flugtäcke - UV skydd?!

Bukefalos 30 år!

_jeanette

Trådstartare
min häst har sjukt mkt flugor på sig sommartid och han verkar ha lite problem med det så därför tänkte jag testa ett flugtäcke. men nu som idag -soligt.. blir det inte för varmt? även fast det är småå hål.. har läst att en del flugtäcken har UV skydd - stämmer detta på typ alla? detta täcket är kompisens som följde med när hon köpte sin häst så jag vet inte något om det. brukar det vara så?

Sv: flugtäcke - UV skydd?!

alla flugtäcken har inte uv skydd, men troligen dom flesta (dom flesta jag tittat på) är inte hästen solkänslig så är det inte så viktigt, nättäcken är ju inte varma i sig ;)

jag har på alla mina flugtäcken/exem täcken. ingen av dom har varit svettig under någon gång även om det varit 30 grader varmt. Kan tipsa om bu**as buzz of. super bra kvalite och pass fort. dock något dyrare än vanligt men jag har haft mina i 7 år och är i samma skick som vid köpet och då har det varit hårda tag i hagen.

jag har på alla mina flugtäcken/exem täcken. ingen av dom har varit svettig under någon gång även om det varit 30 grader varmt. Kan tipsa om bu**as buzz of. super bra kvalite och pass fort. dock något dyrare än vanligt men jag har haft mina i 7 år och är i samma skick som vid köpet och då har det varit hårda tag i hagen.

okej, tack så mycket ska genast försöka hitta det märket du menar=) förstod inte riktigt dina *** men vet att du måste göra så.. tack

bucas. men det finns en uppsjö av olika märken som är likvärdiga, både billigare och dyrare ;) man måste hitta det märke/sorts täcke som passar bäst till den häst/modell man har. ovan nämda märke passar ena halvblodet men ligger skit och halkar på sne på den andra ;)

bucas. men det finns en uppsjö av olika märken som är likvärdiga, både billigare och dyrare ;) man måste hitta det märke/sorts täcke som passar bäst till den häst/modell man har. ovan nämda märke passar ena halvblodet men ligger skit och halkar på sne på den andra ;)

jag har sånna till alla mina hästar å dom sitter super på alla en tanig travare, en smal arab en bred korsning och en STOR häst. så jag har bara bra erfarenheter.. Tycker dom e super. skaver ej på någon. sitter bra skyddar väl och är väldigt slitstarka =)

jag tycker oxå dom är bra. både till ena större/grövre D-ponnyn samt till ena halvblodet som är kraftigt byggd med ganska liggande stor bog funkar det fint, men till systern som är ädel i typen passar inte formen alls- det glider på sne och det är för stort i bogen trots att rygglängden är helt rätt, skaver även på bogen då det hamnar för lågt.

jag upplever skärningen på samtliga bucas som stor i fronten, vilket gör att det kan innebära problem för vissa individer ;)

på henne passar horesweres betydligt bättre (men dom passar iofs. även dom andra bra)

Kanske är jag fel ute, men UV-skyddet tror jag ska skydda tyget mer än hästen. Tyg kan bli skört av sol annars. Det är vanligt att rullfockar till båtar har uv-skydd, och det är inte för att skydda båten ;-)

Hästen skyddas från UV-strålarna av själva tyget, det behövs inget speciellt för det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka