Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Jag ser det som två frågor:
1. Vill jag ha barn även om jag blir ensam om det?
2. Vill jag ha den här karlen?

Men det är kanske bara mitt synsätt.

Oavsett hur du gör önskar jag dig allt gott. Och snälla du, se till att få stöttning av din omgivning nu.

KRAM
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

*kl_*
Hur går det för dig? Har du tagit kontakt med mödravårdens kurator?
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Jag är mest orolig att han ska vilja ha delad vårdnad och inte ta hand om det på ett bra sätt. Eller... är mest orolig för att han ska kräva delad vårdnad inte för att få vara med barnet i första hand, utan för att slippa betala underhåll...
Viktigt att komma ihåg:
Vårdnad - vårdnadshavare = den som har det övergripande ansvaret för barnet, som fattar alla beslut och skriver på papper rörande barnet. Vid gemensam vårdnad krävs att båda föräldrarna skriver på, när det gäller t.ex passansökan, dagis, bankkonton etc. Vid enskild vårdnad gör vårdnadshavaren detta själv utan att behöva tillstånd från den andra föräldern. Är föräldrarna inte gifta så får mamman automatiskt enskild vårdnad då barnet föds, om man inte skriver på papper om något annat. (Och vad du än gör, gör INTE det!)
Boende = har egentligen inte med vårdnaden att göra alls. Det går att ha gemensam vårdnad men att barnet ändå bor merparten av tiden hos ena föräldern och t.ex varannan helg hos andra. Eller att ha enskild vårdnad och ändå ha varannanveckas boende (fast det är kanske ovanligt?)

Oavsett hur man gör med vårdnaden - enskild eller gemensam - så är det boendet som styr huruvida någon ska betala underhåll eller inte. Bor barnet hos dig och är varannan vecka hos pappa, så ska han betala underhåll till dig!

(och vad gäller underhåll så finns ett stort missförstånd hos många - beloppet ska vara beroende på den betalande förälderns inkomst och inte enligt det fasta belopp som försäkringskassan använder sig av. ´Tyvärr betalas alldeles för lite underhåll i många fall - jag kan ta fram en länk om detta om ngn önskar)
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Ja gör gärna det! Jag har funderat på detta och försökt nå familjerätten för att få veta hur jag ska göra med underhållet. Får idag av Fk. Sonen träffar sin pappa två ggr om året...när vi ringer och påminner om födelsedag/jul och bjuder hit honom.
I somras var tex sonen på läger som jag betalade själv. Hur gör man för att få reda på vad han tjänar? om han jobbar vill säga. Är det offentliga uppgifter?
Nu är sonen 10 och vill ha dyrare grejor, det är bara jag som kör honom till aktiviteter osv
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Fördelning av fasta kostnader vid växelvis boende
Vid växelvis boende betalas inte något underhållsbidrag, utan var och en av föräldrarna förväntas svara för de löpande kostnaderna för barnet då barnet bor hos respektive förälder. Hämtat från famrätt.
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Fast det är väl inte helt sant? De tittar väl även på vem det är som faktiskt betalar för kläder, aktiviteter, barnomsorg mm?
Känner en som fått underhåll trots varannavecka boende. Men det kan ju vara så att de kommit överens om det utan att blanda in familjerätten.
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Då antar jag att de kommit överens om det. För i FK's ögon vid växelvis boende står respektive förälder för kostnaderna under tiden barnet bor hos föräldern. Däremot måste pappan kontakta FK om man inte haft växelvis boende från början och meddela att de nu har växelvis boende och på det sättet delar barnets kostnader 50/50.
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Kan nästan garantera att du aldrig kommer att ångra ditt barn! Det är en så oändlig kärlek man inte kan förstå innan man får egna barn.:love: Däremot kommer du alltid undra vad det kunde blivit för barn om du tar bort det.
Nu lät jag kanske lite frireligiös, det är jag alltså inte:)
Om du ser minsta möjlighet att fixa det på egen hand så ta chansen! Själv har jag sambo, emn lever själv varannnan vecka med vår ettåring, hästar får, grisar , höns, ankor, hund, och om två veckor en bebis till! Det funkar, man lär sig reda sig själv!
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Ärligt talat, är det så smart med ett barnälskande inlägg i en tråd där tjejen mest söker stöd för att göra abort pga en ohållbar situation med barnets pappa? :grin:
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Ja gör gärna det! Jag har funderat på detta och försökt nå familjerätten för att få veta hur jag ska göra med underhållet. Får idag av Fk. Sonen träffar sin pappa två ggr om året...när vi ringer och påminner om födelsedag/jul och bjuder hit honom.
I somras var tex sonen på läger som jag betalade själv. Hur gör man för att få reda på vad han tjänar? om han jobbar vill säga. Är det offentliga uppgifter?
Nu är sonen 10 och vill ha dyrare grejor, det är bara jag som kör honom till aktiviteter osv
http://www.cisionwire.se/riksrevisionen/manga-barn-far-for-lite-underhall53562
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Kan nästan garantera att du aldrig kommer att ångra ditt barn! Det är en så oändlig kärlek man inte kan förstå innan man får egna barn.:love: Däremot kommer du alltid undra vad det kunde blivit för barn om du tar bort det.

Naturligtvis ångrar man inte sina barn (det vore ju hemskt), men det kommer ju fler chanser. Man måste inte få varenda barn man har möjlighet att få. TS kommer ju känna lika oändlig kärlek för ett annat barn med lämpligare pappa, eller hur? Jag känner många som gjort abort som efteråt inte alls ångrat sig, utan varit glada att de väntade och fick barn senare istället. Och jag har aldrig träffat någon som ångrar det barn de fick sen, och önskar de behållit det aborterade istället. Man tycker normalt om de barn man faktiskt får, helt enkelt.

Dessutom håller jag inte alls med dig om att man inte kan förstå den oändliga kärleken till sina barn innan man har barn. SÅ mystisk är den nu inte. :cool: Den här mytologiseringen av föräldraskapet och kärleken till barnen är många gånger rätt överdriven i mina ögon. Och väldigt malplacerad i just den här tråden.
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Faktum är att jag vet flera kvinnor som faktiskt har ångrat de barn de fått, även om det är tabu är nämna det. Och jag håller helt klart med dig om att abort inte alls behöver vara någonting man ångrar resten av livet, utan tvärtom i efterhand är väldigt glad att man valde. Som du säger kommer det ju nya chanser att bli förälder och då förhoppningsvis under bättre förhållanden för både mamma och barn.
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Svar till ameo:

Vet inte vad jag vill, vill inte göra abort, har mått rätt bra under graviditeten hittills och tanken på en liten bebbe känns härlig, även som ensamstående mamma.

Om nån vaken och klartänkt bukefalosmänniska orkat läsa ända hit får denne gärna komma med råd om vad jag ska göra.

Är en enda röra i mitt huvud, kommer inte att sova i natt heller... :crazy::cry::confused:

Jag tyckte inte det var fel att komma med ett "barnälskande inlägg"! Hon har inte bestämt sig, tydligen, och är dessutom redan i vecka 15 då man kan börja känna bebis i magen!
Det var min åsikt, och vill man inte höra olika åsikter behöver man inte fråga om dem:)
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Fast tänk en gång till. Tänk ifall hon nu faktiskt bestämt sig för abort, vill man läsa inlägg som ditt då? Ha lite empati!
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Faktum är att jag vet flera kvinnor som faktiskt har ångrat de barn de fått, även om det är tabu är nämna det.

Jag också. Eller ja, tre stycken vet jag som ångrat barnet pga trassel med barnets far. De ångrade sig i alla fall när barnet var bebis, numera är det ingen jag har kontakt med.
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Faktum är att jag vet flera kvinnor som faktiskt har ångrat de barn de fått, även om det är tabu är nämna det. Och jag håller helt klart med dig om att abort inte alls behöver vara någonting man ångrar resten av livet, utan tvärtom i efterhand är väldigt glad att man valde. Som du säger kommer det ju nya chanser att bli förälder och då förhoppningsvis under bättre förhållanden för både mamma och barn.

Samma här. Och det är fler än så som visserligen älskar sina barn, men om de hade haft valet nu, när det vet vad det innebär, så skulle de ha valt annorlunda.

Dessutom är det så att det faktiskt inte ENBART räcker med kärlek. Väldigt många barn som råkar illa ut är egentligen älskade av sina föräldrar, det är bara det att deras föräldraförmåga inte räcker till.
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Dessutom är det så att det faktiskt inte ENBART räcker med kärlek. Väldigt många barn som råkar illa ut är egentligen älskade av sina föräldrar, det är bara det att deras föräldraförmåga inte räcker till.


Väldigt kloka rader. Tyvärr är det ju så :( Vilket kan leda till väldigt mycket skuldkänslor o frustration från föräldrarna/föräldern som i vissa fall blir till nackdel för barnet.
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

Vilken soppa.

Jag har gjort abort pga killen jag hade förhållande med var väldigt strulig, kunde inte hålla i pengar alls, hade Csn bidrag & lånade sen av mig som hade studiebidrag efter en vecka pga hans egna pengar var slut, var otrogen med andra trots jag befann mig på samma fest osv.

Själv gick jag andra året i gymnasiet & kände att det inte var rätt att behålla barnet trots jag fick full uppbackning av mina föräldrar.

Jag ångrar att jag tog bort barnet, men jag ångrar inte att jag tog bort HANS barn om du förstår vad jag menar?

Idag 14 år senare, har jag en liten högt älskad dotter på 17 månader tillsammans med en kille jag kan lita på & som finns här för oss.

Det är en knivig situation, väljer du att behålla kommer du aldrig att slippa pappan. Även han inte är intresserad av något umgänge är han trots allt pappa till ditt barn.

Ditt barn kan alltid få en annan fadersgestalt, men kommer alltid ha en biologisk pappa på pappret.

Jag hoppas du klarar fatta ett beslut som är rätt för dig & önskar dig lycka till.

/Spirit
 
Sv: Gravid- sen abort??? Lååååååååångt...

jag känner en som tog bort sitt barn. hon har livslång sorg nu. även en sån sak som att få missfall har inte gått att komma över för några andra jag känner.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 250
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 581
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955
  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 124
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp