flugtäcke i regnet?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lundborg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 4 426
L

lundborg

Ni som har flugtäcken på era hästar...
Hur gör ni om det regnar?

Tänker på när man åker och jobbar med solsken ute, och sen ösregnar det på dagen.

Torkar de bra?

Är lite rädd att hästen ska bli kall av ett blött täcke :(

Sv: flugtäcke i regnet?

de flugtäcken jag hade till appaloosan torkade snabbt. Det var lite lättare flugtäcke. Var det risk för ihållande regn så fick hon ha regntäcke första somrarna (hade muskelproblem då), men var det några små skurar så fick hon ha flugtäcket kvar

min har också problem med ryggen och bör inte bli kall..

jag har börjes billiga täcke

Är det mer än 12+ är det högst osannolikt att hästen skulle bli kall av ett sommarregn.

Jag tar av så fort som möjligt för att undvika skav. Jag har ett från B och det har väl inte den ultimata passformen. Torkar inte jättefort heller.

Nu vet jag inte vad du har för kvalitet på ditt flugtäcke, men de jag har/har sett är/har varit i tunn nylon el polyester (typ), jag skulle tro att de torkar mkt snabbare än ett vanligt bomullstäcke. Hade tom en som tipsade mig om att använda flugtäcke i transporten när det var så varmt att det egentligen inte behövdes täcke, utan just bara för att skydda mot flugor. Min häst blev lite svettig men täcket torkade snabbt...

Är jaghemma så tar jag av det.
Nu när det har varit närmare 30 grader på dagarna och flugorna varit hemska så har jag spolat hästen med vattenslangen när hon haft täcket på sig, mitt på dagen när det är som varmast. Hon har gillat det för det har svalkat av henne. Hon har inte blivit dåligt av att täcket varit blött. Insektstäckena torkar väldigt fort.

beror lite på vad det är för tyg och hur varmt det är ute. men du kan köpa regnfoder att sätta under täcket så det blir vattentät! är eg för horseware täcken men funkar säkert till andra också.

De får gå ute med det iaf, inte varit något problem.
Vi kör Bucas och Horseware.

Liknande trådar

Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
662
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 203
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka