spraya på varje dag :)

Jag kokar upp 1 dl torkad timjan i 1 liter vatten, låter stå och dra 12-24 timmar, silar bort timjanet (om man vill), och häller sen på 4 dl grönsåpa - klart!
 
Sv: Flugmedel...som fungerar!?

Jag har också samma erfarenhet som Biggan av hemmakoket. Funkar bra, men man får spraya på varje dag :)

Jag kokar upp 1 dl torkad timjan i 1 liter vatten, låter stå och dra 12-24 timmar, silar bort timjanet (om man vill), och häller sen på 4 dl grönsåpa - klart!

Tack så jätte mycket, det ska jag prova!!:laugh:
 
Sv: Flugmedel...som fungerar!?

Ja det kan jag tänka mig, jag använder rapsolja istf hjorthornsoljan.:)

Jag blandar ut den i rent i vatten. Den är helt otroligt effektivt, Vilja går med en Ultrashield häst i sin hage och hon är själv en Wilma häst. Wilma hästen är minst besvärad ;-)
 
Sv: Flugmedel...som fungerar!?

Hur mycket av varje ska man ha i ?
 
Sv: Flugmedel...som fungerar!?

hoppsan, såg att det redan var inlagt "doseringen" :P ska testa på mina oxo :)
 
Sv: Flugmedel...som fungerar!?

kl

Har flyttat hästarna till ett nytt ställe, och från att tidigare inte haft några större problem med insekter bortsett från vanliga flugor som en vanlig huva har rått bot på, så kryllar det numera av aggressiva hästflugor hos hästarna som blir väldigt irriterade av dem.
Satte upp staket idag och blev själv biten hela tiden.

Så vill gärna ha ett tips på medel som har märkbar effekt mot just hästflugor (och gärna något som man kan använda på sig själv också. )
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 315
Senast: lil-sis
·
Hästvård Någon som har ett bra tips på något som hjälper mot alla dessa insekter. Hästen är besvärad av bromsar, flugor och framför allt knott...
Svar
5
· Visningar
962
Hästvård De värsta plågorna på sommaren brukar ju vara knott, fästingar och eventuellt broms. Dörför görs ju också de flesta insektsmedel för...
Svar
4
· Visningar
1 277
Senast: Totola
·
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
14 861
Senast: nimbo4ever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp