Flugtäcke/eksemtäcke?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Vannie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 5 519
Sv: Flugtäcke/eksemtäcke?

axel skrev:
Jag tycker att Bucas´huvorna är bäst, dock har de gjort öronen för små. De håller iflera år. Sätter fast mössan i nacksnodden på eksemtäcket, för om hästen tar av sig den , behöver man inte gå runt och leta i hela hagen. De måste tvättas vid behov annars ser de dåligt.

Vad jag har hört så är Boett bäst, men och andra sidan har jag knappt hört något alls om Bucas ;)

Vem var det som sydde det hemmagjorda och vad var det gjort av för material?

Vanity skrev:
Vem var det som sydde det hemmagjorda och vad var det gjort av för material?

Ja tyvärr så syr hon inte täcken längre utan inriktat sig på andra hästtillbehör. Men hon kallar sin hemsida för Karins hästkollektion.
Materialet är detsamma som Boetts,kanske något tunnare men minst lika hållbart.

Det finns ett läkemedel för hästar med klåda som heter Horsol

Man droppar på ett visst antal droppar varje dag nån vecka sedan drar men ner på det. Hästen börjar flagna men det är normalt.

Det funkade jätte bra på ponnyn och en bekants häst. Rekomenderas

Centaur skrev:
Har Horseware Rambo Dusbuster, tycker det är kanon bra!! Mjukt och inte så tunnt att det går sönder, men ändå svalt. Min har inte exem men är oerhört plågad av insekter. Kostar 1300 ca

Jag har en likadan häst, ett fullblod med tunn hud som inte har exem. Men hon får panik av alla insekter och hon får insektsbett (bubblor) över hela kroppen utan täcke. Förra sommaren kunde jag inte hitta något bra täcke till henne :( så då fick hon gå (STACKAREN :eek: ) med Bucas power helhals-täcke nästan hela sommaren. Det gick ju an för det mesta eftersom vi hade en väldigt dålig sommar med mkt regn (som tur var får jag väl säga), men dagarna det var som varmast höll hon ju på att avlida med täcket så då fick hon stå inne el kortare stunder ute med tunnare täcken, men dessa hade hon ju istället då sönder... :crazy:

Så hon är en liten problemfia. Jag har kikat på det täcket du rekommenderar, men det är så otroligt mkt pengar. Men det är klart att om det ÄR hållbart så det inte går sönder på en säsong så är det ju värt vartenda öre eftersom hon har sådana problem.

En toppengrej som H***S kommit med nu är ju rid-flugtäcke! :) :bow: Det ska jag köpa. :bump: Kan ju inte rida annars för hon blir tokig av insekterna.

axel skrev:
Hööks har Boett kopior. Lika bra men billigare.

Tack, men jag är tyvärr inte ute efter exemtäcken. Utan rena flug/insektstäcken...

Eksemtäckena fung. bättr mot insekter än flugäckena då de ej kan komma in under täcket. Se inlägg ovan.

axel skrev:
Eksemtäckena fung. bättr mot insekter än flugäckena då de ej kan komma in under täcket. Se inlägg ovan.

Jo jag vet, men min häst har så tunn hud och känslig päls att hon får skav av exemtäckena just pga att de "sitter åt överallt" - du vet hur jag menar. :crazy:

Därav vill jag bara ha ett simpelt men någorlunda täckande flutäcke.

hopp_o_galopp skrev:
Jo jag vet, men min häst har så tunn hud och känslig päls att hon får skav av exemtäckena just pga att de "sitter åt överallt" - du vet hur jag menar. :crazy:

Därav vill jag bara ha ett simpelt men någorlunda täckande flutäcke.

Jag vet. Har sytt på Fårskinn på bakbensresåren. Har en kamrat som har sytt på fårskinn på fler ställen.

axel skrev:
Jag vet. Har sytt på Fårskinn på bakbensresåren. Har en kamrat som har sytt på fårskinn på fler ställen.

Ja, det var jag tvungen till att göra på hennes flughuva (har Bucas) för hon fick sådana skav... Suck. Det är inte lätt att ha häst alla gånger :crazy: :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 894
Hundavel & Ras Skulle någon vänlig själ kunna förklara för mig vad skillnaden mellan en vit schäfer och en vit herdehund är? Jag har försökt att googla... 8 9 10
Svar
180
· Visningar
19 063
Senast: mandalaki
·
Hundhälsa Först och främst så har jag kollat igenom hund hos veterinär och jag funderar på att ringa dem igen för att fortsätta fundera, så det... 2
Svar
23
· Visningar
4 004
Senast: Jenka
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 551
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka