Flyga med liten hund!

Jejja

Trådstartare
Jag skulle behöva lite goda råd ang flyga med hund. Har en liten Malteser som är tillfälligt placerad hos mig då ägaren flyttat till Spanien. Tanken är att jag ska flyga ner med henne om ett tag då de kommit iordning där.
Skulle helst vilja ha henne i kabinen men blir inte klok på reglerna! Hund + bur klarar viktgränsen på 8kg galant och bur / väska klarar måtten. Men hur vet jag om väskan är godkänd? Måste det vara en dyr Sherpaväska? Känns onödigt med 1000kr för en sådan för endast en flygresa.
Måste hunden kunna stå upp i transporten eller gäller detta bara i bagageutrymmet? Vilken hund klarar isåfall det? Minivalpar?
Självklart är min utgångspunkt det som är bäst för hunden, men att ligga ner nära i kabinen eller kunna stå upp i bagaget?
Vad krävs för intyg förutom pass? Krävs intyg på försäkring? Hon är ju chippad och har pass men det är ju inte min hund så behövs något för det?
Alla tips och råd välkomnas varmt!:)
 
Väska liknande Sherpa räcker om det är SAS, men olika bolag har olika regler.
Det är inte säkert du kan flyga med hund i kabin till Spanien alls, kan vara bagageutrymmet som gäller.
Enl ngn regel (om det är Jordbruksverket eller SAS minns jag inte) ska hunden kunna stå i buren. Jag har aldrig blivit stoppad trots att mina inte kunnat göra det, men det vet man aldrig. Återigen, du måste kolla med det bolag du ska åka med.
Hundarna mår generellt inte dåligt i bagageutrymmet.
Vilka vaccinationer och eventuella avmaskningar som behövs får du läsa på på Spaniens motsvarighet till Jordbruksverket. Dessa ska vara införda i passet.
 
Jag flög förut en g/mån till jobb med en av mina hundar. Det var en Papillon på 3,5 kg ca. Hon hade en Sherpa-väska iom att det iaf då var krav på metallram, vätske-safe botten ifall hunden skulle göra ner sig. Hon kunde stå i väskan. Men hon låg ju mest och sov.
Så visst finns det hundar som får plats att stå i väskor med rätt mått. Vi såg fler under de här resorna.
 
Mopsen flög i mjuk väska från Rumänien till Sverige i kabinen.
När han flög tillbaka åkte han som cargo. Förutom rabies krävdes veterinärintyg som fick vara max 7 dagar gammalt.
Komna flygbolaget och landets regler för vad som gäller.
 
Jag flög inrikes i 10 år med min schipperke på 6,5 kg. Hade inte exakt en sån här men samma typ av väska: https://www.hooks.se/hund/aktivering-traning/burar-och-transport/transportbur-travel-showmaster

Hon var 33 cm hög och nja, hon kunde förvisso stå upp i den men inte var det ju högt i tak direkt. Hade dessutom köpt en väska med maxmått för flygets regler (tror det är samma nu som då). Jag lärde henne att ligga i den och det var inga som helst problem. Flygpersonalen har aldrig bett mig bevisa att hon kan stå och greja i väskan. Hunden har inte lidit heller.
Jag har nu en lancashire heeler och jag ska ut och flyga med henne om en månad i samma väska. Hon väger 4 kg och har gott om plats i väskan.

Eftersom det är utrikes måste du kolla upp med flygbolaget vad som gäller för det land du ska till. Samt vad som gäller för avmaskning, vaccin osv. Tror du kan hitta det på jordbruksverket..?

@Bison Fick du flyga med mops? Har sett att flygbolagen blivit restriktiva mot trubbnosar...
 
Jag flög inrikes i 10 år med min schipperke på 6,5 kg. Hade inte exakt en sån här men samma typ av väska: https://www.hooks.se/hund/aktivering-traning/burar-och-transport/transportbur-travel-showmaster

Hon var 33 cm hög och nja, hon kunde förvisso stå upp i den men inte var det ju högt i tak direkt. Hade dessutom köpt en väska med maxmått för flygets regler (tror det är samma nu som då). Jag lärde henne att ligga i den och det var inga som helst problem. Flygpersonalen har aldrig bett mig bevisa att hon kan stå och greja i väskan. Hunden har inte lidit heller.
Jag har nu en lancashire heeler och jag ska ut och flyga med henne om en månad i samma väska. Hon väger 4 kg och har gott om plats i väskan.

Eftersom det är utrikes måste du kolla upp med flygbolaget vad som gäller för det land du ska till. Samt vad som gäller för avmaskning, vaccin osv. Tror du kan hitta det på jordbruksverket..?

@Bison Fick du flyga med mops? Har sett att flygbolagen blivit restriktiva mot trubbnosar...

Ja, han flög senast i juni.
 
Jag skulle behöva lite goda råd ang flyga med hund. Har en liten Malteser som är tillfälligt placerad hos mig då ägaren flyttat till Spanien. Tanken är att jag ska flyga ner med henne om ett tag då de kommit iordning där.
Skulle helst vilja ha henne i kabinen men blir inte klok på reglerna! Hund + bur klarar viktgränsen på 8kg galant och bur / väska klarar måtten. Men hur vet jag om väskan är godkänd? Måste det vara en dyr Sherpaväska? Känns onödigt med 1000kr för en sådan för endast en flygresa.
Måste hunden kunna stå upp i transporten eller gäller detta bara i bagageutrymmet? Vilken hund klarar isåfall det? Minivalpar?
Självklart är min utgångspunkt det som är bäst för hunden, men att ligga ner nära i kabinen eller kunna stå upp i bagaget?
Vad krävs för intyg förutom pass? Krävs intyg på försäkring? Hon är ju chippad och har pass men det är ju inte min hund så behövs något för det?
Alla tips och råd välkomnas varmt!:)

Du behöver inte ha en original sherpa. Jag har flugit med hund dvärgschnauzer sedan 2007 flera resor per år. Den första hunden vägde dessutom mer än 8 kg inklusive väskan men det blev bara tjafs några enstaka gånger och hunden fick alltid följa med. En gång var det en som inte ville släppa med oss då hunden inte kunde stå helt upprätt i väskan men det gick bra i slutändan också. Så du behöver inte vara särskilt orolig.
Har flugit ned SAS, Lufthansa och Finnair.
Den väskan jag använder kostar 279 kr och ser ut som en Sherpa.
 
En sak att kolla extra är om du ska följa reglerna för sällskapsdjur eller handelsdjur. I Sverige skulle handelsdjur gälla i och med att du inte äger hunden
 
@Bison Intressant. En bekant fick inte flyga med sin fralla pga trubbnosen...

Olika bolag har antagligen olika regler. Mopsen hade som sagt veterinärintyg på att han var frisk och klar att resa. Var inga bekymmer.

Jag har flugit inrikes med sas, har en Pekingese. Har inte varit några problem.
 
En sak att kolla extra är om du ska följa reglerna för sällskapsdjur eller handelsdjur. I Sverige skulle handelsdjur gälla i och med att du inte äger hunden
Spinner vidare.
”Ägarskapet” i det här fallet bevisas med vilka namn som står som ägare i passet. (Men inte vid eventuella ”vårdnadstvister”)
Pga krångligare regler för handelsdjur är jag ”delägare” i ett antal hundar jag har haft med mig över gränsen till och från Norge, med ägarens tillåtelse självklart.
 
Hur gör ni rent praktiskt med rastning när ni flyger med valpar? Jag flög bara med min gamla hund en gång när hon var 8v och sedan regelbundet först när hon var vuxen och rumsren. Nu ska jag ut och flyga med min valp i november, hon är då 4 mån. Hur planerar ni med rastning? Man kan ju inte gå ut igen när man gått genom security check.

Tåget anländer Arlanda vid 10 och sedan går flyget vid 12. Så 11.30 senast måste jag ju vara vid gaten, men man checkar ju in tidigare än så ifall det är kö osv. Landar vid 13.30 om vi är i tid så det är ju iofs ingen hiskeligt lång flygning men för en valp att hålla sig kan det ju bli kritiskt...
Flyger från Terminal 4 och det är ju rätt skral förekomst av gräsytor där utanför. Kanske ska man ta med en "kissfilt" (har såna underlägg från Tena hemma vid dörren) eller tror folk man är alldeles från vettet då? :o
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det är så att jag ska hämta en hundvalp utomlands i september. Det är första gången som jag flyger med en hund, så jag har naturligtvis...
Svar
18
· Visningar
2 766
Senast: super
·
Övr. Hund Hej! Vill höra om era erfarenheter av att ta med hund till Spanien samt om någon har erfarenhet av att vandra i Spanien eller södra...
Svar
17
· Visningar
3 524
Övr. Hund Såvitt jag vet så får en liten hund (under 8kg?) flyga i kabinen och större hundar i något lastutrymme, men hur hårda är de med det där...
Svar
14
· Visningar
3 377
Senast: mackan
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 167
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp