Jag använder ultrashield och stryker på den mothårs med trasa enligt instruktionen, då tycker jag att den fungerar riktigt bra men helt insektsfritt blir det inte. Fästingar är den riktigt effektiv mot.
Jag har även ultrashield Green som jag sprayar på innan ridtur. Jag inbillar mig att den är effektivare mot myggen medan flugor/bromsar undviker den svarta mer.
 
NAF skyddade inte mot mygg i allafall.
Det är de som är värst just nu. Broms har vi inte mycket av. Flugorna är äckliga men inte lika besvärande som myggen. Mina hästar (och ryttaren) blir så distraherade av dem.
Tråkigt, men tack för uppdatering :)
 
Jag kör hela prob-serien med gott resultat, dvs duschar med schampot, sprayar med deon och använder oljan i mankam/svansrot med gott resultat. Mitt russ är nog den som är minst besvärad av flygande otyg.
 
Ultra shield är det enda som fungerar men man måste spraya ofta. Rider och duschar nästan varje dag och sprayar efter det.
Var hos veterinären och blev attackerade av mygg, då sprayade veterinären med Centaura och allihopa försvann men effekten varar kanske 1h läste jag, så funkar väl för ridturer men inte längre stunderna hagen.
 
Ultra shield är det enda som fungerar men man måste spraya ofta. Rider och duschar nästan varje dag och sprayar efter det.
Var hos veterinären och blev attackerade av mygg, då sprayade veterinären med Centaura och allihopa försvann men effekten varar kanske 1h läste jag, så funkar väl för ridturer men inte längre stunderna hagen.
Centaura ska funka 24 timmar.
 
Ett exemtäcke är ett alternativ.

Beckolja låter giftigt och cancerframkallande på människa. Skippa det tycker jag.

Det går att göra ett eget medel med timjan, rosmarin, något surt, citro/ättiksprit och något mer. Googla. Hästarna luktar som om de ska läggas på grillen snart , ungefär. Nästan.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter ”Vi får avstå från att vara i skogen och gå in i ridhuset”, säger ridlärare Anita Jonsson som berättar om insektstäcke och myggspray...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
720
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Hästnyheter Med värmen kommer också de små irriterande flygfäna som ett brev på posten. Det finns många sätt att skydda hästarna på. Som Yvonne...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 490
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp