Flugmedel utan citronella?

Cherarriduracell

Trådstartare
Jag börjar fundera på om jag är allergisk mot citronella, mycket pekar mot det och jag blir rätt dålig av att spreja på hästarna flugmedel och framförallt att rida sprejad häst. Jag har använt ultrashield länge och tycker det har rätt god effekt mot allehanda bitande odjur men det funkar ju inte i längden att jag blir så dålig. Vad finns det för medel på marknaden som är effektivt (gärna även mot fästing) men är formulerat helt utan citronella...?
 
Min häst är känslig mot citronella, där kör vi en kombination av beckolja och hästsalva, upplevde att renons sommarspray var rätt bra vid uteritt också, använde lavendel.
 
Man kan även göra egen flugspray. Har gjort ett par gånger, då jag hade egen häst, och det har funkat bra, hästen har inte reagerat dåligt på det eller liknande.
 
Man kan även göra egen flugspray. Har gjort ett par gånger, då jag hade egen häst, och det har funkat bra, hästen har inte reagerat dåligt på det eller liknande.
Jag provade på något recept som hippson eller nån annan hästtidning hade. Upplevde ingen effekt över huvud taget och hela huset luktade vidrigt resten av dagen 🙈
 
Prob sommardeo fungerar bra här för alla typer av insekter förutom fästingar. För fästingarna behövs ultrashield. Det fungerar dock för min del sedan jag slutade spraya det på hästarna (av sprayandet får jag andningssvårigheter). Jag mäter istället upp, tar i handen och stryker på i tre dagar i rad så håller det sig oftast i 14 dagar sedan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 426
Senast: Grazing
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 998
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 026
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 222
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp