Flyga eller bila? Semestertips?

RIA

Trådstartare
Det där med semester, speciellt när man har små barn, och ännu mer speciellt att ha ett funktionshindrat barn, kan ju vara lite jobb att planera!

vet inte riktigt hur vi ska göra. Det hade varit roligt att komma iväg på en utlandssemester till makens semester som förhoppningsvis infaller i början på augusti.
Men då står jag där och funderar på om man vågar sätta sig på ett plan eller om man ska bila någonstans själva?

Men det går ju snabbare med flyg. Hur "jobbigt" har det varit för er andra som flugit med en 3½ åring?
Isabelle, 21 månader gammal har nog inga problem med att flyga några timmar. Henne går det att underhålla rätt bra.

Har ni tips på något bra ställe att bila till för en barnfamilj? gärna utlandet då vi är trötta på Sverige.
Eller något annat tips som inkluderar flygning?
 
Sv: Flyga eller bila? Semestertips?

beror på vad ni vill göra på semestern men om ni tänkte åka bil kan jag rekommendera staden grömitz som ligger i norra tyskland ca 30 min från puttgarden, stora vita badstränder, affärer och restauranger ligger precis intill stranden och så är det inte superlångt till hansapark i sierksdorf,(passar alla åldrar) och det är inte speciellt dyrt. du har ju även det stora badhuset lalandia i rödby(danmark) på vägen är det ju dessutom lite resa med båt och broar vilket barn i den åldern är superkul, fördelen med att åka bil är ju att ni kan ta resan i eran takt.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Flyga eller bila? Semestertips?

Jag vet inte om jag personligen skulle våga mig på att flyga med vår tjej. Vet inte alls hur hon skulle reagera och att sitta instängd med en massa männsikor på ett trångt flyg under ett sammanbrott/utbrott känns inte lockande.

Vi ger oss i väg idag med husvagnen på en veckas semester vi får se hur hon fixar detta. Om det fungerar bra så skall vi senare i sommar åka på en längre husvagnstripp och då får vi se var vi hamnar.

Att bila ner igenom europa kan vara underbart, vi har faktiskt bilat hela vägen till italien med husbil och det fungerade kanon. (Det var innan vi hade M)

Lycka till och hoppas ni får en underbar semester
 
Sv: Flyga eller bila? Semestertips?

Flyga? Tänk på att det går åt ganska mycket tid mer än själva flygresan. Samt att det rätt ofta blir förseningar på någon timma.

Varför inte åka tåg?
 
Sv: Flyga eller bila? Semestertips?

Jag vet inte om det skulle funka med tåg, för där sitter man ändå ett par timmar.

Med bil så kan vi styra allt själva och med flyg så går det snabbare, även om det blir förseningar och annan väntetid. På en flygplats så går det att underhålla Tim, det är i så fall under själva flygningen det kan bli problem.
Å är det så att det skulle behövas så får jag vara så jävlig och ge honom lite av sin rogivande medicin innan vi ska på planet så kanske han kan sova lite.

Tar vi tåget måste vi ha en helt egen kupé men det brukar man väl kunna få om det finns på tåget.
 
Sv: Flyga eller bila? Semestertips?

Jag vet inte om jag personligen skulle våga mig på att flyga med vår tjej. Vet inte alls hur hon skulle reagera och att sitta instängd med en massa männsikor på ett trångt flyg under ett sammanbrott/utbrott känns inte lockande.

Vi ger oss i väg idag med husvagnen på en veckas semester vi får se hur hon fixar detta. Om det fungerar bra så skall vi senare i sommar åka på en längre husvagnstripp och då får vi se var vi hamnar.

Att bila ner igenom europa kan vara underbart, vi har faktiskt bilat hela vägen till italien med husbil och det fungerade kanon. (Det var innan vi hade M)

Lycka till och hoppas ni får en underbar semester

Nej, jag kan hålla med om att det känns inte så lockande att sitta på ett flyg med Tim, men jag vill verkligen verkligen verkligen ha lite semester från vardagen och även om det innebär några timmar med kaos så får det bli så. Jag tror han fixar flygningen men måste ha något att underhållas med och det är det som är det svåra.

Tim var med sin farmor och farfar i deras husvagn en helg förra sommaren och det gick rätt bra sa dom. Mycket motion men annars funkade det bra. Å vi får låna husvagnen men jag är ingen husvagnstyp, tar hellre en stuga.

Italien funderade vi på, även Ungern som vi varit i innan.
 
Sv: Flyga eller bila? Semestertips?

Vad kan man roa honom med, funkar film? Allting har blivit mycket lättare när det gäller längre resor sen vi skaffade DVD som går att fästa i bilen, det finns för nån tusenlapp med två skärmar. Men om det är för att ni som vuxna ska få känna semester så är annars min rekommendation att ni reser med en annan familj, det är verkligen guld värt att kunna dela upp lite grann och ha andra vuxna att prata med och dricka vin med på kvällarna. Annars sitter man bara där och är trött nästan som hemma. I värsta fall blir det jobbigare än hemma eftersom man har mindre utrymme och färre resurser.
 
Sv: Flyga eller bila? Semestertips?

Jag vet inte om det skulle funka med tåg, för där sitter man ändå ett par timmar.

Med bil så kan vi styra allt själva och med flyg så går det snabbare, även om det blir förseningar och annan väntetid. På en flygplats så går det att underhålla Tim, det är i så fall under själva flygningen det kan bli problem.
Å är det så att det skulle behövas så får jag vara så jävlig och ge honom lite av sin rogivande medicin innan vi ska på planet så kanske han kan sova lite.

Tar vi tåget måste vi ha en helt egen kupé men det brukar man väl kunna få om det finns på tåget.

Om man åker natttåg så brukar man kunna beställa egen kupé, det finns tågcharter (länk från sj.se) ner till Italien, dock vet jag inte om det är dag eller nattåg.

Bra idé förresten som mino hade om att åka med en annan familj.

Hoppas ni får en trevlig resa i sommar.
 
Sv: Flyga eller bila? Semestertips?

Jag gillar restiden till Kreta.

Vi kom ombord och innan de var dags att lyfta hade sonen lite russin och plocka med.
När vi sen var uppe kom de med matvagnen och serverade lunch/middag.

Rasmus var ju knappt 2 år när vi flög, så han sov ju på maten. Men de visade film då, tror inte de var någon barnvänlig men nu finns de väl bärbara dvder i alla möjliga format och prisklasser, typ sån man har i bilen.

Och så landade vi.
 
Sv: Flyga eller bila? Semestertips?

Jag har rest ganska mycket med barn genom alla åldrar, både ensam och med vuxet sällskap.

Jag tycker att bilresor med barn är outhärdligt, och jag har helt undvikit det. När jag var barn bilades det genom hela Europa med mig och även om jag gillade att vara ute på resa så var själva bilåkningen skittråkigt och som gjort för syskonslagsmål i baksätet.

Tåg, färja och flyg är alla bättre, förutsatt att man inte ska flyga alltför långt (inom Europa är helt ok). Tåg och färja är okej för man kan gå runt med barnet, särskilt på färja (vi har varit på alla ställen som det gick färja till under småbarnstiden :D). Flyg är okej för att det är ganska snabbt avklarat.

Vad gäller resmål tycker jag att allting funkar med "vanliga" barn. Vi har åkt tåg till Paris och vi har flugit till Kreta, tex, och båda delarna var trevligt.

Men med Tim vet jag inte? Hur funkar det att sitta på restaurang, tex, hur funkar det att sitta och fika och låta honom leka - försvinner han då eller vänder upp och ner på stället? Eller om man promenerar på en trottoar vid en trafikerad gata - går han sansat med er då, eller springer han tex plötsligt ut bland bilarna?
 
Sv: Flyga eller bila? Semestertips?

Jag själv har inte flygit med barn men jag har flygit med som personlig ass. till en funktionshindrad tjej. Men hon va inte själv utan vi va ett helt gäng som åkte. Totalt 10 brukare tror jag och alla hade olika funktionshinder. Givetvis hade alla minst en personlig ass. med sig. Men vi flög från arlanda till spanien och det gick jätte bra. Å då va det även 2,5h bussresa för oss före och efter flygningen.

Jag tycker helt klart att du ska våga satsa på en flygresa! Det blir så jobbigt som man gör det! Självklart gäller det att vara förberedd med div. underhållning men idag finns det ju hur mkt som helst som man kan ta med sig på flyget! Å det är ju bättre att ni börjar resa nu så att Tim blir van så att ni även kan resa sen i framtiden!

Sen vad alla andra tycker på flygplanet är bara att skita i. Det är bara max 3h i deras liv som ni stör och det kan dom allt stå ut för att ni ska få se lite nytt!

Man ska inte vara så rädd för att testa något nytt! Det mesta är möjligt bara man själv vill!
 
Sv: Flyga eller bila? Semestertips?

Vad kan man roa honom med, funkar film? Allting har blivit mycket lättare när det gäller längre resor sen vi skaffade DVD som går att fästa i bilen, det finns för nån tusenlapp med två skärmar. Men om det är för att ni som vuxna ska få känna semester så är annars min rekommendation att ni reser med en annan familj, det är verkligen guld värt att kunna dela upp lite grann och ha andra vuxna att prata med och dricka vin med på kvällarna. Annars sitter man bara där och är trött nästan som hemma. I värsta fall blir det jobbigare än hemma eftersom man har mindre utrymme och färre resurser.

Vi har en portabel dvd med dubbelskärmar som vi i så fall tänkte sätta upp i bilen om vi åker bil.

Vi känner inga andra med barn, eller knappt ingen över huvudtaget för den delen så det blir svårt att hitta någon annan att åka på semester med...
 
Sv: Flyga eller bila? Semestertips?

Jag gillar restiden till Kreta.

Vi kom ombord och innan de var dags att lyfta hade sonen lite russin och plocka med.
När vi sen var uppe kom de med matvagnen och serverade lunch/middag.

Rasmus var ju knappt 2 år när vi flög, så han sov ju på maten. Men de visade film då, tror inte de var någon barnvänlig men nu finns de väl bärbara dvder i alla möjliga format och prisklasser, typ sån man har i bilen.

Och så landade vi.

På kreta har vi varit och flygtiden dit är ju inte lång, det var något sådant avstånd vi hade tänkt oss. Var i Brasilien förra året men flygtiden dit är 13 timmar med mellanlandning och det är väl ingen höjdare, men då var inte Tim med "som tur var" utan bara lillan.

Vi hade tänkt hålla oss till södra europa, kanske norra afrika om vi hittar nån resa dit om vi väljer att flyga.
 
Sv: Flyga eller bila? Semestertips?

Jag har rest ganska mycket med barn genom alla åldrar, både ensam och med vuxet sällskap.

Jag tycker att bilresor med barn är outhärdligt, och jag har helt undvikit det. När jag var barn bilades det genom hela Europa med mig och även om jag gillade att vara ute på resa så var själva bilåkningen skittråkigt och som gjort för syskonslagsmål i baksätet.

Tåg, färja och flyg är alla bättre, förutsatt att man inte ska flyga alltför långt (inom Europa är helt ok). Tåg och färja är okej för man kan gå runt med barnet, särskilt på färja (vi har varit på alla ställen som det gick färja till under småbarnstiden :D). Flyg är okej för att det är ganska snabbt avklarat.

Vad gäller resmål tycker jag att allting funkar med "vanliga" barn. Vi har åkt tåg till Paris och vi har flugit till Kreta, tex, och båda delarna var trevligt.

Men med Tim vet jag inte? Hur funkar det att sitta på restaurang, tex, hur funkar det att sitta och fika och låta honom leka - försvinner han då eller vänder upp och ner på stället? Eller om man promenerar på en trottoar vid en trafikerad gata - går han sansat med er då, eller springer han tex plötsligt ut bland bilarna?

Tja, för att svara enkelt på dina frågor så kan han inte sitta still på en restaurang, han springer iväg från trottoarer om han inte har sele eller sitter i vagn. Det är som att släppa en både blind och döv mitt i trafiken med adhd.
Han är inte den lättaste att ha att göra med och det är tufft, men vi har lixom vanan inne nu...Det är ett äventyr att bara gå till dagis med honom, som ligger 500-700m bort.
 
Sv: Flyga eller bila? Semestertips?

Min svär mor erbjöd sig igår när vi var där på midsommarfirande att ta hand om Tim den veckan vi vill åka iväg, om det skulle underlätta. Hon skulle i så fall sova hemma hos oss så han kan sova i sin egna säng.

Men, det känns inte roligt att ännu en gång utesluta honom ur såna här sammanhang :(
Förra året var vi i Brasilien och då hade min mamma honom och andra gånger då vi varit iväg på något så har svärmor tagit honom, eller vid tex kalas så har min man åkt på kalas och jag stannat hemma med Tim.

Jag vill så gärna åka på semester som en hel familj, vill inte tänka på att om 20 år när vi tittar på semesterkorten så är Tim aldrig med...

Självklart underlättar det väldigt mycket om hon tar honom, men jag vill ju samtidigt ha med honom...
 
Sv: Flyga eller bila? Semestertips?

Det går tyvärr inte då hon ska vara hundvakt åt hundarna...lämnar dom helst inte på pensionat då den ena är lite speciell.

sitter å kikar på lite olika resor, kanske får bli här i Sverige ändå även om det känns trist.
 
Sv: Flyga eller bila? Semestertips?

Vad tror du Tim tycker är roligast, följa med er eller vara hemma?
Jag tror du far tänka lite sa.
Kanske kan ni aka iväg utomlands en vecka och lata Tim vara hemma och ladda era batterier och sen aka pa minisemester i Sverige där Tim kan följa med.
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 211
Senast: Millz
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 275
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 524
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 446
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp