Bukefalos 28 år!

flugor i öronen

L

link

jag har precis upptäckt att shettisen har små flugor som har bosatt sig i hans öron. Jättesmå otäckingar som biter sig fast. Hur blir jag av med dom här? Behöver vet. skriva ut något kanske?
 
Sv: flugor i öronen

nej, ingen aning vad det kan vara. har du prövat med switch ? det "tar" ju en hel del "ohyra" :angel:
 
Sv: flugor i öronen

Hej. Det verkar vara knott. Sådana hade min pålle fullt av i öronen innan. De biter massor med små sår inne i öronen, otäcka kryp! :crazy:

Jag tog vanligt insektsmedel som funkar bra mot knott, sprutade i handen på mig själv och smörjde sedan in hela öronen runt om med det. Smörjde även ordentligt inne i öronen med det och de små "jävlarna" vågade sig inte dit mer! :devil:

ps. Att jag först sprutade det i min hand var för att jag inte ville riskera att få det i ögonen på pålle. :)
 
Sv: flugor i öronen

Hmmm...jag har samma problem...vet inte riktigt vad jag ska göra med dem...men jag brukar skrubba bort dem med tummen och pållarna tycker det är jätteskönt.
Det konstiga är att de inte haft några under hela sommaren, utan det är först nu de har dykt upp...
 
Sv: flugor i öronen

Hej!

Jag har också noterat detta på min häst! Han har gått och slängt med huvudet och verkat besvärad ett litet tag, men jag har inte fattat varför förrän idag då jag såg en liten äcklig fluga krypa ut ur örat! Har använt RB86 under sommaren på kroppen men vet inte om det är lämpligt att spruta insektsmedel i örat, det är väl rätt så känsligt?
 
Sv: flugor i öronen

tror det är knott av nåt slag, kommer alltid på hösten hos oss och kryper in i öronen. det bästa är ju att fortsätta använda flugluva med öron och använda öronskydd vid ridning.
 
Sv: flugor i öronen

Jag tror också att det är knott. Små små flugor som är fyllda med blod...bara man nuddar dom så sprängs dem :crazy:

Jag smörjde hela örat med matolja några dagar i följd och det hjälpte. Antagligen blev det för halkigt för dem så att de inte ville sätta sig.

Ringde även veterinären och han föreslog att jag skulle tvätta med vatten och ev jodopax men det hjälpte inte något.
 
Sv: flugor i öronen

oh, är det de små jävlarna som sprängs?
Jag trodde att det var min pålle som blödde i öronen juh, så jag smörjde in dem med hästsalva...
Hjälpte lite iaf...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har väldigt små/smala/trånga hörselgångar och har svårt att hitta in ear-lurar som håller sig kvar i öronen. Jag byter alltid till...
Svar
10
· Visningar
586
Senast: Murray
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: tessan.g
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
938
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 524
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp