Flyga med hund, vikt?

Bukefalos 30 år!

Ipalollipop

Trådstartare
Ska flyga inrikes i september från Stockholm till Vilhelmina. Planerar redan nu då de är billiga biljetter nu. Flygbolagets mått på bur är: L43xB26xH29 cm och max 8 kg. Min Lancashire heeler tik är nu 5 mån och väger 4,8 kg. Hon är 11 mån ca när vi ska resa. Hur mycket brukar de växa tills dess ;) Hennes mamma var en rejäl tik på 11 kg, men pappan vägde bara 8 kg. Men enligt uppfödaren så blir hon inte lika stor som sin mamma..

Kollar lite på Sherpa bag storlek M eller L, hur pass noga är de inrikes att de ska va exakta mått? Tänkte köpa väskan snart så jag kan träna henne i den.

1772454808480.gif

Ska flyga inrikes i september från Stockholm till Vilhelmina. Planerar redan nu då de är billiga biljetter nu. Flygbolagets mått på bur är: L43xB26xH29 cm och max 8 kg. Min Lancashire heeler tik är nu 5 mån och väger 4,8 kg. Hon är 11 mån ca när vi ska resa. Hur mycket brukar de växa tills dess ;) Hennes mamma var en rejäl tik på 11 kg, men pappan vägde bara 8 kg. Men enligt uppfödaren så blir hon inte lika stor som sin mamma..

Kollar lite på Sherpa bag storlek M eller L, hur pass noga är de inrikes att de ska va exakta mått? Tänkte köpa väskan snart så jag kan träna henne i den.

Visa bifogad fil 181953
Oftast bryr de sig inte så länge hunden ligger i väskan. Men man kan ha otur och få en mer nitisk person och då är reglerna enligt Jordbruksverket att hunden ska kunna stå upp och vända sig i väskan utan hinder.
Jag har aldrig blivit nekad, men fått tjafsa några gånger men då har det gällt utrikesresor och inte alltid i Sverige.

Oftast bryr de sig inte så länge hunden ligger i väskan. Men man kan ha otur och få en mer nitisk person och då är reglerna enligt Jordbruksverket att hunden ska kunna stå upp och vända sig i väskan utan hinder.
Jag har aldrig blivit nekad, men fått tjafsa några gånger men då har det gällt utrikesresor och inte alltid i Sverige.
Ska man ta den minsta buren som är enligt deras mått eller chansa att ta den som är lite större ;)

Ska man ta den minsta buren som är enligt deras mått eller chansa att ta den som är lite större ;)
Den större, väskan är ju mjuk och går att trycka till så att den får plats.
I ditt fall hade jag nog valt en väska som väger så lite som möjligt med tanke på hundens vikt, jag tror sherpa är rätt tung.

Tips om en annan livärdig väska som väger mindre?
Kolla Amazon, där finns många väskor som väger 700-1000 gram och går att trycka ihop eller lägga på sidan för att den ska få plats under stolen. Väskan behöver bara vara under stolen framför vid start och landning sen kan du dra fram den igen. Viktigt är att ta ut allt ur väskan inklusive botten, och ingen sele eller halsband på hunden när väska+hund vägs. Det kan du sätta tillbaka sen efter incheckningen. Och ha hunden redan i väskan vid incheckning. Dels ser de inte hundens storlek ordentligt och ser att den redan ligger lugnt i sin väska. Har du hunden utanför kan de uppleva att hunden ser för stor ut bredvid väskan och det ger inget bra intryck om hunden just då inte vill gå in i väskan heller 😅
Men jag upplever det väldigt chill när man flyger inrikes. De är mycket mer noggranna vid utrikesresor upplever jag.

Visa bifogad fil 181953
Vi hade otur och SAS ansåg att hunden var för hög. Vi har flugit innan utan problem. Har såklart sett mängder av hundar både före och efter som är både större och lika hög så är såklart random om man har otur eller inte.
För oss gjorde det att vi avstår från att ta med vår hund, blir svårt att chansa, men det är både mått på väskan och storlek på hunden så den kan stå upp i stängd väska som gäller.

Vi hade otur och SAS ansåg att hunden var för hög. Vi har flugit innan utan problem. Har såklart sett mängder av hundar både före och efter som är både större och lika hög så är såklart random om man har otur eller inte.
För oss gjorde det att vi avstår från att ta med vår hund, blir svårt att chansa, men det är både mått på väskan och storlek på hunden så den kan stå upp i stängd väska som gäller.
Om väskan är mjuk eller går att lägga ned på sidan kan den vara större än angivna mått eftersom den går att trycka ihop.
Det är inte måtten på väskan de bekymrar sig så mycket om utan huruvida hunden kan stå upprätt och vända sig för så står det i jordbruksverkets föreskrifter. Just SAS har blivit mer petiga senaste åren eftersom de fick problem med just Jordbruksverket (min svärfar jobbar på SAS). Vikten kommer i andra hand så länge hund inklusive väska håller sig under 8,9 kg typ (finns bolag som har 10 kg som gräns och ITA Airways har nyligen infört 30 kg som gräns men de flyger tyvärr ej till Sverige).
Det är just djurskyddsreglerna som är det viktiga.
När jag flyger utomlands väljer jag bolag som går under Lufthansa group (Eurowings, SWISS, Austrian, air baltic etc) då dessa bolag har större måttangivelser än SAS.
Väskan jag visade bild på på mitt inlägg ovan har just de angivna måtten OCH hunden kan stå upprätt trots att hon är en Dvärgschnauzer på 7 kg, 34 cm.

Hund + väska får inte överstiga 8 kg, så hunden behöver väga betydligt mindre än så. Jag har flugit med valp i kabinen två gånger (från England och Nederländerna) och i ena fallet vägdes valp och väska vid incheckning. Någon mätning av väskan gjorde inte någon av gångerna, men de kunde ju se att väskan var av rimliga mått och valpen rymdes gott och väl i den.

Jag provade en M storlek i djuraffären igår och de är att hon ryms nu när hon är 5 månader, men när hon är närmare året blir de nog trångt :D Så får helt enkelt se om vi kan flyga inrikes i september. Hade dock underlättat att flyga en timme istället för ta tåg på 13 h... :o

Leopolds finest storlek M. Köpt på deras hemsida, de levererar till Sverige så inga problem. Men den är alltså svindyr.
Wow super snygg men lite dyr ja 🙈 Nu är flyget bokat så åker om 6 mån. Förhoppningsvis kommer hon inte vägra 3 kg mer tills dess 🙈 ska köpa en väska snart så jag kan träna mycket så hon gillar att vara i de .

Hur är den andra väskan du länkade? Är de. Stabil såg lite ostadig ut den trixie. Eg är den 10 cm för lång än vad flygbolaget tillåter. Är de nitiska?

Har hittat en väska som är 35 cm högm 26 bred och 40 lång. Men de är ju 6 cm högre än vad som är tillåtet men den ska gå att trycka ihop mer.

Liknande trådar

• Flyga med hund, någon ras som klarar måtten?
  • R
    Skaffa en valp till?
  • Problem med 2 tikar
  • Råd ang hundvakt?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar