BRAGO

Trådstartare
ok, vet inte om det ligger rätt här, men iaf.
Vilken flugspray är bäst egentligen. Ja vill ha nån som verkligen funkar, för hästen blir helt tokig på all mygg å alla flugor och allt sånt. Så ja behöver nån spray som håller dom borta :p Finns det nån som funkar riktigt bra?

Jag använder "Renons" till mina hästar och det fungerar mot "våra" mygg iallafall! :idea:

ok, så myggen håller sig borta alltså?
för ja blev sparkad i huvedet pga myggen, å ja vill gärna undvika samma sak igen :p

Jag tycker oxå att Renons fungerar bäst!
Har testat lite olika sorter, och denna är vassast än så länge. :)

Jag använder ett flugmedel som heter hestegel, men det finns bara att köpa i vissa affärer. Jag tror inte att det finns på grodden te.x. Men det är som en gelé man tar på på olika ställen, funkar jättebra tycker jag!
men just nu använder jag även lite vanlig flugspray på benita för att det är enklare att ta på...men jag tycker verkligen att hestegel är super bra!!

Chevalet är bäst, tycker jag. Renons är oxå bra men håller inte så länge. RB86 är kasst,hjälper inget + att hästen är allergisk mot det.

Har oxå renons, men den verkar nog bara ett par timmar. Alltid ngt iallafall.
Annars finns väl Switch, eller nån liknande, men det får väl bara användas på betesgående hästar (såna som inte rids el så)

Jag gillar Näckens flugspray. Helt naturliga ingredienser. Hjälper mot bromsar, flugor, mygg, knott och fästingar och går att använda över hela hästen samt på dig själv. Helt ovärderlig för min häst.
:bump:

Hm, okej, så om jag har fattat det hela rätt så är renons bra, men fungerar inte så länge.

Jag vill gärna ha en med sprayform, så den krämiga som ngn föreslog funkar då tyvärr inte.

Näckens, hur funkar den då, håller den kvar länge?

Och till alla, vart köper ni era sprayer, finns dom på hööks tror ni?

jag tillverkar eget :D
Funkar jättebra, fast vi har inte heller hypermycket insekter så det är väl inte sååå testat. Min kompis använder det på sin pålle med svårt eksem med bra resultat.
Det gör man så här:
Pressa 2-3 vitlöksklyftor i ca 5 dl vatten i en kastrull och värm det.
Sila genom melittafilter (annars förstör det sprayflaskorna...)
Häll i en sprayflaska och häll i ca 1-2 dl matolja. Fyll ev. på med vatten till lagom mängd.
Droppa i 5-10 droppar citronella (lite svårt att hitta i affärer visserligen...)
Väldigt billigt och funkar utmärkt! :)

Näckens, hur funkar den då, håller den kvar länge?

Och till alla, vart köper ni era sprayer, finns dom på hööks tror ni?

Näckens håller rätt länge förutsatt att det inte regnar eller att hästen svettas kopiöst. Den har en så skarp lukt att bara lukten i sig sitter i ett tag.
Jag köper min spray från hon som äger stallet jag står i, hon är återförsäljare. Men det ska gå att beställa direkt från tillverkaren. Om du går in på www.näcken.nu (tillverkarens hemsida)ser du prislistor, innehållsförteckning på medlen samt hur du beställer. :bump:

Jag har nyligt köpt Sommarsprayen som finns hos Hööks. Den fungerar kanon mot både knott och flugor. Min pålla verkar inte besvärad alls nu.
Jättebra osså då den är mild o helt naturlig.

:) så bra, för ja har funderat lite mellan den och renons. Lite svårt bara vilken jag ska välja. Båda verkar ju fungera bra.
Men sen är renons mkt billigare oxå, det är ju iofs trevligt oxå, men den kanske inte är lika bra då, att den inte håller länge och så.
hm, jaja. iofs verkar badå bra, så det kanske inte spelar nån roll :D

Jag ger hästarna vitlök och tycker att det verkar som att de två hästarna har mindre flugor runt sig än de som inte får vitlök.

var köper man näckens flugspray?

Antingen från en privat återförsäljare (såvitt jag vet finns medlet inte i butikerna) eller så kontaktar man tillverkaren direkt och beställer därifrån. Tillverkaren har en hemsida som du kan gå in på. Jag kan pm:a adressen till dig, om du vill. :bump:

Köpte mitt på granngården.Jag har även haft Renons,men tyckte inte det funkade lika bra,man fick sätta ganska mycket och ofta.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
556
Senast: Shixle
·
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
399
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
588
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Bästa fysiska ridsportbutiken?